Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1607085_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 4. marts 2016
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 4. februar 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 342 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 342:
Ministeren bedes oplyse, hvilke visumregler der gælder for tyrkiske statsborgere?
Svar:
Statsborgere fra Tyrkiet skal have visum for at rejse ind i Danmark. Tyrkiske stats-
borgere, der bor og arbejder i Tyrkiet, og som kan betegnes som tjenesteydere,
kan dog indrejse visumfrit i Danmark, hvis formålet med opholdet er at udføre
tjenesteydelser i Danmark af kortere varighed (associeringsaftalen). Endvidere er
tyrkiske statsborgere med diplomat-, special- og tjenestepas visumfrie.
Det følger af visumbekendtgørelsens § 8, stk. 2, at der meddeles afslag på en an-
søgning om Schengenvisum bl.a., hvis visumansøgeren fremlægger et falsk eller
forfalsket rejsedokument, hvis visumansøgeren er indberettet som uønsket i
Schengeninformationssystemet (SIS II), hvis visumansøgeren anses for at udgøre
en trussel mod Schengenlandenes offentlige orden, indre sikkerhed, folkesundhed
eller internationale forbindelser, samt hvis der er begrundet tvivl om udlændin-
gens hensigt om at forlade Schengenlandene inden udløbet af det visum, der an-
søges om.
Efter visumbekendtgørelsens § 16, stk. 1, lægger myndighederne bl.a. vægt på
tilgængelige oplysninger om udlændingens situation i hjemlandet, eventuelle tid-
ligere ophold i Danmark eller andre Schengenlande, formålet med det planlagte
ophold samt eventuel tilknytning til herboende personer, i det omfang bedøm-
melsen af en visumansøgning beror på myndighedernes vurdering af, om udlæn-
dingen har til hensigt at forlade Schengenlandene inden visummets udløb. Myn-
dighederne lægger endvidere vægt på oplysninger om de generelle forhold i ud-
lændingens hjemland samt kendte immigrationsmønstre. Ved vurderingen af de
generelle forhold i udlændingens hjemland og kendte immigrationsmønstre læg-
ger myndighederne i øvrigt vægt på, hvilken af hovedgrupperne, udlændingen
Side
1/2
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sags nr.
AktId
2016 - 1259
44517
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om, hvilke visumregler der gælder for tyrkiske statsborgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
tilhører, idet der også kan lægges vægt på regionale forskelle med hensyn til risi-
koen for ulovlig indvandring, jf. visumbekendtgørelsen § 16, stk. 4.
Visumpligtige lande og regioner er inddelt i 5 hovedgrupper. Hovedgrupperne er
fastlagt på baggrund af en generel vurdering af risikoen for, at udlændinge fra de
oplistede lande eller regioner ikke har til hensigt at forlade Schengenlandene in-
den visummets udløb. Visumpraksis er lempeligst i hovedgruppe 1 og strengest i
hovedgruppe 5. Tyrkiet er aktuelt placeret i hovedgruppe 3, som omfatter lande
og regioner, hvis statsborgere som udgangspunkt vurderes at udgøre en væsentlig
risiko for ulovlig indvandring i Danmark eller andre Schengenlande.
Det følger af vejledning nr. 9188 af 20. marts 2015 om behandling af ansøgninger
om visum til Danmark (visumvejledningen), jf. pkt. 5.9.7.3, at der i hovedgruppe 3
som udgangspunkt meddeles visum med henblik på privatbesøg hos relativt nære
familiemedlemmer samt forretningsbesøg og kulturelle besøg. Myndighederne
bør dog generelt meddele afslag på en visumansøgning, hvis det vurderes, at der
er en høj grad af risiko for, at ansøgeren uden lovligt grundlag vil tage fast ophold
eller ophold af længere varighed i Danmark eller i de øvrige Schengenlande. Det
kan f.eks. være tilfældet, hvis ansøgeren giver udtryk for ikke at have til hensigt at
udrejse igen efter visummets udløb, eller hvis ansøgeren tidligere har udvist en
adfærd, der indikerer, at der ikke kun ønskes et kortvarigt ophold i Danmark. End-
videre bør myndighederne i visse tilfælde meddele afslag, hvis ansøgeren har en
begrænset tilknytning til sit hjemland.
Det følger af visumbekendtgørelsens § 16, stk. 6, og visumvejledningens pkt.
5.9.7.8, at myndighederne kan meddele visum til en ansøger, selv om den pågæl-
dende ikke er omfattet af den personkreds, der som udgangspunkt meddeles
visum i den relevante hovedgruppe, hvis der foreligger helt ekstraordinære om-
stændigheder. Der kan f.eks. meddeles visum på baggrund af helt ekstraordinære
omstændigheder, hvis visumansøgningen er indgivet med henblik på besøg hos et
nærtstående familiemedlem, som lider af en livstruende sygdom, eller hvis ansø-
geren skal deltage i et nært familiemedlems begravelse.
Herudover kan der i ganske særlige tilfælde, når hensyn af humanitær karakter,
hensyn til nationale interesser eller internationale forpligtelser taler derfor, med-
deles et visum, der begrænses til kun at gælde for indrejse og ophold i Danmark,
jf. visumbekendtgørelsen § 20, stk. 1, og visumvejledningens pkt. 13.1.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2