Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1610367_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har efter ønske fra medlem af Folketinget
Martin Henriksen den 25. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 287 (alm. del) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 287:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Internt KL-notat viser historisk flygtningepres i
kommunerne” bragt i Politiken mandag den 11. januar 2016, herunder besvare følgende
spørgsmål:
1.
Hvad forventes statens udgifter til modtagelse, indkvartering, asylbehandling m.m. at
blive i 2016, 2017 og 2018?
Hvad forventes kommunernes udgifter til indkvartering, integrationsforløb og andre
udgifter relateret til flygtninge at blive i 2016, 2017 og 2018?
Hvad koster én gennemsnitlig asylansøger statskassen i den periode, staten har
udgiften? og hvad koster én gennemsnitlig asylansøger en kommunekasse i den
periode, hvor kommunen har ansvaret for flygtningen?
Hvor mange boliger skal kommunerne samlet set forvente at skulle anvendes til
indkvartering af det antal flygtninge, man forventer at skulle modtage i årene 2016,
2017 og 2018, og hvad forventes udgifterne hertil at blive?
Hvis alle ankomne flygtninge i 2015 og i 2016 benytter deres ret til at helbredstjek,
forventer KL, at det vil kræve 20 læger på fuld tid. Der bedes redegjort for, hvordan
det er muligt i en tid med varig mangel på læger, at ”trylle” 20 læger frem til formålet,
hvad vil det koste og vil det i værste fald gå ud over lægebetjeningen af almindelige
danskere?
Hvis 15.000 flygtningebørn ankommet i 2015 og forventet i 2016 skal have kommunal
tandpleje, forventer KL, at der er brug for 21 tandlæger. Der bedes redegjort for,
hvordan det er muligt i en tid med varig mangel på tandlæger, at skaffe 21 tandlæger
til formålet, hvad vil det koste og vil det i værste fald gå ud over tandlægebetjeningen
af danske børn? Der bedes tillige redegjort for, hvad det vil koste, at der er brug for 42
ekstra klinikassistenter, da flygtningebørn efter al sandsynlighed oftere skal have
rodbehandling eller trukket tænder ud?
14. marts 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2016 - 1092
2.
3.
4.
5.
6.
Side
1/8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til Internt KL-notat viser historisk flygtningepres i kommunerne bragt i Politiken mandag den 11. januar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
7.
KL forventer, at omkring 6.000 flygtningebørn skal indskrives i daginstitutioner i løbet
af 2016 og 2017 og at der derfor er behov for 80 nye daginstitutioner. Der bedes
redegjort for, hvad de forventede kommunale udgifter hertil forventes at blive?
KL forventer, at der er behov for 1.200 flere pædagoger til sprogundervisning,
sprogstimulering og mere forældresamarbejde grundet de mange nye flygtningebørn.
Der bedes redegjort for, om det er muligt at skaffe1.200 pædagoger frem til formålet,
hvad vil det koste og vil den ekstra indsats på nogen måde påvirke den indsats, der
skal ydes over for andre danske børn i skolen?
KL forventer, at 5.300 flygtningebørn skal modtage skoleundervisning i 2015 og at der
til formålet skal oprettes 750 nye modtageklasser. Hvad forventes udgifterne hertil at
blive, er det muligt at finde uddannede lærere til formålet, og vil den ekstra indsats på
nogen måde påvirke den indsats, der skal ydes over for andre danske børn i skolen?
8.
9.
10. KL forventer, at kommunerne skal finde 4.973 midlertidige boliger. Hvad forventes
udgifterne hertil at blive, hvad er den gennemsnitlige pris pr. midlertidig bolig.
11. Hvad forventes de samlede offentlige udgifter (modtagelse, indkvartering,
integrationsprogram, skoler, sundhedsudgifter, integrationsydelser m.m.) at blive for
alle flygtninge i Danmark i årene 2016, 2017 og 2018?
Der bedes redegjort for, hvad beskæftigelsesfrekvensen kan forventes at blive for de
flygtninge, Danmark modtog i 2015 og forventes at modtage i 2016 baseret på
erfaringerne med beskæftigelsesfrekvensen fra flygtninge fra de pågældende lande,
der henvises til Nyt fra Danmarks Statistik nr. 328 af 26. juni 2015.
Hvad kan de forventede langsigtede samfundsøkonomiske konsekvenser heraf
forventes at blive, såfremt beskæftigelsesfrekvensen for ankomne flygtninge i 2015
og forventet i 2016 ikke ændrer sig afgørende?
