Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1601094_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF) har den 11. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 262 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 262:
Vil ministeren venligst kommentere på artiklen "Opsigtsvækkende dom: OK at nægte afvi-
ste asylansøgere mad og husly", bragt i JP den 26. nov. 2015, samt redegøre for om rege-
ringen har yderligere planer om at stramme op overfor afviste asylansøgere i Danmark?
Svar:
Af den i spørgsmålet nævnte artikel bragt i Jyllands-Posten den 26. november 2015 frem-
går, at det nederlandske Raad van State har truffet en afgørelse om, at det ikke er i strid
med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, når den nederlandske regering
nægter afviste asylansøgere helt basale fornødenheder som mad og et sted at bo, hvis de
nægter at rejse ud af landet.
Jeg har ikke et nærmere kendskab til den nævnte afgørelse, og jeg finder ikke på baggrund
af artiklen at have grundlag for at kommentere nærmere på Raad van States afgørelse.
Jeg vil dog gerne understrege, at afviste asylansøgere opholder sig ulovligt her i landet og
skal udrejse. Sker det ikke frivilligt, skal politiet sørge for, at der sker tvangsmæssig udsen-
delse. Det følger direkte af udlændingeloven.
Regeringen har stor fokus på at styrke arbejdet med udsendelse af afviste asylansøgere.
Som det er spørgeren bekendt, var dette også en del af regeringens asylpakke, der blev
offentliggjort den 13. november 2015.
I den forbindelse besluttede regeringen at nedsætte en task force bestående af Uden-
rigsministeriet, Rigspolitiet og mit eget ministerium, der i fællesskab skal se på, hvordan
udviklingspolitik, handelspolitik og andre udenrigspolitiske instrumenter kan tænkes ind i
udsendelsesarbejdet. Det er min forventning, at dette arbejde vil føre til, at flere afviste
asylansøgere bliver sendt ud af landet.
Med vedtagelsen af lov nr. 1273 af 20. november 2015 om ændring af udlændingeloven
(Håndtering af flygtninge- og migrantsituationen) og som led i udmøntningen af regerin-
gens asylpakke blev reglerne om bl.a. frihedsberøvelse, opholdspligt og meldepligt skær-
pet. Nu skal der således som det klare udgangspunkt ske frihedsberøvelse af afviste asyl-
21. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2016 - 380
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm., om regeringen har yderligere planer om at stramme op overfor afviste asylansøgere i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
ansøgere og andre udlændinge uden lovligt ophold, og er der ikke grundlag for frihedsbe-
røvelse, vil den pågældende udlænding blive pålagt opholdspligt og meldepligt. Dette
indebærer bl.a., at en udlænding i udsendelsesposition, der ikke medvirker til udrejsen,
skal indkvarteres på et udrejsecenter med cafeteriaordning uden adgang til kostpenge og
lommepenge.
Afviste asylansøgere og andre udlændinge uden lovligt ophold skal indstille sig på, at de
ikke har lov til at være her i landet, og det skal klart markeres over for den enkelte, at det
forventes, at den pågældende udrejser. Samtidig er det afgørende, at der føres en tæt
kontrol med de enkelte udlændinge, så der kan ske udsendelse, så snart muligheden op-
står. Disse hensyn er afspejlet i den ordning, som regeringen nu har gennemført.
Når det er sagt, har jeg naturligvis min opmærksomhed rettet på andre landes erfaringer
og initiativer, der kan være med til at styrke arbejdet med udsendelse.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2