Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1627139_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 1. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 457 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 457:
Kan ministeren bekræfte, at Danmark i lyset af bl.a. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols afgørelser M.S.S. mod Belgien og Grækenland (sagsnr.
30696/09) 21/1/2011 samt Tarakhel mod Schweiz (sagsnr. 29217/12) 04/11/2014 har en
menneskeretlig forpligtelse til at sikre sig, at asylansøgere, som overdrages fra danske
myndigheder – herunder danske statsskibe, som deltager i internationale operationer i
Middelhavet – til Grækenland, ikke risikerer at blive videresendt til
menneskerettighedskrænkelser f.eks. i Tyrkiet? Der henvises til, at enslydende spørgsmål
er stillet af Søren Søndergaard i Europaudvalget, jf. EUU alm. del – spm. 71)
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”1. Sagen
M.S.S. mod Belgien og Grækenland
(application no. 30696/09) af 21.
januar 2011 omhandler en afghansk statsborger, der indrejste i Europa via
Grækenland, hvor han blev registreret i EURODAC-systemet. Klageren rejste
herefter videre mod Belgien, hvor han ansøgte om asyl i februar 2009. Belgien
anmodede i overensstemmelse med Dublin-reglerne Grækenland om at
overtage behandlingen af klagerens asylsag. Mens anmodningen afventede
græsk accept, advarede UNHCR Belgien om, at der var alvorlige mangler i det
græske asylsystem. I juni 2009 blev klageren sendt tilbage til Grækenland,
hvor han blev frihedsberøvet to gange. Efter sin løsladelse levede klageren på
gaden uden økonomisk støtte fra de græske myndigheder.
Klageren gjorde bl.a. gældende, at forholdene under hans frihedsberøvelse
samt hans generelle leveforhold i Grækenland udgjorde umenneskelig og
nedværdigende behandling i strid med artikel 3 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), og at det græske asylsystem led af
alvorlige mangler, hvorfor han risikerede at blive tilbagesendt til Afghanistan,
29. april 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 2914
59508
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om Danmark har en menneskeretlig forpligtelse til at sikre sig, at asylansøgere ikke risikerer at blive videresendt til menneskerettighedskrænkelser, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
hvor han risikerede forfølgelse fra Taliban, uden en tilstrækkelig prøvelse af
sin asylansøgning i strid med bl.a. artikel 3 i EMRK.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) fandt bl.a., at
forholdene under klagerens frihedsberøvelse og klagerens generelle
leveforhold i Grækenland var i strid med artikel 3 i EMRK. Domstolen udtalte
endvidere, at de belgiske myndigheders overførsel af klageren til Grækenland
henset til de foreliggende baggrundsoplysninger om forholdene for
asylansøgere i Grækenland var i strid med artikel 3 i EMRK.
For så vidt angår manglerne i det græske asylsystem, fandt Domstolen bl.a., at
asylsystemet led af så alvorlige strukturelle mangler, at det var i strid med
artikel 13 i EMRK (om adgangen til effektive retsmidler), og at de belgiske
myndigheder henset til de foreliggende baggrundsoplysninger herom måtte
have været bekendt hermed, hvorfor de belgiske myndigheder havde pligt til
at sikre sig – og ikke alene antage – at den græske asyllovgivning blev
håndhævet i praksis. Da de belgiske myndigheder ikke havde sikret sig dette,
var overførslen af klageren til Grækenland i strid med artikel 3 i EMRK.
M.S.S. mod Belgien og Grækenland
omhandler således bl.a. omfanget af en
stats forpligtelse til i forbindelse med en overførsel af en asylansøger til en
anden stat at sikre, at kvaliteten af modtageforholdene for asylansøgere i den
anden stat er tilstrækkelige, samt en stats forpligtelse til under visse
omstændigheder at sikre, at den modtagende stats asylsagsbehandling i
praksis lever op til den krævede standard.
2.
Sagen
Tarakhel mod Schweiz
(application no. 29217/12) af 4. november
2014 omhandler en afghansk familie med på daværende tidspunkt 5 børn født
mellem 1999 og 2008, som efter at have boet i Iran i 15 år ankom illegalt til
Italien med båd via Tyrkiet. Efter registrering i EURODAC-systemet og
indkvartering i et modtagelsescenter rejste familien til Østrig, hvor de indgav
en ansøgning om asyl, som blev afslået. I november 2011 rejste familien til
Schweiz, hvor de søgte om asyl. De schweiziske myndigheder afviste i januar
2012 ansøgningen og traf i den forbindelse afgørelse om overførsel til Italien
efter Dublin-reglerne.
Klagerne gjorde bl.a. gældende, at de forhold, som de var indkvarteret under i
Italien, var i strid med artikel 3 i EMRK om forbud mod tortur, umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf.
Domstolen udtalte bl.a., at de schweiziske myndigheder henset til de
foreliggende baggrundsoplysninger om modtageforholdene i Italien skulle
indhente en garanti fra de italienske myndigheder for, at klagerne ikke ville
blive adskilt ved ankomst til Italien, og at de ville blive indlogeret under
forhold, der var tilpasset børnenes alder. Domstolen fandt således, at det ville
krænke artikel 3 i EMRK, hvis de schweiziske myndigheder overførte klagerne
til Italien uden ovennævnte garanti fra de italienske myndigheder.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om Danmark har en menneskeretlig forpligtelse til at sikre sig, at asylansøgere ikke risikerer at blive videresendt til menneskerettighedskrænkelser, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Tarakhel mod Schweiz
omhandler således bl.a. en stats pligt til at sikre, at
kvaliteten af modtageforholdene for asylansøgere i en anden stat er
tilstrækkelige i forbindelse med en overførsel af en asylansøger til den
pågældende stat.
3.
Det følger af artikel 1 i EMRK og af Domstolens praksis, at personer, der er
under en stats jurisdiktion, skal sikres de rettigheder og friheder, der følger af
konventionen.
De pågældende har således efter konventionens artikel 3 krav på beskyttelse
mod at blive overdraget til en stat, hvor de risikerer at blive udsat for
behandling i strid med konventionens artikel 3, herunder beskyttelse mod at
blive overdraget til en stat, som vil overdrage dem til en tredje stat, hvor de
risikerer at blive udsat for en sådan behandling.
Skibe, der sejler under dansk flag, er underlagt dansk jurisdiktion, og personer,
som opsamles af sådanne skibe, vil ligeledes være under dansk jurisdiktion.
Hvis der er tale om danske statsskibe, f.eks. krigsskibe, vil Danmark være
direkte ansvarlig for at sikre den enkeltes rettigheder og friheder efter EMRK,
herunder ansvarlig for ikke at overdrage personer fra skibet til en stat, hvor de
risikerer at blive udsat for behandling i strid med konventionens artikel 3.”
Jeg kan henholde mig til Justitsministeriets udtalelse.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
3/3