Der bedes redegjort for, hvor mange af de ankomne flygtninge i 2015 der opfyldte
Nationalbankens definition på en ”superindvandrer” jf. Nationalbankens 3.
kvartalsoversigt 2008 side 122 lydende: ”Hvis indvandring for alvor skal understøtte
finansieringen af den offentlige sektor, skal den ske som såkaldt ”superindvandring”.
Dette begreb dækker over en person, som først indvandrer efter endt uddannelse, går
direkte ind på arbejdsmarkedet med en erhvervsfrekvens på 100 og som betaler skat
om en dansker, undlader at tage sin familie med og forlader landet igen før
pensionsalderen”.
Side
2/8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til Internt KL-notat viser historisk flygtningepres i kommunerne bragt i Politiken mandag den 11. januar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1610367_0003.png
Svar:
Nedenfor besvares de enkelte spørgsmål.
Ad. 1.
Skønnet for statens udgifter til asylområdet i perioden 2016-2018 fremgår af tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Statslige udgifter asyl og familiesammenføring
Mio. kr. pl2016
2016
Udgifter til asylansøgere
4.240
2017
3.530
2018
2.810
Udgifterne omfatter indkvartering og underhold af asylansøgere, herunder kontante
ydelser til asylansøgere, omkostninger til asylsagsbehandling i Udlændingestyrelsen og
Flygtningenævnet samt udgifter til udsendelse af afviste asylansøgere.
Udgiftsskønnet er baseret på en forventet tilgang af asylansøgere på ca. 25.000 i 2016 og
ca. 15.000 årligt i 2017 og 2018.
Ad. 2.
Skønnene for kommunernes direkte udgifter til integrationsområdet i perioden fremgår af
tabel 2 nedenfor.
Side
3/8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til Internt KL-notat viser historisk flygtningepres i kommunerne bragt i Politiken mandag den 11. januar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1610367_0004.png
Tabel 2
Direkte kommunale udgifter til integration
2016
Mio. kr. pl. 2016
Hjælp i særlige tilfælde
Kontanthjælp under integrations-
Programmet
Integrationsydelse i integrationsprogrammet
Tilbud i integrationsprogrammet
I alt
116
494
162
-
179
-
2017
2018
1.430
810
2.850
2.880
1.082
4.124
3.149
1.182
4.510
Kilde. Finanslovsbudgetteringen for 2016.
I tabel 2 ovenfor fremgår de kommunale udgifter til integrationsområdet. Udgifterne er
opgjort efter direkte statslig refusion til de enkelte kommuner på baggrund af de
gældende refusionssatser.
Udgifterne til integrationsprogrammet, kontanthjælp og integrationsydelse er omfattet af
budgetgarantien, hvilket indebærer, at kommunerne under ét vil få refunderet udgifterne
100 pct. fra staten, dels via direkte refusion til kommunerne, jf. ovenfor, og dels via
bloktilskuddet.
Kommunerne afholder endvidere udgifter til midlertidig boliganvisning. Kommunerne skal
som udgangspunkt anvise en bolig til flygtninge uden kommunalt tilskud. Såfremt
kommunen ikke kan anvise en permanent bolig, skal den anvise en midlertidig bolig. Da
der er et loft over huslejen i midlertidigt anviste boliger, kan disse være forbundet med
udgifter for kommunerne, jf. også besvarelsen af spørgsmål 10 nedenfor. Der foreligger
ikke en opgørelse over, hvad de skønnede udgifter for kommunerne er i forbindelse med
midlertidigt anviste boliger.
Det bemærkes, at det indgik i kommuneaftalen fra juli 2015, at det ekstraordinære
statslige investeringstilskud på 125 mio. kr. til at udvide boligkapaciteten i kommunerne i
2015 videreføres i 2016. Hertil kommer det ekstraordinære integrationstilskud til
kommunerne på 200 mio. kr. i 2016.
Ad. 3
1. Den gennemsnitlige omkostning pr. helårsperson i asylfasen er i 2016 skønnet til
206.500 kr. eksklusiv sagsbehandling. Udgiften afholdes af staten.
2. Der er ikke beregnet en tilsvarende gennemsnitlig årlig udgift pr. flygtning, der overgår
til kommunerne. Som det fremgår ovenfor, er kommunernes udgifter til
integrationsprogrammet, ydelser til flygtninge mv. fuldt ud finansieret af staten.
Kommunerne modtager herudover et grundtilskud fra staten, der skal dække generelle
udgifter for målgruppen. I forhold til kommunernes øvrige serviceudgifter til målgruppen,
henvises til besvarelsen af spørgsmål 5-9 nedenfor.
