Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1627188_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 1. april 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 456 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 456:
Kan ministeren bekræfte, at besvarelserne af spørgsmål nr. 6, 7 og 21 ad B 107 (Forslag til
folketingsbeslutning om at trække aktstykke 73 af 17. marts 2016 om formålsbestemte
indtægter til flygtningefaciliteten for Tyrkiet tilbage) fra Folketingets Finansudvalg skal
forstås sådan, at danske myndigheder – herunder danske statsskibe, som deltager i inter-
nationale operationer i Middelhavet – ikke vil kunne tilbagesende asylansøgere til Græ-
kenland eller landsætte nødstedte, der ønsker at søge asyl i et EU-land, og som er opsam-
let på havet, i græsk havn eller overdrage sådanne personer til et græsk skib, hvis asylan-
søgerne af de græske myndigheder risikerer at blive sendt til Tyrkiet som sikkert tredje-
land, og Tyrkiet ikke har foretaget en markant forbedring af sit asylsystem? Der henvises
til, at enslydende spørgsmål er stillet af Søren Søndergaard i Europaudvalget, jf. EUU, alm
del. – spm. 70)
Svar:
Ifølge EU-Tyrkiet-erklæringen af 18. marts 2016 er det en forudsætning, at tilbagesendelse
af asylansøgere fra Grækenland til Tyrkiet sker under overholdelse af europæisk og inter-
national ret, herunder non-refoulement-princippet. I den anledning vil både Grækenland
og Tyrkiet skulle foretage en række ændringer i deres asylsystemer, herunder lovændrin-
ger.
Som det fremgår af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets besvarelse af 29.
marts 2016 af spørgsmål nr. 6 til beslutningsforslag nr. B 107, betragter Danmark ikke på
nuværende tidspunkt Tyrkiet som et sikkert tredjeland. Regeringen følger imidlertid lø-
bende udviklingen i Tyrkiet, herunder i lyset af EU-Tyrkiet-erklæringen af 18. marts 2016.
Vurderingen af, om Tyrkiet kan anses for et sikkert tredjeland, kan således ændres i lyset
af en ny udvikling i Tyrkiet.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Tyrkiet på nuværende tidspunkt bl.a. har vedtaget
lovgivning, hvorefter alle syriske statsborgere, der tilbagesendes fra Grækenland til Tyrki-
et, kan blive meddelt midlertidig beskyttelse.
5. april 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 2914
59503
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: Spm. om danske myndigheder – herunder danske statsskibe, som deltager i internationale operationer i Middelhavet – ikke vil kunne tilbagesende asylansøgere til Grækenland eller landsætte nødstedte asylansøgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Vedrørende den del af spørgsmålet, der omhandler danske statsskibe, som deltager i in-
ternationale operationer i Middelhavet, bemærkes, at det fremgår af forsvarsministerens
besvarelse af 30. marts 2016 af spørgsmål nr. 17 til beslutningsforslag nr. B 107, at Forsva-
ret i sit virke skal respektere Danmarks nationale og internationale forpligtelser, herunder
menneskerettighederne. Muligheden for at overdrage nødstedte personer til et tredjeland
vil afhænge af en konkret vurdering i hver enkelt situation, herunder om det kan ske i
overensstemmelse med non-refoulement-princippet i bl.a. Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
2/2