Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1596514_0001.png
Talepapir
Talepapir
Talepapir til brug for mundtlig besvarelse af samrådsspørgsmål T, U og V fra
medlemmer af Folketinget Peter Kofod Poulsen (DF) og Mattias Tesfaye (S).
2. februar 2016, kl. 15-17.
gøre for, hvordan den danske regering så vil sikre, at antallet
af asylansøgere til Danmark begrænses?”
Spørgsmål er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål T:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen forholder
sig til, at fakta viser, at antallet af asylansøgere falder markant
i Sverige, efter at landet styrkede grænsekontrollen? Og finder
regeringen, at der er en sammenhæng mellem den styrkede
grænsekontrol af de svenske grænser og faldet i antallet af
asylansøgere i Sverige?”
Spørgsmål er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Samrådsspørgsmål U:
”Ministeren bedes redegøre for, om det faldende antal asylan-
søger i Sverige som følge af den styrkede svenske grænsekon-
trol giver den danske regering anledning til på tilsvarende må-
de som i Sverige at styrke grænsekontrollen, f.eks. ved at su-
spendere Schengen-reglerne og genindføre personkontrol ved
de danske grænser? I benægtende fald bedes ministeren rede-
Samrådsspørgsmål V:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen holder øje
med, hvor mange illegale migranter og asylansøgere, der tager
ophold i hovedstadsområdet henset til, at ministeren den 13.
januar 2015 har forlænget den midlertidige grænsekontrol
med den begrundelse, at der med indførelsen af det svenske
transportansvar fortsat er en risiko for ophobning af et meget
stort antal flygtninge og migranter i hovedstadsområdet inden
for en kort periode.”
Spørgsmål er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
1
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om genindførelse af personkontrol ved de danske grænser og om illegale migranter og asylansøgeres ophold i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596514_0002.png
Talepapir
Talepapir
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålene.
Udvalget har stillet tre spørgsmål til mig og to
spørgsmål til justitsministeren.
Justitsministeren og jeg har aftalt, at jeg lægger ud
med at svare på de tre spørgsmål, der er stillet til mig.
Derefter svarer justitsministeren på de spørgsmål, der
er stillet til ham.
Lad mig først vende mig mod samrådsspørgsmål T og
U fra Peter Kofod Poulsen.
[Svensk transportøransvar og situationen ved de yd-
re grænser]
2.
Siden de to spørgsmål blev stillet, har virkeligheden
overhalet os.
Som bekendt indførte Sverige grænsekontrol i no-
vember sidste år, og den 4. januar i år indførte Sveri-
ge transportøransvar ved den dansk-svenske grænse.
Det betyder, at bus- og togtransportører og passager-
skibe fra Danmark til Sverige er forpligtede til at sikre,
at passagerer er i besiddelse af korrekte id-
dokumenter. I modsat fald risikerer transportørerne
bøder fra de svenske myndigheder.
Formålet med transportøransvaret er bl.a. at afskære
flygtninge uden pas og billede-ID fra at søge asyl.
Da der ikke er nogen landegrænse mellem Danmark
og Sverige har det svenske transportøransvar reelt
haft effekt på antallet af asylansøgere, som er faldet
meget betydeligt siden indførelsen af transportøran-
svaret.
3.
Når Sverige på den måde sætter en prop i ved
grænsen til Danmark, kan det få store konsekvenser
for os.
Kigger vi ud i Europa, kan vi se, at presset på EU's yd-
re grænser og antallet af flygtninge og migranter, der
rejser mod nord, fortsat er massivt – endda på et
4
3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om genindførelse af personkontrol ved de danske grænser og om illegale migranter og asylansøgeres ophold i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596514_0003.png
Talepapir
Talepapir
tidspunkt af året, som vi tidligere har oplevet som
lavsæson.
De flygtninge og migranter, der ønsker at rejse til Sve-
rige eller andre af vores nordiske nabolande, vil som
følge af det svenske transportøransvar ikke kunne
krydse Øresund uden id-dokumenter.
Dermed er der risiko for, at de i stedet ender hos os
og strander i primært hovedstadsområdet. Til fare for
den offentlige orden og indre sikkerhed i Danmark.
