Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1602215_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har efter ønske fra medlem af Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget Merete Dea Larsen (DF) den 17. december 2015 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 217 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr.217:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke offentlige – statslige såvel som kommunale - om-
kostninger der er til asylansøgers boligydelse, boligindskud samt renovering ved fraflyt-
ning? Ministeren bedes endvidere oplyse, om omfanget af de merudgifter for staten, der i
forbindelse med behandling af L 161 (2014-15, 1. samling) blev oplyst til at være op til 1
mio. kr. p.a., fortsat holder stik?
Svar:
I besvarelsen lægges der til grund, at spørgsmålet vedrører støtte til personer med op-
holdstilladelse i Danmark som flygtninge.
Dele af spørgsmålet vedrører beskæftigelsesministeriets ressort. Derfor har Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet forelagt spørgsmålet for Beskæftigelsesministeriet, hvor
beskæftigelsesministeren oplyser:
”Beskæftigelsesministeriet afholder efter Lov om individuel boligstøtte løbende udgifter til
refusion af kommunernes udgifter til flygtninge på
§ 17.62.04 Tab på garantier for flygt-
ninges fraflytningsudgifter m.v.
og
§ 17.62.03 Støtte til betaling af beboerindskud.
Der
ydes 100 pct. refusion af kommunernes afholdte udgifter. Herudover kan flygtninge mod-
tage løbende boligstøtte (boligsikring) på lige fod med andre borgere.
De realiserede udgifter på kontoen for tab på garantier for fraflytningsudgifter ( §
17.62.04) var 7,4 mio. kr. i 2013, 14,9 mio. kr. i 2014 og 23,5 mio. kr. i 2015. På finansloven
for 2016 budgetteres med udgifter på 37,0 mio. kr. i 2016, 53,0 mio. kr. i 2017, 59,0 mio.
kr. i 2018 og 55,0 mio. kr. i 2019.
§ 17.62.03 - beboerindskud - omfatter udlån til alle personer, der er berettigede til støt-
ten, og ikke kun personer med flygtningestatus. Der kan dog laves opgørelser af hvilket
lån, der har 100 pct. statsrefusion, som alene gælder flygtninge. Ifølge disse opgørelser
blev der ydet lån til betaling af beboerindskud til flygtninge med 9,8 mio. kr. i 2013, 17,0
mio. kr. i 2014 og 39,8 mio. kr. i 2015. Indtægterne – afdrag inkl. renter – på tidligere ud-
lån til flygtninge udgjorde 8,4 mio. kr. i 2013, 9,4 mio. kr. i 2014 og 11,5 mio. kr. i 2015.
Der er ikke opført en selvstændig konto på finansloven, hvor udbetalingerne af boligsik-
ring til dækning af flygtninges boligudgifter kan opgøres. Det er tidligere skønnet, at der i
Dato: 23. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2016-1224
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om, hvilke offentlige – statslige såvel som kommunale - omkostninger der er til asylansøgers boligydelse, boligindskud samt renovering ved fraflytning, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
maj 2015 blev udbetalt knap 95 mio. kr. til personer, der er på det 3-årige integrationspro-
gram. Staten og kommunerne yder begge et finansieringsbidrag på 50 pct. af Udbetaling
Danmarks udgifter til boligsikring.”
På Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets område er der i almenboligloven en
regulering af de kommunale og statslige udgifter til istandsættelse ved flygtninges fraflyt-
ning fra alment boligbyggeri. I medfør af lov om almene boliger mv., jf. LBK nr. 1278 af 18.
november 2015, jf. § 62, refunderer staten 100 pct. af kommunens udgifter til betaling af
leje og garanti for opfyldelse af boligtagerens (flygtningens) forpligtigelser over for bolig-
organisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning.
De statslige udgifter indbudgetteres på finansloven på
§ 14.51.16. Tab på garantier for
flygtninges fraflytningsudgifter i alment byggeri.
De realiserede udgifter på kontoen var
0,6 mio. kr. 2013, 4,2 mio. kr. i 2014 og 4,8 mio. kr. i 2015. På FL 2016 er der afsat 5,0 mio.
kr. i 2016 og 6,0 mio. kr. årligt i perioden 2017-2019. Stigningen fra 2016 til 2017 skyldes
indbudgettering af 1 mio. kr. til dækning af kommunernes merudgifter i forbindelse med
kollektive bofællesskaber, der etableres i medfør af lov nr. 528 af 29. april 2015 om æn-
dring af lov om almene boliger m.v. og lov om individuel boligstøtte (Kollektive bofælles-
skaber).
Lovændringen vedrørende kollektive bofællesskaber trådte i kraft den 1. maj 2015. Loven
giver adgang til at bofællesskaberne kan indrettes i mindre boliger end hidtil, idet de nu
kun skal bestå af mindst 3 værelser plus et ekstra værelse, der kan anvendes som fælles-
rum. I bemærkningerne om de økonomiske og administrative konsekvenser for det offent-
lige ved L 161 er det anført, at der skønnes en årlig statslig merudgift på op til 1 mio. kr. i
forbindelse med istandsættelse ved flygtninges fraflytning. Det anføres endvidere, at da
udgiften til istandsættelse afholdes efter fraflytning, vil der gå 2-3 år, før udgiftsniveauet
nås. Det bemærkes endvidere, at skønnet over udgifterne er behæftet med stor usikker-
hed. Der vurderes ikke på nuværende tidspunkt, hvor der er gået mindre end 9 måneder,
siden lovændringen trådte i kraft, at være anledning til at ændre dette skøn.
Inger Støjberg
/
Lise Heinesen
Side
2/2