Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 23. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 131 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 131:
Vil ministeren redegøre for, hvilke rettigheder 0-17-årige børn, der uden at være
ledsaget af deres forældre opnår opholdstilladelse efter udlændingelovens
paragraf 7, stk. 1, 2 eller 3, har i forhold til at få familiesammenført deres forældre
og mindreårige søskende til Danmark, samt for hvilke konventionsmæssige
bestemmelser og bestemmelser i den danske udlændingelov der er relevante i
sådanne sager? Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 20142, jf. UUI alm.
del - spm. 125.
Svar:
1.
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) og FN’s konvention om bar-
nets rettigheder indeholder flere bestemmelser, der er relevante for spørgsmålet om
uledsagede mindreårige børns ret til familiesammenføring med forældre og søskende.
Efter EMRK’s artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for bl.a. sit privatliv og familieliv.
Det følger endvidere af artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i
udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nød-
vendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige
tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at
beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og frihe-
der.
Retten til et familieliv omfatter efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD)
praksis retten til at opretholde et eksisterende familieliv, f.eks. ved at staten undlader at
udvise et familiemedlem, samt i visse situationer statens positive forpligtelse til at tilveje-
bringe de nødvendige forudsætninger for at udøve et familieliv, f.eks. ved at staten giver
et familiemedlem opholdstilladelse. Medlemsstaterne har dog en relativt bred skønsmar-
gin i denne henseende. EMD lægger i sin praksis i den forbindelse vægt på en flerhed af
momenter, herunder
−
konsekvenserne for familielivet, herunder om det i praksis vil blive brudt,
−
tidspunktet for familielivets etablering,
−
årsagen til den adskillelse, der nu ønskes tilendebragt, herunder om det skyl-
des den herboende persons eget frie valg,
Dato : 18. januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1326
Side
1/4