Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1609329_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 29. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 416 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 416:
Ministeren bedes oplyse, om det er regeringens plan at sende syrere tilbage til sikre
områder i Syrien, såfremt der indgås en våbenhvile?
Svar:
1.
Det er regeringens helt grundlæggende opfattelse, at udlændinge med opholdstilladelse
i Danmark som det klare udgangspunkt skal have inddraget deres opholdstilladelse, hvis
det grundlag, de oprindeligt fik opholdstilladelsen på, ikke længere er til stede. Det gælder
også flygtninge fra Syrien, der ikke længere har behov for beskyttelse.
2.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., kan en tidsbegrænset
opholdstilladelse inddrages, når grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var
urigtigt eller ikke længere er til stede, herunder når udlændingen har opholdstilladelse
efter §§ 7 eller 8 (asyl), og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret
sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.
Ved afgørelser om inddragelse skal der tages hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen.
Der er således væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragelse alt
afhængigt af, om der er tale om konventionsflygtninge, udlændinge med
beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus.
Konventionsflygtninge, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, er omfattet af
flygtningekonventionen, og udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, skal for disse flygtninges
vedkommende administreres i overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1,
litra C, om ophør af flygtningestatus. Det betyder, at inddragelsen af opholdstilladelse
alene kan ske, hvis der er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
For udlændinge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, og midlertidig
beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 3, skal der foretages en vurdering af, om
der på inddragelsestidspunktet aktuelt fortsat er et krav på beskyttelse i Danmark i
10. marts 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 1918
50839
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm., om det er regeringens plan at sende syrere tilbage til sikre områder i Syrien, såfremt der indgås en våbenhvile, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
henhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder om en tilbagevenden til
hjemlandet vil indebære en risiko for overgreb i strid med EMRK’s artikel 3.
I situationer, hvor spørgsmålet om inddragelse af en opholdstilladelse meddelt efter § 7,
stk. 3, opstår som følge af en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet, kan der efter
omstændighederne træffes afgørelse om inddragelse, uanset at forholdene – trods
forbedringerne – fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige.
Inddragelse vil dog kræve, at ændringerne ikke må antages at være af helt midlertidig
karakter.
3.
Efter forarbejderne til udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1 (lovforslag nr. 152 af 28.
februar 2002), skal Udlændingestyrelsen undersøge, om der er grundlag for at inddrage en
tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens §§ 7 eller 8 (asyl), når
styrelsen bliver opmærksom på forhold, der kan tyde på, at opholdsgrundlaget for en
udlænding med konventions- eller beskyttelsesstatus var urigtigt eller ikke længere er til
stede. Dette gælder både, hvis konkrete forhold vedrørende den enkelte udlænding har
ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse, og hvis
de generelle baggrundsoplysninger viser, at forholdene i den pågældendes hjemland har
ændret sig på en sådan måde, at den pågældende ikke længere risikerer forfølgelse.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at Udlændingestyrelsen skal foretage en
gennemgang af et antal relevante prøvesager vedrørende personer fra det pågældende
land, hvis baggrundsoplysningerne om forholdene i lande, hvorfra Danmark har modtaget
udlændinge, der meddeles konventions- eller beskyttelsesstatus, viser, at forholdene i et
land har ændret sig afgørende. Udlændingestyrelsen skal i den forbindelse vurdere, om de
pågældendes opholdstilladelser skal inddrages under henvisning til, at forholdene i
hjemlandet har ændret sig på en sådan måde, at de pågældende ikke længere risikerer
forfølgelse.
4.
Jeg går selvfølgelig ud fra, at Udlændingestyrelsen følger udviklingen i Syrien løbende og
indleder inddragelsessager, hvis og hvor det måtte blive relevant.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2