Side
4/8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til Internt KL-notat viser historisk flygtningepres i kommunerne bragt i Politiken mandag den 11. januar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Ad. 4
1. Udlændingestyrelsen forventer, jf. udmeldingen af landstallet for 2016 i december
2015, at ca. 17.000 flygtninge opnår opholdstilladelse i 2016. I forbindelse med
udarbejdelsen af finansloven for 2016 blev der ikke udarbejdet en egentlig prognose for
antallet af asylansøgere i 2017 og 2018. Det er beregningsteknisk forudsat, at der skal
boligplaceres omkring 15.000 flygtninge i 2017 og 11.000 i 2018.
De flygtninge, der skal boligplaceres, omfatter enlige, familier og uledsagede børn.
Familier har behov for en fælles bolig og uledsagede børn kan have et helt specielt
boligbehov. Det gør, at det samlede behov for boliger vil være lavere end antallet af
flygtninge. Herudover vil boligplacering af f.eks. enlige i bofællesskaber, mv. reducere
behovet for boliger.
Der er stor forskel på boligsituationen i de enkelte kommuner. Kommuner, der er præget
af fraflytning, vil typisk have en række ledige boliger, der kan anvendes til permanent bolig
for flygtninge, mens vækstkommuner og kommuner i hovedstadsområdet kan være
præget af mangel på egnede boliger. Det skal her bemærkes, at de fastsatte
kommunekvoter er baseret på en beregning, hvor kommuner med lav andel udlændinge
skal modtage en større andel af flygtningene end kommuner med høj andel udlændinge.
Dette indebærer i praksis, at kommunerne i yderområder oftest skal modtage en
forholdsvis større andel flygtninge end de store bykommuner.
Det er derfor umiddelbart ikke muligt at udarbejde et eksakt skøn for behovet for nye
boliger, da dette vil forudsætte en detaljeret gennemgang af boligsituationen i de enkelte
kommuner.
2. Udgiften til husleje m.v. for permanent boligplacerede flygtninge forventes som
udgangspunkt at kunne dækkes af den enkelte flygtnings integrationsydelse. I det omfang
en flygtningehusstand, efter de almindelige regler herom er berettiget til individuel
boligstøtte m.v. i forbindelse med huslejebetalingen, vil dette være forbundet med en
udgift for det offentlige. Der henvises til besvarelsen af UUI alm. del spm. nr. 217 af 23.
februar 2016. Hertil kommer kommunernes udgifter til midlertidig boligplacering, jf.
besvarelsen af spørgsmål 10 nedenfor.
Ad. 5-9.
Fælles for spørgsmål 5-9 er, at de vedrører kommunernes serviceudgifter.
Kommunerne afholder serviceudgifter forbundet med flygtninge og familiesammenførte
udlændinge som led i kommunernes generelle indsats på forskellige sektorområder,
herunder daginstitutions- og folkeskoleområdet, ældrepleje, sundhed, midlertidig
indkvartering, administrative opgaver mv. Disse udgifter indgår i den serviceramme, som
aftales og sikres samlet finansiering til som led i de årlige økonomiaftaler mellem
regeringen og KL. Den årlige udvikling i kommunernes samlede ramme til serviceudgifter
fastsættes i den forbindelse som resultatet af en politisk forhandling under hensyntagen
til den samlede udvikling i det offentlige forbrug.
Ad. 10
Der foreligger ikke en opgørelse over, hvad den gennemsnitlige midlertidige bolig koster
for kommunerne. Midlertidige boliger kan omfatte mange forskellige løsninger. Det kan
bl.a. omfatte boliger, som kommunen har lejet, private værelser, nedlagte institutioner og
pavillonløsninger.
Side
5/8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til Internt KL-notat viser historisk flygtningepres i kommunerne bragt i Politiken mandag den 11. januar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Flygtninge, som bliver boligplaceret i midlertidige boligløsninger, skal betale leje og
forbrugsudgifter for opholdet, jf. bekendtgørelse nr. 1791 af 17. december 2015 om
flygtninge og andres betaling for ophold i midlertidige indkvarteringer og opholdssteder i
2016. Kun i det omfang udgifterne overstiger den i bekendtgørelsen fastsatte loft for
betaling vil det føre til en udgift for kommunerne. Loftet er i 2016 på 2.152 kr. for enlige
med eller uden børn, 3.939 kr. for par uden børn, 4.298 kr. for par med et, to eller tre børn
og 4.656 kr. for par med fire eller flere børn.
