Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1618860_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har den 2. februar 2016 efter ønske
fra medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) stillet følgende spørgsmål
nr. 319 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 319:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Kritikere: Ny vejledning om familiesam-
menføring er stadig uklar og ukonkret”, Information, 2. februar 2016, og
oplyse om den i artiklen citerede asylchef fra Dansk Flygtningehjælp, har ret i,
at ”som uledsaget mindreårig kan man netop som udgangspunkt få familiesam-
menføring med det samme, og derfor burde Udlændingestyrelsen skrive
det”, og redegøre for, om ministeren på den baggrund vil foranledige, at vejled-
ningen endnu en gang rettes eller præciseres?
Svar:
1.
Det anføres bl.a. i den omtalte artikel, at Udlændingestyrelsens nye vejledning
vedrørende uledsagede mindreåriges ret til familiesammenføring inden for 3 år er
et fremskridt, men dog stadig problematisk, idet det snarere er reglen end undta-
gelsen, at uledsagede mindreårige har ret til familiesammenføring med det sam-
me. Der henvises herved bl.a. til FN’s konvention om barnets rettigheder (børne-
konventionen).
2.
Adgangen til familiesammenføring til familiemedlemmer, der ikke er omfattet
af udlændingelovens § 9, skal behandles efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Det
gælder bl.a. ansøgninger fra forældre og søskende til herboende uledsagede min-
dreårige.
Der skal gives opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvis Dan-
marks internationale forpligtelser tilsiger dette. Retsstillingen følger således af
Danmarks internationale forpligtelser.
Grundet beskyttelsens midlertidige karakter er det vurderingen, at Danmarks in-
ternationale forpligtelser i almindelighed ikke tilsiger, at der skal meddeles fami-
liesammenføring til en udlænding med midlertidig beskyttelse inden for de første
Dato: 8. april 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 1174
50785
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om at kommentere artiklen Kritikere: Ny vejledning om familiesammenføring er stadig uklar og ukonkret, Information, 2. februar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3 år, og dette gælder som udgangspunkt, uanset hvilken familiemæssig tilknytning
der er tale om.
Der vil dog i de enkelte tilfælde skulle foretages en konkret vurdering af, om der
er ret til familiesammenføring inden for de første 3 år. Efter § 9 c, stk. 1, vil der
således skulle meddeles opholdstilladelse i alle tilfælde, hvor Danmarks internati-
onale forpligtelser konkret tilsiger det.
I forhold til børn kan der f.eks. være situationer, hvor børnekonventionen, herun-
der konventionens artikel 3, stk. 1, om hensynet til barnets tarv, kan have betyd-
ning for, om der skal gives tilladelse til familiesammenføring på et tidligere tids-
punkt. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis den herboende er et uledsaget
mindreårigt barn, hvis forældre søger om familiesammenføring. I sådanne tilfælde
kan et afslag på familiesammenføring være særligt indgribende inden for de første
3 år.
For en nærmere beskrivelse af reglerne om udskydelse af retten til familiesam-
menføring til udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus i 3 år henvises til
lovforslag nr. L 87 af 10. december 2015, pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Der henvises endvidere til besvarelsen af 22. februar 2016 af spørgsmål nr. 279
(Alm. del) fra Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget, hvor der er redegjort
nærmere for betydningen af børnekonventionen i relation til børns ret til familie-
sammenføring.
3.
Det fremgår af besvarelsen af 18. januar 2016 af spørgsmål nr. 134 (Alm. del)
fra Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget, at den vejledning, der på davæ-
rende tidspunkt blev givet til mindreårige uledsagede børn, der meddeles op-
holdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 3, ville blive præciseret.
Udlændingestyrelsen har i forlængelse heraf nu præciseret sin vejledning, således
at muligheden for familiesammenføring til herboende uledsagede mindreårige –
også inden for de første 3 år – nu fremgår udtrykkeligt af den vejledning, som
styrelsen giver i forbindelse med meddelelse af midlertidig beskyttelsesstatus.
I forbindelse med udstedelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk.
3, oplyses således nu bl.a. følgende:
”Du har fået midlertidig beskyttelsesstatus. Din familie kan derfor som udgangspunkt
tidligst få familiesammenføring, hvis din midlertidige opholdstilladelse forlænges efter 3
års ophold. Din familie vil dog i visse tilfælde have mulighed for at få opholdstilladelse i
Danmark inden for de første 3 år. Læs mere om dette i vedlagte faktaark.”
