Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1638805_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 1. marts 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 422 (Alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 422:
Vil ministeren redegøre for reglerne om tilbud om beskæftigelse til asylansøgerne
i henholdsvis Institutionen for Frihedsberøvede Asylansøgere Ellebæk og i udrej-
secentrene Sjælsmark og Kærshovedgård samt for, om hun vil søge retningslinjer-
ne harmoniseret, så både frihedsberøvede asylansøgere og asylansøgere på et
udrejsecenter tilbydes beskæftigelse?
Svar:
1.
Reglerne om tilbud om beskæftigelse (aktivering) til asylansøgere er fastsat i
udlændingelovens §§ 42 c – 42 e og er nærmere reguleret i bekendtgørelse nr.
497 af 3. maj 2010 om undervisning og aktivering m.v. af asylansøgere m.fl. med
senere ændringer.
Reglerne indebærer, at asylansøgere tilbydes forskellige former for aktivering
under deres ophold i et asylcenter.
Det nærmere indhold og omfang af den tilbudte aktivering beror i et vist omfang
på asylsagens status. Der skelnes således mellem asylansøgere, der befinder sig i
fase 1 (den såkaldte Dublinfase, hvor der tages stilling til, om asylsagen kan be-
handles her i landet eller i et andet land), asylansøgere i fase 2 (hvor det er beslut-
tet, at asylansøgningen skal behandles her i landet) og asylansøgere i fase 3 (den
såkaldte udsendelsesfase, der indtræder, hvis udlændingen har fået endeligt af-
slag på opholdstilladelse).
Endvidere skelnes der mellem afviste asylansøgere, der medvirker til deres udrej-
se, og afviste asylansøgere, der ikke medvirker til deres udsendelse, idet den
førstnævnte gruppe belønnes med mere vidtgående tilbud, der skal hjælpe dem
til en ordentlig tilbagevenden til hjemlandet.
Dato: 26. maj 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Humanitært ophold og
Udsendelser
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
36977191
2016 - 2083
58430
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om reglerne om tilbud om beskæftigelse til asylansøgerne i henholdsvis Institutionen for Frihedsberøvede Asylansøgere Ellebæk og i udrejsecentrene Sjælsmark og Kærshovedgård, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det har derimod ikke betydning, på hvilken type center en asylansøger er indkvar-
teret.
2.
Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark vil navnlig huse
afviste asylansøgere, udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste.
Kriminelle udlændinge i udsendelsesposition vil være omfattet af samme regler
som afviste asylansøgere, og aktiveringstilbuddene vil afhænge af, om de krimi-
nelle udviste medvirker til udsendelsen.
Udlændinge på tålt ophold vil være omfattet af reglerne om aktivering af afviste
asylansøgere, der medvirker til udsendelse.
Den følgende gennemgang af reglerne om aktivering omfatter derfor reglerne for
afviste asylansøgere. Reglerne om aktivering indebærer følgende:
-
Pligt til at medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver i forbindelse
med driften af indkvarteringsstedet, jf. udlændingelovens § 42 d. Nød-
vendige opgaver kan f.eks. være madlavning, rengøring, oprydning og
pasning af indendørs og udendørs arealer.
Deltagelse i intern aktivering, jf. udlændingelovens § 42 e, stk. 1. Det in-
debærer, at asylansøgeren har mulighed for at udføre andre end de
pligtmæssige, nødvendige opgaver ved driften af indkvarteringsstedet og
for at medvirke til undervisning på indkvarteringsstedet.
Deltagelse i særskilt tilrettelagt aktivering, som ikke er omfattet af de
ovennævnte muligheder, hvis ganske særlige grunde taler derfor, jf. § 42
e, stk. 3. Denne adgang forudsættes anvendt i forhold til bl.a. udlændinge,
som på grund af sygdom eller høj alder ikke kan følge de almindelige akti-
verings- og undervisningsforløb.
-
-
De ovennævnte tilbud omfatter alle afviste asylansøgere, uanset om den afviste
asylansøger medvirker til udrejsen.
Afviste asylansøgere, der medvirker til udrejsen, tilbydes herudover deltagelse i
aktivering i form af en af indkvarteringsoperatøren tilrettelagt intern produktions-
virksomhed, særligt tilrettelagt praktik af kortere varighed og ulønnet humanitært
arbejde eller andet ulønnet frivilligt arbejde, jf. § 42 e, stk. 2.
Det er indkvarteringsoperatøren, som bestemmer, om en udlænding skal deltage i
den ovennævnte aktivering.
3.
For så vidt angår tilbud om beskæftigelse til frihedsberøvede asylansøgere i
Institutionen for Frihedsberøvede Asylansøgere Ellebæk har ministeriet til brug
for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm., om reglerne om tilbud om beskæftigelse til asylansøgerne i henholdsvis Institutionen for Frihedsberøvede Asylansøgere Ellebæk og i udrejsecentrene Sjælsmark og Kærshovedgård, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Justitsministeriet har for så vidt angår Institutionen for Frihedsberøvede Asylan-
søgere Ellebæk oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Direktoratet for kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”Bekendtgørelse nr. 419 af 9. april 2015 om ophold i varetægt (vare-
tægtsbekendtgørelsen) finder med de modifikationer, der følger af
udlændingeloven, tillige anvendelse på udlændinge, hvis frihedsbe-
røvelse er opretholdt af retten, eller som er varetægtsfængslet efter
de særlige regler i udlændingeloven.
De regler, der gælder for beskæftigelse af varetægtsarrestanter, gæl-
der således også for frihedsberøvede udlændinge i Institutionen Elle-
bæk.
Frihedsberøvede udlændinge i Institutionen Ellebæk har derfor - lige-
som varetægtsarrestanter - ikke beskæftigelsespligt, men skal tilby-
des beskæftigelse efter reglerne om beskæftigelse m.v. af indsatte i
kriminalforsorgens institutioner (beskæftigelsesbekendtgørelsen), jf.
§ 28 i varetægtsbekendtgørelsen.””
4.
Der er ikke planer om at harmonisere reglerne.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3