MINISTEREN
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. april 2016
2016- 1428
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har i brev af 1. marts 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (UUI alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 419:
Ministeren bedes redegøre for, hvad der forstås ved ”sømmelig stand” i bygge-
lovens § 14?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik- og Byggestyrelsen, der oplyser følgen-
de, som jeg kan henholde mig til:
”Som boligejer har man ifølge byggeloven pligt til at holde hele sin grund og
ejendom i sømmelig stand.
Byggelovens § 14, stk. 1, indeholder en regel om, at bebyggelse såvel som ejen-
dommes ubebyggede arealer skal holdes i forsvarlig stand, så de ikke er til fare
for ejendommens beboere og andre, eller på anden måde er behæftet med væ-
sentlige mangler. Endvidere skal ejendommen og hele den ubebyggede grund
holdes i en under hensyn til beliggenheden sømmelig stand.
’Sømmelig stand’ er ikke nærmere defineret i byggelovgivningen. Det kan dog
generelt anføres, at udtrykket ’sømmelig’ primært vedrører bebyggelsens ydre
fremtræden.
Kommunalbestyrelsen er bygningsmyndighed og skal dermed sikre, at byggelo-
vens regler overholdes, jf. byggelovens § 16 C, stk. 1. Det indebærer også, at
kommunalbestyrelsen skal søge forhold i strid med loven lovliggjort, jf. § 16 C,
stk. 3. Er en bygning ikke i sømmelig stand, er det et ulovligt forhold, der efter
en konkret vurdering skal lovliggøres.
Det er den enkelte kommune, der vurderer, hvad der er sømmelig stand i det
konkrete tilfælde i forhold til bebyggelsens beliggenhed og omgivelser i øvrigt.
Om en bebyggelse er i sømmelig stand kan variere efter beliggenheden. Der kan
eksempelvis stilles forskellige krav til henholdsvis bygninger på et hovedstrøg i