Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1630456_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 10. Maj 2016
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 12. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 481 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 481:
Vil ministeren i ikke-fortrolig form oversende et kort sagsresumé af hver af de 10
afgørelser (fire tilladelser og seks afslag) fra perioden 20. februar 2015- 6. april
2016 om opholdstilladelse til forældre til herboende mindreårige udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, der omtales på side fire i
svaret på UUI alm. del - spørgsmål nr. 319 med angivelse i hvert enkelt resumé af,
hvad der var udslagsgivende for afgørelsen?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst
følgende:
”Udlændingestyrelsen er efter besvarelsen af 8. april 2016 af spørgsmål 319,
stillet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 2. februar 2016, blevet
opmærksom på, at styrelsen i perioden 20. februar 2015-6. april 2016 har truffet
afgørelse i sager om opholdstilladelse til forældre til rettelig 11 herboende
mindreårige udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3,
og ikke til 10 herboende mindreårige udlændinge, som anført i besvarelsen af
spørgsmål 319.
Nedenfor følger en kort gennemgang af de faktiske omstændigheder i de enkelte
sager:
Tilladelse til familiesammenføring
1. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 14-årig og var fortsat 14 år på
afgørelsestidspunktet for sagen om familiesammenføring. Den
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 3221
62048
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om et kort sagsresumé af hver af de 10 afgørelser (fire tilladelser og seks afslag) fra perioden 20. februar 2015- 6. april 2016 om opholdstilladelse til forældre til herboende mindreårige udlændinge, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
pågældende var rejst til Danmark med sin onkel. Forud for flugten var den
pågældende en del af den familiemæssige enhed, bestående af forældre
og 3 søskende, der efterfølgende søgte familiesammenføring i Danmark.
Styrelsen meddelte opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
til forældre og søskende.
2. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 16-årig og var 17 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende boede med sin
storesøster og storebror i Danmark samt storesøsterens mindreårige
børn. Den pågældende havde forud for udrejsen fra hjemlandet boet
sammen med sine forældre. Det var til sagen fra bopælskommunen i
Danmark oplyst, at der var alvorlig bekymring for både storesøsterens
mindreårige børns trivsel samt trivslen for den dengang 16-årige
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Det
var endvidere oplyst, at familien blev tilbudt massiv hjælp og støtte fra
kommunen. Styrelsen meddelte opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, til den herboende mindreåriges forældre, idet der hermed
blev lagt afgørende vægt på oplysningerne om den familiemæssige
situation i Danmark.
3. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 13-årig og var 14 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende var rejst til
Danmark med sin myndige storebror. Den pågældende havde forud for
udrejsen boet sammen med sine forældre i hjemlandet. Styrelsen
meddelte opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, til
forældrene.
4. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 7-årig og var 8 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende indrejste i
Danmark med sin stedmor, som den pågældende også er bosiddende med
i Danmark. Den pågældende havde forud for udrejsen boet med sin
stedmor og sin biologiske far i hjemlandet. Styrelsen meddelte
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, til faren.
Afslag på familiesammenføring
5. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 14-årig og var 15 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende boede i
hjemlandet med sine forældre og en række andre familiemedlemmer,
herunder en onkel, som den mindreårige efter aftale mellem forældrene
og onklen indrejste sammen med i Danmark. Onklen blev i forbindelse
med asylsagsbehandlingen vurderet som den mindreåriges ledsager, og
den mindreårige er bosiddende med onklen i Danmark. Styrelsen
meddelte afslag på ansøgning om opholdstilladelse til den mindreåriges
forældre og søskende efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, under
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om et kort sagsresumé af hver af de 10 afgørelser (fire tilladelser og seks afslag) fra perioden 20. februar 2015- 6. april 2016 om opholdstilladelse til forældre til herboende mindreårige udlændinge, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
henvisning til, at den mindreårige også i hjemlandet var i familiemæssig
enhed med den ledsagende onkel, at han efter aftale med forældrene
udrejste af hjemlandet med onklen, og at han således allerede havde et
familiemæssigt netværk i Danmark.
6. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 17-årig og var 18 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende var i
hjemlandet bosat med sine forældre og søskende. Den dengang
mindreårige udlænding udrejste af hjemlandet med sin fætter på 16 år,
som han bor med i Danmark. Den pågældendes mor og søskende
indrejste efterfølgende og søgte asyl i Danmark. Styrelsen meddelte afslag
på opholdstilladelse til den herboendes far efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, under henvisning til, at den på ansøgningstidspunktet mindreårige
allerede havde familienetværk i Danmark og den pågældendes alder.
7. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 15-årig og var 16 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende er bosat med
sin mormor i Danmark. Den pågældendes onkel og moster er ligeledes
bosiddende i Danmark. Den mindreårige havde under sit ophold i
hjemlandet boet med sine forældre. Styrelsen meddelte afslag på
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, til forældrene
under henvisning til, at den pågældende allerede havde familienetværk i
Danmark, og at den pågældende på baggrund af sin alder ikke kunne
antages at have samme behov for familiesammenføring med en forælder
som et yngre barn.
8. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 16-årig og var 17 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende var i Danmark
bosiddende med sin storebror, dennes samlever og børn. I hjemlandet
havde den mindreårige udlænding boet med sine forældre og sin
storebrors familie. Den mindreårige udlænding udrejste fra hjemlandet til
Danmark med en myndig fætter, som den pågældende også er bosat tæt
på her i landet. Styrelsen meddelte afslag på opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, til forældrene under henvisning til, at den
pågældende allerede havde familienetværk i Danmark, og at den
pågældende på baggrund af sin alder ikke kunne antages at have samme
behov for familiesammenføring med en forælder som et yngre barn.
9. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 17-årig og var 18 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende havde forud
for udrejsen boet sammen med sine forældre og søskende. Den
pågældende udrejste af hjemlandet med sin storebror og bor nu i
Danmark med sin moster. Styrelsen meddelte afslag på opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, under henvisning til, at den
pågældende allerede havde familienetværk i Danmark, og at den
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om et kort sagsresumé af hver af de 10 afgørelser (fire tilladelser og seks afslag) fra perioden 20. februar 2015- 6. april 2016 om opholdstilladelse til forældre til herboende mindreårige udlændinge, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
pågældende på baggrund af sin alder ikke kunne antages at have samme
behov for familiesammenføring med en forælder som et yngre barn.
10. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 17-årig og var ligeledes 17 år på
tidspunktet for afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende
havde forud for udrejsen boet sammen med sine forældre. Den
pågældende udrejste alene fra hjemlandet og bor nu sammen med sin
myndige storebror og storesøster i Danmark. Den pågældende har også
yderligere en voksen søster i Danmark. Styrelsen meddelte afslag på
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, under henvisning
til, at den pågældende allerede havde familienetværk i Danmark, og at
den pågældende på baggrund af sin alder ikke kunne antages at have
samme behov for familiesammenføring med en forælder som et yngre
barn.
11. Den herboende mindreårige udlænding fik opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, som 16-årig og var 17 år på tidspunktet for
afgørelse af familiesammenføringssagen. Den pågældende havde forud
for udrejsen boet sammen med sine forældre. Den pågældende udrejste
alene fra hjemlandet og bor nu sammen med sin myndige storebror i
Danmark. Den pågældende har også yderligere en voksen søster i
Danmark. Styrelsen meddelte afslag på opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, under henvisning til, at den pågældende
allerede havde familienetværk i Danmark, og at den pågældende på
baggrund af sin alder ikke kunne antages at have samme behov for
familiesammenføring med en forælder som et yngre barn.”
Udlændingestyrelsen har endvidere oplyst, at de afgørelser, der ovenfor er nævnt
som sag nr. 6, nr. 8 og nr. 9, ses påklaget til Udlændingenævnet (opgjort pr. 3. maj
2016). Klagefristen til Udlændingenævnet på 8 uger fra modtagelsen af afgørelsen
var pr. 3. maj 2016 imidlertid endnu ikke udløbet for så vidt angår afgørelserne i
sag nr. 5, nr. 7 og nr. 10.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
4/4