Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1594220_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 7. januar 2016 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 246 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 246:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Eritrea-konklusion var klar før missionen var
slut”, Berlingske, den 7. januar 2016, og oplyse, om det er i overensstemmelse med det af
den tidligere justitsminister hævdede ”armslængdeprincip” i forhold til Udlændingestyrel-
sens fact-finding-missioner, at der, inden de udsendte embedsmænd er vendt tilbage til
Danmark, udveksles e-mails om missionens konklusioner mellem styrelsen og ministeriets
departement. Ministeren bedes redegøre for, om den anvendte fremgangsmåde også kan
blive eller vil blive anvendt ved Udlændingestyrelsens fremtidige fact-finding-missioner?
Svar:
1.
Da Udlændingestyrelsen foretog fact finding-missionen og offentliggjorde sin fact fin-
dingrapport vedrørende Eritrea, lå ressortansvaret for udlændingeområdet i Justitsmini-
steriet.
Som det fremgår af Justitsministeriets brev af 17. december 2014 til Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik, er Justitsministeriets rolle i relation til Udlændin-
gestyrelsens fact finding rapport omtalt i en række folketingssvar. Der kan herved f.eks.
henvises til svar, som er afgivet den 15. december 2014 på spørgsmål nr. 201, 211 og 214
(Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik. Det fremgår bl.a.
af disse svar, at det var Udlændingestyrelsen, der besluttede at gennemføre fact finding-
missionen, og at Justitsministeriet ikke var involveret i udarbejdelsen af rapporten.
Som det endvidere fremgår af Justitsministeriets svar af 19. januar 2015 på spørgsmål nr.
267 (Alm. del) til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik, modtog
Justitsministeriet alene oplysning om status på fact finding-missionens arbejde, men var
ikke herudover involveret i missionens gennemførelse eller udarbejdelsen af rapporten.
Justitsministeriet var i kontakt med Udlændingestyrelsen om sagen i det omfang, det var
nødvendigt for at kunne betjene Folketinget, for at kunne orientere regeringsordførerne
og Flygtningenævnets koordinationsudvalg og for at besvare pressehenvendelser.
2.
Ved brev af 23. november 2015 har Folketingets Ombudsmand oplyst, at han i det hele
kan henholde sig til sin foreløbige redegørelse om Eritrea-sagen af 15. september 2015.
Det fremgår af den foreløbige redegørelse bl.a., at Folketingets Ombudsmand ikke fandt
1. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2016 - 255
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om kommentar til artiklen Eritrea-konklusion var klar før missionen var slut, Berlingske, den 7. januar 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
grundlag for at antage, at der er sket væsentlige brud på gældende ret i Eritrea-sagen.
Ombudsmanden pegede dog på forskellige forhold, der – selv om de ikke har karakter af
væsentlige brud på gældende ret – ikke desto mindre synes at have bidraget til et proble-
matisk indtryk af myndighedernes håndtering af sagen. I den forbindelse bemærkede
ombudsmanden bl.a., at den konkrete sag kan efterlade det indtryk, at der under Eritrea-
sagens forløb ikke har været en konsekvent og ensartet efterlevelse af det såkaldte ”arms-
længdeprincip”.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har over for Folketingets Ombudsmand
oplyst, at ministeriet er enig i, at det er vigtigt, at væsentlige principper, herunder arms-
længdeprincippet, efterleves systematisk, og ministeriet har i den forbindelse taget om-
budsmandens bemærkninger til efterretning.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2