Ministeren
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 5. februar 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 348 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 348:
”Ministeren bedes oplyse, hvordan ”kan”-bestemmelsen i udlændingelovens § 19,
stk. 10, administreres i praksis, herunder om der forelægger sagsbehandlermanu-
aler, cirkulærer, administrative forskrifter eller lignende, som den enkelte sagsbe-
handler træffer sine afgørelser på baggrund af?”
9. februar 2016
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uibm.dk
36977191
Svar:
Jeg går ud fra, at der i spørgsmålet henvises til bestemmelsen i udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 12 (tidligere § 19, stk. 1, nr. 10), der omhandler inddragelse af
studieopholdstilladelser på grund af ulovligt arbejde.
Det er Styrelsen for International Rekruttering og Integration, der administrerer
reglerne som studieopholdstilladelser og træffer afgørelse om bl.a. inddragelse af
studieopholdstilladelser. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg derfor
indhentet et bidrag fra styrelsen, der har oplyst følgende:
”Styrelsen for International Rekruttering og Integration foretager et konkret skøn i
hver sag, om en studerendes opholdstilladelse skal inddrages på grund af ulovligt
arbejde.
Til brug for behandlingen af denne type sager bruger styrelsen ikke ’sagsbehand-
lermanualer, cirkulærer, administrative forskrifter eller lignende’. Sagsbehandlin-
gen tager udgangspunkt i ordlyden i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, der er
følgende:
”§ 19. En tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages:
…
12) Når en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage
i en uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet, er
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Tel.
Mail
Sags nr.
AktId
2016-1316
44854
Side
1/3