Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1618862_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato : 18. januar 2016
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 23. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 134 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 134:
Vil ministeren redegøre for om de danske udlændingemyndigheder på et tidspunkt
i løbet af 2015 fejlagtigt har vejledt om, at 0-17-årige børn, der opnår midlertidig
beskyttelse efter udlændingelovens paragraf 7, stk. 3, først kan søge
familiesammenføring med forældre og mindreårige søskende efter et års lovligt
ophold i Danmark? Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 20142, jf. UUI
alm. del - spm. 130.
Svar:
1.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”I Udlændingestyrelsens afgørelse om meddelelse af opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, gør styrelsen i forbindelse med klagevejlednin-
gen opmærksom på den særlige begrænsning i adgangen til familiesammen-
føring, som er knyttet til den midlertidige beskyttelsesstatus:
”Du har fået midlertidig beskyttelsesstatus. Du kan derfor først få familie-
sammenføring, hvis den midlertidige opholdstilladelse forlænges efter det
første år, medmindre helt særlige grunde gør sig gældende.
Læs mere om familiesammenføring i vedlagte faktablad.”
Af det til afgørelsen vedhæftede faktablad fremgår:
”Du har fået midlertidig beskyttelsesstatus. Du kan først få familiesammen-
føring, hvis den midlertidige opholdstilladelse forlænges efter det første år,
medmindre helt særlige grunde gør sig gældende.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1326
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om at kommentere artiklen Kritikere: Ny vejledning om familiesammenføring er stadig uklar og ukonkret, Information, 2. februar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1618862_0002.png
Hvis den midlertidige opholdstilladelse er forlænget, eller hvis der er indgi-
vet ansøgning om forlængelse tidligst 2 måneder før tilladelsens udløb, kan
der gives familiesammenføring efter de almindelige regler og procedurer. På
www.nyidanmark.dk
er der en grundig vejledning om disse regler. Her er og-
så de skemaer, der skal anvendes, når man søger om familiesammenføring.
Hvis den midlertidige opholdstilladelse ikke er forlænget, er der som ud-
gangspunkt ikke adgang til familiesammenføring. Der kan dog være særlige
situationer, hvor hensynet til familiens enhed vejer tungere og hvor afslag
på familiesammenføring kan være særligt indgribende allerede inden for det
første år. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis personen i Danmark før
udrejsen fra hjemlandet har passet en handicappet ægtefælle i hjemlandet,
eller hvis den herboende har alvorligt syge mindreårige børn i hjemlandet.”
Udlændingestyrelsen anvender den samme vejledning om familiesammen-
føring i sager, hvor uledsagede mindreårige asylansøgere meddeles opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, som styrelsen anvender i sager,
hvor voksne asylansøgere meddeles opholdstilladelse efter bestemmelsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at et barn, der søger om familiesammenfø-
ring med sine forældre eller søskende, ikke kan meddeles opholdstilladelse
efter udlændingelovens almindelige regel om familiesammenføring (§ 9),
idet § 9 ikke omfatter familiesammenføring med den herboendes forældre
og søskende. Barnet vil i stedet skulle søge efter § 9 c, stk. 1, hvorefter der
kan gives familiesammenføring, hvis Danmarks internationale forpligtelser
tilsiger det.
Forespørger et mindreårigt barn, der har ansøgt om eller fået opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, om muligheden for familiesammen-
føring med forældre og mindreårige søskende – f.eks. under asylsamtalen –
vil Udlændingestyrelsen give konkret vejledning herom.
Det oplyses for en god ordens skyld, at vejledningen vedrørende familie-
sammenføring til personer med midlertidig beskyttelsesstatus vil blive præ-
ciseret, således at det klart fremgår, at der normalt først kan gives familie-
sammenføring, når der efter 1 års ophold er meddelt forlængelse af op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Endvidere vil det fremgå
af vejledningen, at ansøgning om familiesammenføring kan indgives 2 må-
neder før opholdstilladelsens udløb.”
2.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folke-
tingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg, skal bl.a. ansøgninger om familiesam-
menføring til familiemedlemmer, der ikke er omfattet af udlændingelovens § 9, behandles
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvorefter der skal gives opholdstilladelse, hvis Dan-
marks internationale forpligtelser tilsiger dette. Retsstillingen følger således af Danmarks
internationale forpligtelser.
Grundet beskyttelsens midlertidige karakter er det vurderingen, at Danmarks internatio-
nale forpligtelser i almindelighed ikke tilsiger, at der skal meddeles familiesammenføring
til en udlænding med midlertidig beskyttelse inden for det første år. Det gælder som ud-
gangspunkt uanset, hvilken familiemæssig tilknytning der er tale om.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om at kommentere artiklen Kritikere: Ny vejledning om familiesammenføring er stadig uklar og ukonkret, Information, 2. februar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Der vil dog i de enkelte tilfælde skulle foretages en konkret vurdering af, om der er ret til
familiesammenføring inden for det første år. Efter § 9 c, stk. 1, vil der således skulle med-
deles opholdstilladelse i alle tilfælde, hvor Danmarks internationale forpligtelser konkret
tilsiger det.
Der kan i forhold til børn f.eks. være situationer, hvor FN’s børnekonvention, herunder
konventionens artikel 3, stk. 1, om hensynet til barnets tarv, kan have betydning for, om
der skal gives tilladelse til familiesammenføring på et tidligere tidspunkt. Det vil f.eks.
kunne være tilfældet, hvis den herboende er et uledsaget mindreårigt barn, hvis forældre
søger om familiesammenføring. I sådanne tilfælde kan et afslag på familiesammenføring
være særligt indgribende allerede inden for det første år.
Familiemedlemmer til et herboende mindreårigt barn, der har en 1-årig midlertidig op-
holdstilladelse efter § 7, stk. 3, kan således opnå opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1 – også inden for det første år – hvis det efter en konkret vurdering følger af
Danmarks internationale forpligtelser.
3.
Jeg har noteret mig, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med afgørelser om meddelel-
se af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, bl.a. oplyser om muligheden for
at opnå familiesammenføring – også inden for det første år – efter § 9 c, stk. 1, i ganske
særlige tilfælde, samt at der endvidere er givet konkret vejledning herom ved anmodning
om dette, f.eks. under asylsamtalen.
På den baggrund finder jeg ikke grundlag for at antage, at der skulle være givet forkert
vejledning til uledsagede mindreårige børn om deres mulighed for familiesammenføring
med forældre og mindreårige søskende.
Jeg har dog noteret mig, at Udlændingestyrelsen vil præcisere den vejledning om familie-
sammenføring, som gives til personer, der meddeles opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 7, stk. 3. I den anledning finder jeg, at det vil være rigtigst også at præcisere den
vejledning, der gives til mindreårige uledsagede børn, der meddeles opholdstilladelse i
Danmark, således at muligheden for familiesammenføring med forældre og mindreårige
søskende efter § 9 c, stk. 1, også inden for det første år, omtales udtrykkeligt.
Jeg har gjort Udlændingestyrelsen bekendt med min opfattelse.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3