Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1594206_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2016
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2016-0032/38-0072
1857759
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 304 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 26. januar 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias
Tesfaye (S).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvilke specifikke og konkrete oplysninger eller indberetninger, der ligger til grund for at fastslå, at der er risiko for ophobning af flygtninge i hovedstadsområdet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 304 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Vil ministeren – evt. i fortrolig form – redegøre for hvilke
specifikke og konkrete oplysninger eller indberetninger, der
ligger til grund for at fastslå, at der er risiko for ophobning af
flygtninge i hovedstadsområdet? Vil ministeren endvidere re-
degøre for, hvordan en sådan ophobning medfører en konkret,
alvorlig trussel mod den offentlige orden eller indre sikkerhed i
Danmark, som ikke kan imødegås på anden vis end indførelse
af midlertidig grænsekontrol?”
Svar:
Det følger af Schengen-reglerne, som henhører under udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, at hvis der foreligger en alvorlig trussel mod
den offentlige orden eller indre sikkerhed, kan en medlemsstat undtagel-
sesvis og straks genindføre grænsekontrol ved de indre grænser.
Regeringen besluttede at indføre midlertidig grænsekontrol ved den dansk-
tyske grænse den 4. januar 2016, idet de relevante myndigheder vurderede,
at der var en risiko for ophobning af udlændinge, hvilket ville kunne med-
føre en alvorlig risiko for den offentlige orden og sikkerhed. Vurderingen
blev bl.a. foretaget på baggrund af den svenske beslutning om id-kontrol.
Kontrollen ved den dansk-tyske grænse er efterfølgende forlænget til den
3. februar 2016. Trykket på EU's ydre grænser og antallet af migranter og
flygtninge, der rejser videre mod nord, er fortsat stort. Derudover har Sve-
rige forlænget grænsekontrollen mod Danmark, og den svenske id-kontrol
er fortsat i kraft. På den baggrund har det fortsat været vurderingen, at der
uden grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse er alvorlig risiko for, at et
meget stort antal illegale udlændinge strander i Danmark, når de nægtes
indrejse i Sverige.
2