Endvidere fremgår der bl.a. følgende af det vedlagte faktaark:
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om at kommentere artiklen Kritikere: Ny vejledning om familiesammenføring er stadig uklar og ukonkret, Information, 2. februar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
”Du har fået midlertidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og din op-
holdstilladelse er gældende i 1 år. Du kan tidligst søge om forlængelse af din opholdstilla-
delse 2 måneder før tilladelsen udløber.
Indtil en midlertidig beskyttelsesstatus eventuelt forlænges med to år efter 3 års ophold er
der normalt ikke adgang til at få familie til Danmark. Det er der kun, hvis det følger af
Danmarks internationale forpligtelser. På baggrund af den midlertidige beskyttelsesstatus’
karakter vil det som udgangspunkt ikke være tilfældet inden for de første 3 år. Dette gæl-
der for alle familiemedlemmer.
Nedenfor følger en nærmere vejledning.”
Under afsnittet ”Andre familiemedlemmer” anføres bl.a. følgende:
”Andre familiemedlemmer kan kun få ophold i Danmark, hvis hensynet til Danmarks in-
ternationale forpligtelser taler for det. Det gælder både før og efter, at den midlertidige
beskyttelsesstatus er forlænget efter 3 års ophold.
Andre familiemedlemmer kan f.eks. være ægtefæller under 24 år, børn over 15 år, eller
forældre eller søskende, der ansøger om familiesammenføring med et herboende barn.
Det gælder også for disse familiemedlemmer, at det normalt ikke følger af Danmarks in-
ternationale forpligtelser, at der skal meddeles familiesammenføring forud for en eventuel
forlængelse af opholdstilladelsen med to år. Der kan dog være særlige situationer, hvor
det følger af Danmarks internationale forpligtelser, at hensynet til familiens enhed vejer
tungere, og hvor afslag på familiesammenføring kan være særligt indgribende allerede på
et tidligere tidspunkt. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis den herboende person
før udrejsen fra hjemlandet har passet en handicappet ægtefælle i hjemlandet, eller hvis
den herboende har alvorligt syge mindreårige børn i hjemlandet. I forhold til børn kan
hensynet til barnets tarv endvidere efter omstændighederne have betydning for, om der
skal gives tilladelse til familiesammenføring på et tidligere tidspunkt, f.eks. hvis den her-
boende er et uledsaget mindreårigt barn, hvis forældre søger om familiesammenføring.”
4.
Den justerede vejledning skal vurderes op imod retstilstanden på området.
Som nævnt under pkt. 2 er retstilstanden således, at myndighederne altid skal
foretage en konkret og individuel vurdering af, om der er ret til familiesammenfø-
ring med herboende uledsagede børn, og at der alene skal meddeles familiesam-
menføring i tilfælde, hvor dette følger af Danmarks internationale forpligtelser.
Udgangspunktet er, at der ikke er ret til familiesammenføring til udlændinge med
midlertidig beskyttelsesstatus i de første 3 år. Det skyldes beskyttelsens midlerti-
dige karakter.
Andelen af uledsagede mindreårige, der efter Danmarks internationale forpligtel-
ser har ret til familiesammenføring inden for de første 3 år, vil i sagens natur bero
på den til enhver tid konkrete sammensætning af gruppen af uledsagede mindre-
årige, der meddeles midlertidig beskyttelsesstatus.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om at kommentere artiklen Kritikere: Ny vejledning om familiesammenføring er stadig uklar og ukonkret, Information, 2. februar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Udlændingestyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende
vedrørende den hidtidige praksis på området:
”På baggrund af den midlertidige beskyttelsesstatus’ karakter vil familiemedlemmer til en
herboende udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, som ud-
gangspunkt ikke kunne få familiesammenføring i Danmark inden for de første 3 år. Der
gives dog opholdstilladelse inden for de første 3 år til forældre til en herboende mindre-
årig udlænding med opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, hvis styrelsen vurderer, at der er
oplyst om ganske særlige grunde, herunder hensyn til familiens enhed, der vil føre til, at et
afslag på opholdstilladelse vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Der
vil i den forbindelse altid blive foretaget en konkret og individuel vurdering af sagens om-
stændigheder.
