Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har efter ønske fra medlem af Folketinget
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) den 19. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 279 (alm.
del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 279:
I svaret på UUI alm. del - spørgsmål nr. 131 (side 3): ”Det antages endvidere,
at Børnekonventionen ikke indeholder en bredere beskyttelse af retten til familielivet
end artikel 8 i EMRK.” I samme svar står På side 4: ”Udlændingemyndighederne
er forpligtet til at efterleve Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonventions artikel 8, ved behandlingen af de enkelte sager og
skal således i hver enkelt sag foretage en konkret og individuel vurdering, hvor relevant
praksis fra navnlig Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol inddrages. Der kan i for-
hold til børn f.eks. være situationer, hvor FN’s børnekonvention, herunder konventionens
artikel 3, stk. 1, om hensynet til barnets tarv, kan have betydning for, om der skal gives
tilladelse til familiesammenføring på et tidligere tidspunkt. Det vil f.eks. kunne være til-
fældet, hvis den herboende er et uledsaget mindreårigt barn, hvis forældre søger om
familiesammenføring. I sådanne tilfælde kan et afslag på familiesammenføring være sær-
ligt indgribende allerede inden for det første år.” Vil ministeren redegøre for den tilsyne-
ladende modstrid mellem de to udsagn og oplyse, hvorvidt Børnekonventionen i visse
situationer kan siges at indeholde en bredere beskyttelse af retten til familielivet end
artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)?
Svar:
1.
Hverken FN’s konvention om barnets rettigheder (børnekonventionen) eller Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) indebærer en generel og ubetinget ret til
familiesammenføring.
Efter EMRK artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for bl.a. sit privatliv og familieliv.
Ifølge praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol omfatter retten til et fami-
lieliv retten til at opretholde et eksisterende familieliv, f.eks. ved at staten undlader at
udvise et familiemedlem, samt i visse situationer statens positive forpligtelse til at tilveje-
bringe de nødvendige forudsætninger for at udøve et familieliv, f.eks. ved at staten giver
et familiemedlem opholdstilladelse. Medlemsstaterne har dog en relativt bred skønsmar-
gin i denne henseende.
For en nærmere beskrivelse heraf henvises til pkt. 2.2.2.1 i lovforslag nr. L 87, som blev
fremsat for Folketinget den 10. december 2015.
22. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2016 - 680
Side
1/2