[Indførelse af grænsekontrol mod Tyskland]
4.
Den situation ønsker regeringen selvfølgelig ikke.
Og derfor besluttede regeringen at indføre midlerti-
dig grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse med
virkning fra den 4. januar i år.
Når regeringen har besluttet at indføre grænsekon-
trol, er det ud fra en nøje afvejning af, hvad der sam-
let set er bedst for Danmark.
5
Formålet er at sikre, at myndighederne fortsat kan
opretholde ro og orden – og at give myndighederne
det bedst mulige overblik over tilstrømningen af ud-
lændinge sydfra.
[Forlængelse af grænsekontrol]
5.
Regeringen forlængede den 13. januar grænsekon-
trollen med 20 dage indtil i morgen den 3. februar
2016.
Tidligere i dag har regeringen så meddelt Kommissio-
nen, at grænsekontrollen forlænges med yderligere
20 dage, dvs. indtil den 23. februar.
Regeringen følger naturligvis situationen meget tæt,
og det er fortsat regeringens opfattelse, at vi risikerer
en ophobning af flygtninge og migranter i hoved-
stadsområdet, hvis grænsekontrollen mod Tyskland
indstilles på nuværende tidspunkt.
6
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om genindførelse af personkontrol ved de danske grænser og om illegale migranter og asylansøgeres ophold i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596514_0004.png
Talepapir
Talepapir
En sådan ophobning vil være til fare for den offentlige
orden og indre sikkerhed i Danmark.
ikke ønsker at søge asyl i Danmark, kan stoppes på
grænsen og nægtes indrejse i Danmark.
Politiet har indtil nu ikke konstateret nogen ophob-
ninger af illegale udlændinge i Danmark efter den 4.
januar.
8.
Sverige forlængede den 7. januar den svenske
grænsekontrol indtil den 8. februar. Derudover er det
svenske transportøransvar fortsat i kraft, og Sverige
har meddelt, at transportøransvaret forventes at væ-
re i kraft længe endnu.
Erfaringerne viser, at der normalt kommer færre
asylansøgere på dette tidspunkt af året, men som jeg
nævnte er presset på EU’s ydre grænser stadig mas-
sivt – uanset årstiden. I Danmark er både indrejsetal
og asyltal faldet, siden Danmark indførte grænsekon-
trollen mod Tyskland den 4. januar.
Der er grund til at tro, at bl.a. de svenske tiltag og
grænsekontrollen mellem Danmark og Tyskland har
[Samrådsspørgsmål V]
6.
Lad mig så vende mig mod samrådsspørgsmål V fra
Mattias Tesfaye om den ophobning af illegale udlæn-
dinge i københavnsområdet, som det svenske trans-
portøransvar risikerer at medføre.
[Svensk id-kontrol]
7.
Som sagt er formålet med det svenske transpor-
tøransvar bl.a. at afskære flygtninge uden pas og bil-
lede-ID fra at søge asyl.
Da der ikke er nogen landegrænse mellem Danmark
og Sverige, har det svenske transportøransvar reelt
haft effekt.
Regeringen har som modsvar hertil indført en afmålt
og afbalanceret grænsekontrol mod Tyskland, der
bl.a. har givet mulighed for, at de udlændinge, som
7
8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om genindførelse af personkontrol ved de danske grænser og om illegale migranter og asylansøgeres ophold i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596514_0005.png
Talepapir
Talepapir
medført, at færre udlændinge ønsker at rejse gennem
Danmark.
På denne måde er det vurderingen, at grænsekon-
trollen indtil videre har medvirket til at sikre ro og
orden i Danmark.
[Afrunding]
9.
Men regeringen følger som sagt situationen meget
tæt.
For så vidt angår de nærmere politimæssige overve-
jelser om personer, der afvises ved indrejsen til Sveri-
ge på grund af manglende id-dokumenter, er det et
spørgsmål, som justitsministeren bør svare på.
Og det er da også netop et af de spørgsmål, som Mat-
tias Tesfaye har stillet til justitsministeren.
Så med disse ord vil jeg overlade ordet til justitsmini-
steren.
9
10