Med henblik på at udvide kommunernes muligheder for at finde midlertidige
indkvarteringsmuligheder til nye flygtninge, indtil der kan anvises en permanent bolig til
de pågældende, er der gennemført en række lovændringer.
I foråret 2015 blev det muligt at etablere kollektive bofællesskaber i boliger med minimum
tre værelser. Samtidig blev det muligt at tilsidesætte forhold i planloven i forbindelse med
midlertidig indkvartering. Desuden har regeringen i forbindelse med lov nr. 1705 af 21.
december 2015 vedtaget regler om, at en enlig flygtning vil kunne anvises et
beboelsesrum til deling med en eller flere andre enlige flygtninge som en midlertidig
indkvarteringsløsning, samt at støjgrænserne gøres mere fleksible, når det drejer sig om
midlertidige opholdssteder. Disse initiativer medvirker til at gøre det enklere og billigere at
boligplacere flygtninge.
Det er ikke muligt at skønne over den fremtidige udvikling i kommunernes udgifter til
midlertidig indkvartering, idet dette afhænger af den lokale boligsituation og de valgte
løsninger.
Sikring af midlertidige og permanente boliger til flygtninge indgår som et centralt emne i
regeringens aktuelle drøftelser med kommunerne.
Ad. 11.
1. I tabel 3 nedenfor redegøres punktvis for de offentlige udgifter, der direkte kan knyttes
til integrationsindsatsen i Danmark i 2016, 2017 og 2018. Som det fremgår ovenfor, er det
dog ikke muligt at opgøre de udgifter, som kommunerne afholder inden for
servicerammen.
Side
6/8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til Internt KL-notat viser historisk flygtningepres i kommunerne bragt i Politiken mandag den 11. januar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1610367_0007.png
Tabel 3
Offentlige udgifter til integration
2016
Mio. kr. pl. 2016
Grundtilskud
Hjælp i særlige tilfælde
Hjælp til flygtninge i enkelttilfælde
Kontanthjælp under integrations-
Programmet
Integrationsydelse i integrationsprogrammet
Tilbud i integrationsprogrammet
I alt
1.121
232
752
653
1.499
323
1073
-
1.655
357
1175
-
2017
2018
2.120
1.620
6.498
3.929
2.166
8.990
4.150
2.363
9.700
Kilde: Finansloven for 2016. Ordingen vedrørende Hjælp til flygtninge i enkelttilfælde er forankret i Social-
og Indenrigsministeriet.
2. Udlændinge-, Integrations og Boligministeriet har i figur 1 nedenfor anført
beskæftigelsesfrekvensen for flygtninge og familiesammenførte til flygtninge pr. 1. januar
2014 for de flygtninge og familiesammenførte, der har været i Danmark i hhv. 1, 2 og 3 år.
Beskæftigelsesfrekvensen er opgjort på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Figur 1: Beskæftigelsesfrekvensen blandt 25-64-årige flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, der er registreret i befolkningsregistret første gang pr. 1. januar 2011, efter 1, 2
og 3 års ophold i Danmark.
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
1 år
Flygtninge
2 år
Familiesammenførte til flygtninge
3 år
17%
17%
22%
19%
29%
25%
Note: I figuren indgår de flygtninge og familiesammenførte, som første gang er registreret i befolkningsregistret pr. 1. januar
2011, og som følges efter 1 år (1. januar 2012), efter 2 år (1. januar 2013) og efter 3 år (1. januar 2014).
Kilde: Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets særkørsler på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Side
7/8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til Internt KL-notat viser historisk flygtningepres i kommunerne bragt i Politiken mandag den 11. januar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1610367_0008.png
Danmarks Statistik forventes at offentliggøre nye registerdata i april 2016, hvorefter
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan opgøre beskæftigelsesfrekvensen for
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge pr. 1. januar 2015.
3. For så vidt angår de langsigtede økonomiske konsekvenser af en ændret
beskæftigelsesfrekvens henvises til Statsministeriets publikation
Samarbejde om bedre
integration,
som er tilgængelig på
www.statsministeriet.dk/_p_14298.html.
4. Der foreligger ikke oplysninger om, hvor mange flygtninge, som først indvandrer efter
endt uddannelse, går direkte ind på arbejdsmarkedet med en erhvervsfrekvens på 100 og
som betaler skat som en dansker, undlader at tage sin familie med og forlader landet igen
før pensionsalderen. Ministeriet skønner, at det er en ubetydelig andel af de nyankommne
flygtninge i 2015, der opfylder samtlige disse betingelser.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
8/8