Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1602135_0001.png
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Sagsnr.
2016 - 905
Doknr.
315224
Dato
23-02-2016
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har d. 26.1.2016 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 310 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV).
Spørgsmål nr. 310:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken beskyttelse serviceloven og anden relevant lov-
givning hjemler i forhold til at beskytte asylbørn i Danmark mod udnyttelse, misbrug
m.v., sammenlignet med andre børn i Danmark? Og i fald der er forskel på beskyttel-
sesniveauet, er ministeren så indstillet på at sikre, at asylbørn i Danmark får samme
beskyttelse som andre børn i Danmark?”
Svar:
Asylbørn, der har fået opholdstilladelse og er visiteret til en ansvarlig opholdskommu-
ne, har ret til hjælp efter servicelovens regler om særlig støtte til udsatte børn.
Børn og unge, der opholder sig i Danmark som asylansøgere, og udlændinge uden
lovligt ophold henhører under lovgivningen på udlændingeområdet. Jeg har på den
baggrund indhentet et bidrag fra Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, som
har oplyst følgende:
”Efter udlændingelovens § 42 a, stk. 1-3, får en udlænding, der opholder sig her i lan-
det og indgiver ansøgning om opholdstilladelse i medfør af § 7 (asyl), i udgangspunk-
tet udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af Ud-
lændingestyrelsen, indtil udlændingen meddeles opholdstilladelse, eller udlændingen
udrejser eller udsendes. Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt omfatter også sociale
foranstaltninger.
Det fremgår af pkt. 101 i den gældende vejledning til serviceloven, jf. vejledning nr.
9007 af 7. januar 2014 om særlig støtte til børn og unge og deres familier (Vejledning
nr. 3 til serviceloven), at det som udgangspunkt er personalet på asylcentrene, der
skal varetage den daglige omsorg for børn og unge, der opholder sig i Danmark som
asylansøgere (processuelt ophold) eller uden et lovligt opholdsgrundlag, og yde den
nødvendige særlige støtte. Selv om det er personalet på stedet, der varetager det
daglige arbejde, gælder kommunens generelle tilsynsforpligtelse dog også for de
børn, der opholder sig på asylcentre. Hvis kommunen som led i tilsynsforpligtelsen
bliver opmærksomme på børn, som mistrives eller på anden måde er i en uheldig
udvikling, har kommunen i første række derfor pligt til at kontakte udlændingemyndig-
hederne, så der kan blive taget hånd om disse problemer i regi af udlændingesyste-
met, jf. udlændingelovens § 42 a.
Det fremgår endvidere af pkt. 101 i den gældende vejledning til serviceloven, at ud-
lændingemyndighederne har mulighed for at kontakte kommunen, hvis børn, som er
omfattet af udlændingeloven, har problemer af en sådan karakter, at udlændingemyn-
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om, hvilken beskyttelse serviceloven og anden relevant lovgivning hjemler i forhold til at beskytte asylbørn i Danmark mod udnyttelse, misbrug m.v., sammenlignet med andre børn i Danmark, til social- og indenrigsministeren
1602135_0002.png
dighederne vurderer, at de ikke kan håndteres i regi af asylcentrene. Det følger såle-
des af praksis, jf. Ankestyrelsens afgørelse C-32-00, at kapitel 11 i serviceloven om
særlig støtte til børn og unge kan finde anvendelse, hvis Udlændingestyrelsen på
baggrund af en faglig vurdering fra kommunen godkender, at der sættes yderligere
foranstaltninger i værk over for et barn.
Herudover har kommunerne mulighed for at handle ud fra de almindelige uskrevne
retsgrundsætninger om nødret i tilfælde, hvor der opstår akut behov for anbringelse af
et barn uden lovligt ophold, og hvor det ikke er muligt at opnå samtykke fra forældre-
myndighedsindehaveren (tvangsanbringelse). Dette gælder for alle asylansøgere og
udlændinge uden lovligt ophold, herunder afviste asylansøgere.”
Jeg kan oplyse, at der er iværksat en større analyse af samspillet mellem udlændinge-
lovens regler om forsørgelsespligt og reglerne om sociale foranstaltninger i servicelo-
ven, herunder servicelovens anvendelsesområde. Ministeriet forventer, at analysen vil
blive afsluttet i løbet af foråret 2016.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2