Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1632948_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
13. maj 2016
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Henrik Skovgaard-Petersen
Sagsnr.: 2016-0032/38-0100
Dok.:
1939947
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 517 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 19. april 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin
Henriksen (DF).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om Danmark i forbindelse med ratificeringen af f.eks. FN's Flygtningekonvention har overholdt de bestemmelser i Grundloven, som beskriver proceduren for afgivelse af dansk suverænitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 517 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Er ministeren enig i, at når Danmark tiltræder en konvention,
så indebærer det som minimum et vis tab af dansk suverænitet?
Og kan ministeren i forlængelse heraf oplyse, om Danmark i
forbindelse med ratificeringen af f.eks. FN's Flygtningekon-
vention har overholdt de bestemmelser i Grundloven, som be-
skriver proceduren for afgivelse af dansk suverænitet?”
Svar:
1.
Grundlovens almindelige bestemmelse om indgåelse af traktater med
andre lande findes i § 19. Bestemmelsens stk. 1 har følgende ordlyd:
19.
Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige an-
liggender. Uden folketingets samtykke kan han dog ikke fore-
tage nogen handling, der forøger eller indskrænker rigets om-
råde, eller indgå nogen forpligtelse, til hvis opfyldelse folke-
tingets medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af større
betydning. Ejheller kan kongen uden folketingets samtykke
opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er indgået
med folketingets samtykke."
I kraft af denne bestemmelse har regeringen kompetence til at handle på
egen hånd i mellemfolkelige anliggender (udenrigsforhold), herunder ind-
gå traktater mv. med andre stater. Kompetencen er et såkaldt prærogativ
for regeringen.
Regeringens adgang til på egen hånd at indgå folkeretlige forpligtelser er
dog undergivet begrænsninger. Efter § 19, stk. 1, 2. pkt., kræves Folketin-
gets samtykke således for, at regeringen kan indgå forpligtelser, til hvis
opfyldelse Folketingets medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af
større betydning. Samtykke kan gives ved lov eller ved folketingsbeslut-
ning, jf. bl.a. Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret (3. udg. Ved Ole Esper-
sen, 1980), side 396, og Jens Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret (1.
udgave, 2012), side 193. Der kræves alene simpelt flertal i Folketinget.
Indgåelse af folkeretlige forpligtelser efter grundlovens § 19, stk. 1, kan
indebære, at Danmark forpligter sig til at indføre og/eller opretholde en be-
stemt retstilstand. En sådan forpligtelse er imidlertid ikke udtryk for suve-
rænitetsafgivelse i grundlovens forstand.
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om Danmark i forbindelse med ratificeringen af f.eks. FN's Flygtningekonvention har overholdt de bestemmelser i Grundloven, som beskriver proceduren for afgivelse af dansk suverænitet, til justitsministeren
2.
Grundloven indeholder i § 20 en bestemmelse om suverænitetsafgivelse.
Bestemmelsen har følgende ordlyd:
Ӥ
20.
Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets
myndigheder, kan ved lov i nærmere bestemt omfang overla-
des til mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gen-
sidig overenskomst med andre stater til fremme af mellemfol-
kelig retsorden og samarbejde.
Stk. 2.
Til vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på
fem sjettedele af folketingets medlemmer. Opnås et sådant
flertal ikke, men dog det til vedtagelse af almindelige lov-
forslag nødvendige flertal, og opretholder regeringen forslaget,
forelægges det folketingsvælgerne til godkendelse eller forka-
stelse efter de for folkeafstemninger i § 42 fastsatte regler.”
Grundlovens § 20 vil skulle følges i alle tilfælde, hvor beføjelser, som efter
grundloven tilkommer rigets myndigheder, overlades til mellemfolkelige
myndigheder. Bestemmelsen blev indført ved grundlovsændringen i 1953.
Baggrunden var et ønske om at gøre det lettere for Danmark at tilslutte sig
visse internationale organisationer. Der henvises herom bl.a. til betænk-
ning nr. 66/1953 afgivet af Forfatningskommissionen af 1946, side 31,
Max Sørensens responsum af 18. maj 1952, som er optrykt i betænkning
nr. 66/1953, side 113 ff., og Max Sørensen, Statsforfatningsret, (2. udgave
ved Peter Germer, 1973), side 308 f.
Bestemmelsen i § 20 vedrører – som det fremgår af ordlyden – alene over-
ladelse af beføjelser til mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved
gensidig overenskomst med andre stater til fremme af mellemfolkelig rets-
orden og samarbejde.
De beføjelser, som bestemmelsen i grundlovens § 20 omfatter, er dem,
som tilkommer rigets myndigheder. Anvendelse af bestemmelsen er såle-
des nødvendig i det omfang, det overlades til en mellemfolkelig myndig-
hed at udøve lovgivende, administrativ eller dømmende myndighed med
direkte virkning her i landet eller at udøve andre beføjelser, som efter
grundloven tilkommer rigets myndigheder, herunder beføjelse til at indgå
traktater med andre stater. Der henvises bl.a. til Højesterets dom af 6. april
1998 i den såkaldte Maastricht-sag (Ugeskrift for Retsvæsen 1998, side
800 H), Max Sørensen, a.st., side 308 f., Alf Ross, a.st., side 408, Henrik
Zahle, Dansk forfatningsret 2 – Regering, forvaltning og dom (3. udgave
2001), side 255, og Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kom-
mentarer, 1. udgave (2015), side 169.
3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om Danmark i forbindelse med ratificeringen af f.eks. FN's Flygtningekonvention har overholdt de bestemmelser i Grundloven, som beskriver proceduren for afgivelse af dansk suverænitet, til justitsministeren
Det afgørende for, om dansk tilslutning til en traktat forudsætter anvendel-
se af proceduren i grundlovens § 20, er derfor i første række, om den inde-
bærer overladelse af beføjelser til en mellemfolkelig myndighed til at ud-
øve lovgivende, administrativ eller dømmende myndighed med direkte
virkning for borgerne mv. her i landet.
3.
Danmark ratificerede FN’s Flygtningekonvention ved kongelig resoluti-
on af 17. november 1952, jf. bekendtgørelse nr. 55 af 24. november 1954
om Danmarks ratifikation af den i Geneve den 28. juli 1951 undertegnede
konvention om flygtninges retsstilling (flygtningekonventionen) (Lovti-
dende C). Ved kongelig resolution af 9. november 1967 tiltrådte Danmark
en til konventionen knyttet protokol af 31. januar 1967 om flygtninges
retsstilling, jf. bekendtgørelse nr. 21 af 12. februar 1968 af protokol af 31.
januar 1967 vedrørende flygtninges retsstilling (Lovtidende C).
Hverken Flygtningekonventionen eller protokollen fra 1967 indebar over-
ladelse af beføjelser, der tilkommer rigets myndigheder, og krævede derfor
ikke iagttagelse af proceduren i grundlovens § 20, stk. 2. Såvel konventio-
nen som protokollen fra 1967 blev ratificeret i henhold til grundlovens §
19, stk. 1.
4