I Udlændingestyrelsens vurdering i disse sager indgår en nærmere undersøgelse af den
herboende mindreåriges forhold under opholdet i hjemlandet, herunder hvorvidt den
herboende mindreårige i hjemlandet var en del af den familiemæssige enhed, der nu sø-
ger om opholdstilladelse i Danmark, eller om den pågældende har afbrudt dette familieliv
ved f.eks. i hjemlandet at have boet for sig selv og klaret sig selv eller have boet sammen
med andre, f.eks. andre familiemedlemmer. Den herboende mindreåriges alder vil også
blive tillagt væsentlig betydning. For så vidt angår forældre til små børn vil udgangspunk-
tet være, at der er adgang til familiesammenføring her i landet, hvis børnene inden adskil-
lelsen er indgået som en del af den familiemæssige enhed, og hvis det ikke er muligt for
familien at blive genforenet i familiens hjemland eller opholdsland. For så vidt angår ældre
børn, vil der gradvist blive lagt mere vægt på øvrige oplyste forhold, idet et ældre barn
som udgangspunkt ikke i samme grad som et yngre barn kan antages at have behov for at
blive familiesammenført med sine forældre. Hvis den herboende mindreårige udlænding
allerede har et familiemæssigt netværk i Danmark, vil dette også indgå i vurderingen.
Udlændingestyrelsen kan oplyse, at der er meddelt såvel tilladelser som afslag på familie-
sammenføring til forældre til mindreårige udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus i
Danmark. Styrelsen har således siden 20. februar 2015, hvor reglerne om midlertidig be-
skyttelse trådte i kraft, meddelt opholdstilladelse til forældre til 4 herboende mindreårige
udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus. Styrelsen har i samme periode meddelt
afslag til forældre til 6 mindreårige udlændinge med midlertidig beskyttelse (opgjort pr.6.
april 2016)”.
Det er i relation til børn specifikt nævnt i den nye vejledning, at hensynet til bar-
nets tarv efter omstændighederne kan have betydning for, om der skal gives tilla-
delse til familiesammenføring inden for de første 3 år, f.eks. hvis den herboende
er et uledsaget mindreårigt barn, hvis forældre søger om familiesammenføring.
Hertil kommer, at der altid vil blive givet konkret og målrettet vejledning om mu-
lighederne for familiesammenføring inden for de første 3 år ved anmodning her-
om – f.eks. i forbindelse med asylsamtalen.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om at kommentere artiklen Kritikere: Ny vejledning om familiesammenføring er stadig uklar og ukonkret, Information, 2. februar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Endvidere kan det oplyses, at alle uledsagede mindreårige asylansøgere af Stats-
forvaltningen – efter indstilling fra Røde Kors – får udpeget en personlig repræ-
sentant til at varetage sine interesser under asylsagens behandling, medmindre
ganske særlige grunde taler herimod, jf. udlændingelovens § 56 a, stk. 1. Dette
sker hurtigst muligt efter den uledsagede mindreårige asylansøgers indrejse i
Danmark. Får et uledsaget mindreårigt barn opholdstilladelse, vil der blive udpe-
get en midlertidig forældremyndighedsindehaver, som træder i stedet for den
personlige repræsentant. Dette nævner jeg blot for at understrege, at uledsagede
mindreårige altså ikke er uden bistand fra voksne i sagsforløbet.
På den baggrund er det samlet set min opfattelse, at der ikke aktuelt er grundlag
for yderligere justering af vejledningen. Udlændingemyndighederne vil naturligvis
løbende være opmærksomme på, om der kan opstå anledning hertil, f.eks. på
baggrund af praksis.
Til udvalgets orientering kan jeg afslutningsvist oplyse, at Folketingets Ombuds-
mand forud for udarbejdelsen af den nye vejledning af egen drift har taget en sag
op vedrørende Udlændingestyrelsens vejledning af uledsagede mindreårige med
midlertidig beskyttelsesstatus. Ombudsmanden har ved brev af 22. februar an-
modet Udlændingestyrelsen om gennem ministeriet senest den 8. april 2016 at
modtage supplerende oplysninger i sagen.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
5/5