Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1622487_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Delt samråd i UUI med Justitsministe-
ren
Den 12. april 2016 kl. 15.00
Hvornår:
4. april 2016
Sags nr.
Akt-id
2016 - 2100
52520
DET TALTE ORD GÆLDER
Udkast til tale til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål Ø fra Ud-
valget for Udlændinge og Integration den 12. april 2016.
Samrådsspørgsmål Ø:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor den gennemsnitlige ventetid for en
asylansøger nu er oppe på hele 93 dage før første samtale med udlændin-
gemyndighederne, og hvilke konkrete tiltag ministeren vil iværksætte for at
nedbringe den gennemsnitlige tid der går, førend en asylansøger kommer til
første samtale hos Udlændingestyrelsen?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Dan Jørgensen (S).
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af længere sagsbehandlingstid i asylsager og sikkerhedsscreening af asylansøgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2
1. Jeg vil starte med at besvare samrådsspørgsmål Ø, og
efterfølgende vil justitsministeren besvare samråds-
spørgsmål Å.
I forhold til første del af spørgsmålet vil jeg helt indled-
ningsvist tillade mig kort at forklare, hvordan det fore-
går, når en asylansøger kommer til Danmark.
Når en udlænding søger asyl i Danmark, bliver den på-
gældende registreret hos politiet enten i den pågældende
politikreds eller hos Udlændingecenter Nordsjælland og-
så kaldet UCN. Denne registrering sker normalt samme
dag, som asylansøgningen indgives. I forbindelse med
registreringen optager politiet foto og fingeraftryk af
asylansøgeren. Herefter tjekkes fingeraftrykkene op i
mod forskellige databaser. Endvidere kontrolleres ud-
lændingen på baggrund af de foreliggende identitetsop-
lysninger i relevante databaser. Herefter overgår sagen
via UCN til Udlændingestyrelsen.
Hvis politiet får mistanke om, at en asylansøger eventuelt
er tilknyttet ekstremistiske organisationer eller terroror-
ganisationer, underrettes Politiets Efterretningstjeneste
herom.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af længere sagsbehandlingstid i asylsager og sikkerhedsscreening af asylansøgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
Som hovedregel er alle asylansøgere, der kommer til
Danmark således i kontakt med politiet allerede samme
dag, som de ansøger om asyl.
Den gennemsnitlige ventetid på 93 dage er således ikke
et udtryk for, at nyankommne asylansøgere venter 93 da-
ge, før de kommer i kontakt med de danske myndighe-
der. De 93 dage var ventetiden i januar før en asylansø-
ger kom til første samtale i Udlændingestyrelsen.
Asylansøgere indkaldes som udgangspunkt til asylsamta-
le i den rækkefølge, som de har søgt asyl. Dog frem-
skyndes visse grupper, fx ansøgninger som behandles i
åbenbart grundløs haster proceduren, hvor sagerne afgø-
res markant hurtigere end en normal asylsag.
Som det nok er de fleste bekendt, så modtog Danmark i
2015 mere end 21.000 asylansøgere. Heraf kom ca.
11.500 – altså knap halvdelen – i fjerde kvartal 2015.
Denne markante stigning i antallet af asylansøgere satte
naturligvis Udlændingestyrelsen under et enormt pres -
både i forhold til at finde indkvarteringspladser og i for-
hold til at få sagsbehandlet de mange asylansøgninger.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af længere sagsbehandlingstid i asylsager og sikkerhedsscreening af asylansøgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
4
Aldrig før i danmarkshistorien er der registreret så man-
ge asylansøgere på så kort tid. Udlændingestyrelsen stod
således i en helt ny og ekstraordinær situation, der stille-
de meget store krav til styrelsens kapacitet. Udlændinge-
styrelsen havde på det pågældende tidspunkt simpelthen
ikke den nødvendige kapacitet til at håndtere en så dra-
stisk stigning i antallet af asylansøgninger.
Det ekstraordinært høje indrejsetal i slutningen af 2015
er således den grundlæggende årsag til, at der i perioden
1. januar 2016 – 24. januar 2016 i gennemsnit gik 93 da-
ge fra indgivelsen af asylansøgningen til første samtale
med Udlændingestyrelsen.
Der spørges endvidere til, hvilke konkrete tiltag som jeg
vil iværksætte for at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Jeg kan til det oplyse, at Udlændingestyrelsen igennem
de sidste måneder har iværksat en række initiativer med
henblik på at øge sagsbehandlingskapaciteten.
Udlændingestyrelsen har således alene indenfor de sidste
måneder ansat mere end 100 nye medarbejdere på asyl-
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af længere sagsbehandlingstid i asylsager og sikkerhedsscreening af asylansøgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
5
området, og der er nu ca. 250 medarbejdere i asylafde-
lingen, - og der ansættes fortsat medarbejdere på områ-
det.
Sideløbende med dette har Udlændingestyrelsen om-
struktureret asylsagsgangene således, at der er skabt mu-
lighed for at gennemføre flere asylsamtaler per asylsags-
behandler.
Udlændingestyrelsen har derudover løbende fokus på at
igangsætte nye tiltag, der kan være med til at effektivise-
re og forbedre asylsagsprocessen – på tværs af udlæn-
dingemyndighederne.
Der er således igangsat en række tiltag, der skal bidrage
til at nedbringe sagsbehandlingstiden på asylområdet.
I den forbindelse er det vigtigt for mig at understrege, at
det tager tid at ansætte nye medarbejdere, især i en sådan
størrelsesorden som der her er tale om.
Det tager også tid at få oplært nye medarbejdere, så de er
i stand til at træffe afgørelser i så vigtige og komplekse
sager, som asylsager er.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af længere sagsbehandlingstid i asylsager og sikkerhedsscreening af asylansøgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
6
Effekten af den opnormering, som Udlændingestyrelsen
er i gang med, har derfor endnu ikke fuldt effekt.
Afslutningsvist er det vigtigt for mig at understrege, at
regeringen er fuldt ud opmærksom på, at flygtninge- og
migrantkrisen indebærer nye udfordringer i forhold til
kontrollen på asylområdet.
I den forbindelse er et stærkt samarbejde mellem udlæn-
dingemyndighederne og efterretningstjenesterne af afgø-
rende betydning.
Udlændingestyrelsen kan således uden samtykke videre-
give oplysninger fra en asylsag til efterretningstjenester-
ne, i det omfang videregivelsen kan have betydning for
efterretningstjenesternes varetagelse af sikkerhedsmæs-
sige opgaver.
Udlændingestyrelsen har både et tæt samarbejde med ef-
terretningstjenesterne og indkvarteringsoperatørerne om-
kring et eventuelt trusselbillede blandt asylansøgere.
Samarbejdet er med til at styrke grundlaget for at få
eventuelle oplysninger af sikkerheds- og efterretnings-
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af længere sagsbehandlingstid i asylsager og sikkerhedsscreening af asylansøgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
7
mæssig interesse frem i forbindelse med asylsagsbehand-
lingen.
Dette samarbejde vil justitsministeren komme nærmere
ind på i besvarelsen af samrådsspørgsmål Å.
Jeg håber, at ovenstående besvarede samrådsspørgsmål
Ø og jeg vil hermed give ordet videre til justitsministe-
ren, der vil besvare samrådsspørgsmål Å.