Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1608627_0001.png
Ministeren
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 8. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 355 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 355:
Agter ministeren at arbejde for, at et større antal flygtninge får inddraget deres opholdstil-
ladelser, så de kan sendes tilbage til deres hjemlande eller til andre lande, og dermed
understrege, at asyl er en midlertidig hjælpeforanstaltning?
Svar:
1.
Det er regeringens grundlæggende opfattelse, at udlændinge med opholdstilladelse i
Danmark som det klare udgangspunkt skal have inddraget deres opholdstilladelse, hvis det
grundlag, som de oprindeligt fik opholdstilladelsen på, ikke længere er til stede.
Opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens §§ 7 og 8 (asyl) meddeles i alle tilfæl-
de tidsbegrænset. En tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med mulighed for varigt
ophold (udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2, og § 8) forlænges i medfør af udlændingelovens
§ 11, stk. 1, efter ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen
efter udlændingelovens § 19. Ved forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse med-
delt med henblik på midlertidig beskyttelse efterudlændingelovens § 7, stk. 3, skal der ikke
foretages en vurdering af, om der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter
udlændingelovens § 19, men derimod en fornyet vurdering af, om der på baggrund af de
aktuelle oplysninger om de generelle forhold i hjemlandet fortsat er grundlag for at yde
beskyttelse.
2.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., kan en tidsbegrænset opholdstilladel-
se inddrages, når grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke
længere er til stede, herunder når udlændingen har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8, og
forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at
udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.
Det fremgår af forarbejderne til udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., bl.a., at be-
stemmelsen indebærer, at Udlændingestyrelsen skal undersøge, om der er grundlag for at
inddrage en tidsbegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, når sty-
relsen bliver opmærksom på forhold, der kan tyde på, at opholdsgrundlaget for en udlæn-
Dato: 9. marts 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sags nr.
2016 - 1367
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren agter at arbejde for, at et større antal flygtninge får inddraget deres opholdstilladelser, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
ding med konventions- eller beskyttelsesstatus var urigtigt eller ikke længere er til stede.
Dette gælder både, hvis konkrete forhold vedrørende den enkelte udlænding har ændret
sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse, og hvis de gene-
relle baggrundsoplysninger viser, at forholdene i den pågældendes hjemland har ændret
sig på en sådan måde, at den pågældende ikke længere risikerer forfølgelse.
3.
Ved lov nr. 153 af 18. februar 2015 om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyt-
telsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger,
når ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.), blev det præciseret, at der
ved afgørelse om inddragelse af opholdstilladelser efter udlændingelovens § 19 skal tages
hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen, herunder om opholdstilladelsen er meddelt
efter udlændingelovens § 7, stk. 1, 2 eller 3. Der er således væsentlig forskel på, hvilke
betingelser der skal stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventions-
flygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyt-
telsesstatus.
Konventionsflygtninge, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, er omfattet af flygtningekonventi-
onen, og udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, skal for disse flygtninges vedkommende
administreres i overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1, litra C, om op-
hør af flygtningestatus. Det betyder, at inddragelsen af opholdstilladelse alene kan ske,
hvis der er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
For udlændinge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, og midlertidig
beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 3, skal der således foretages en vurdering
af, om der på inddragelsestidspunktet aktuelt fortsat er et krav på beskyttelse i Danmark i
henhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder om en tilbagevenden til hjem-
landet vil indebære en risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 3.
I situationer, hvor spørgsmålet om inddragelse af en opholdstilladelse meddelt efter § 7,
stk. 3, opstår som følge af en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet, kan der efter
omstændighederne træffes afgørelse om inddragelse, uanset at forholdene – trods for-
bedringerne – fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige. Ind-
dragelse vil dog kræve, at ændringerne ikke må antages at være af helt midlertidig karak-
ter.
4.
Med lovforslag nr. L 87 om ændring af udlændingeloven (Udskydelse af retten til fami-
liesammenføring for personer med midlertidig beskyttelsesstatus, skærpelse af reglerne
om tidsubegrænset opholdstilladelse, skærpelse af reglerne om inddragelse af flygtninges
opholdstilladelse m.v.), der blev vedtaget af Folketinget den 26. januar 2016, og som tråd-
te i kraft den 5. februar 2016, har regeringen skærpet udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4,
om inddragelse af flygtninges opholdstilladelser på grund af ferie eller andet kortereva-
rende ophold i hjemlandet (feriereglen).
Det er således nu blevet præciseret, at udlændingemyndighederne ved afgørelse om ind-
dragelse af en opholdstilladelse på grund af ferie eller andet korterevarende ophold i
hjemlandet skal tillægge det betydelig vægt, at udlændingen ved frivilligt at rejse til det
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren agter at arbejde for, at et større antal flygtninge får inddraget deres opholdstilladelser, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
land, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen
risikerer forfølgelse omfattet af § 7, selv har skabt en formodning for, at de forhold, der
har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke
længere risikerer forfølgelse.
Endvidere har regeringen med virkning fra den 5. februar 2016 begrænset varigheden af
opholdstilladelser til flygtninge, således at opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 1 (konventionsstatus), meddeles for højst 2 år ad gangen, opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus), meddeles for højst 1 år og efter 1 år for
højst 2 år ad gangen, og opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3 (midlertidig
beskyttelsesstatus), meddeles for højst 1 år og efter 3 år for højst 2 år ad gangen.
Ændringen af varigheden af opholdstilladelserne til flygtninge indebærer bl.a., at myndig-
hederne oftere end hidtil vil have mulighed for at vurdere, om den enkelte flygtning fort-
sat har behov for beskyttelse, eller om vedkommende skal have sin opholdstilladelse ind-
draget, jf. udlændingelovens § 19.
5.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan i øvrigt henvise til Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets besvarelse af 2. februar 2016 af spørgsmål nr. 14 (Alm.
del) fra Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3