Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1608668_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 9. marts 2016
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 14. december 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 203 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet på foranledning af Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 203:
”Ministeren bedes oplyse på hvilke områder, flygtninge har adgang til gratis ydel-
ser/velfærdsgoder fra det danske samfund samt oplyse, om flygtninge på et eller flere af
disse områder må anses for at være økonomisk bedre stillet end danske statsborgere?
Såfremt der er en sådan forskelsbehandling mellem danske statsborgere og flygtninge,
bedes ministeren redegøre for den oprindelige baggrund for indførelsen af reglerne.”
Endeligt svar:
Flygtninge har på lige fod med andre borgere ret til de ydelser og velfærdsgoder, som er
fastsatte i de relevante love. Flygtninges ret til ydelser følger de betingelser, som i øvrigt
er fastsat i loven, herunder hvorvidt der kræves dansk indfødsret og eventuelt en vis for-
udgående bopælstid for optjening af ret til den enkelte ydelse. Det gælder såvel kontante
ydelser som serviceydelser, som fx daginstitutionsophold og skoletilbud til børn, adgang til
sundhedstilbud og sociale tilbud.
Det er i besvarelsen forudsat, at der med spørgsmålet spørges til områder, hvor flygtninge
i modsætning til danske statsborgere som udgangspunkt har adgang til gratis sociale ydel-
ser og velfærdsgoder i sædvanlig forstand. Dermed er en ydelse eller et gode, der omfat-
ter udlændinge generelt – og ikke alene flygtninge – medtaget i besvarelsen.
Ifølge lov om dansk uddannelse til voksne udlændinge mf. har voksne udlændinge m.fl.,
herunder flygtninge adgang til danskundervisning. Derudover har to andre grupper af
voksne danske statsborgere også adgang til undervisning i dansk. Det drejer sig om voksne
herboende grønlændere og færinger, som af særlige grunde ikke behersker det danske
sprog i et sådant omfang, at de kan fungere i det danske samfund, samt voksne danske
statsborgere, der på grund af langvarigt ophold i udlandet ikke behersker det danske
sprog i et sådant omfang, at de kan fungere i det danske samfund.
Det er endvidere efter integrationsloven muligt for en kommune, at tilbyde en udlænding
vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik eller et tilbud om ansættelse med løntil-
skud. Tilbuddene er en måde, kommunen kan afklare en udlændings beskæftigelsesmål
samt et værktøj til at en udlænding kan oplæres eller evt. genoptræne faglige, sociale eller
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 2043
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, på hvilke områder, flygtninge har adgang til gratis ydelser/velfærdsgoder fra det danske samfund samt oplyse, om flygtninge på et eller flere af disse områder må anses for at være økonomisk bedre stillet end danske statsborgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
sproglige kompetencer, således udlændinge kan opnå beskæftigelse på arbejdsmarkedet
på ordinære vilkår.
Ligeledes gælder lov om repatriering alene for udlændinge, herunder fortrinsvis flygtnin-
ge. Ved repatriering forstås udlændinges frivillige tilbagevenden til deres hjemland eller
tidligere opholdsland med henblik på at tage varig bopæl. Lovens formål er gennem en
repatrieringsindsats at give udlændinge det bedst mulige grundlag for at tage stilling til og
eventuelt træffe beslutning om at repatriere og støtte udlændinges repatriering.
Har flygtningen opnået dansk statsborgerskab, fortabes retten til repatriering.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har indhentet en udtalelse fra Beskæftigel-
sesministeriet vedrørende hvilke ydelser, der er på beskæftigelsesområdet, som flygtninge
har adgang til, og Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:
”Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at for udlændinge, der har fået opholdstilladelse i
Danmark efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven (flygtninge), er der fastsat visse særlige reg-
ler i lov om social pension, hvor lovens krav om forudgående bopælstid, optjening af ret til
social pension på baggrund af bopælstid her i riget og aktuel bopæl, kan være fraveget.
I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig førtidspension, almindelig førtidspension
m.v. er der fastsat tilsvarende særlige regler, hvor lovens krav om forudgående bopælstid
og optjening af ret til social pension på baggrund af bopælstid her i riget er fraveget.
Ved opgørelse af bopælstiden her i riget i forbindelse med optjening af ret til førtidspensi-
on samt ved opfyldelse af kravet om 3 års forudgående bopælstid i optjeningsperioden,
sidestilles bopæl i oprindelseslandet og andre lande, hvori den pågældende har haft bo-
pæl, med bopæl her i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den pågældende har
haft bopæl på et grundlag svarende til det, der er nævnt i § 7 i udlændingeloven.
Herudover har flygtninge, som tager bopæl i hjemlandet, efter at have fået tillagt folke-
pension ret til at medtage folkepensionens grundbeløb samt optjent tillæg som følge af
opsat folkepension.
Tilsvarende ret har visse andre udlændinge, der har opholdstilladelse efter nærmere fast-
satte bestemmelser i udlændingeloven, herunder humanitær opholdstilladelse. I visse
tilfælde gælder retten til at medtage pensionen kun, hvis de repatrierer sammen med den
person, til hvem de har den tilknytning, der danner grundlag for opholdstilladelsen.”
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling vedrørende hvilke ydelser, der er på
området, som flygtninge har adgang til, og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil-
ling har oplyst følgende:
”Som udgangspunkt er flygtninge ikke økonomisk eller på anden måde bedre stillet end
danske statsborgere i forhold til adgang til velfærdsgoder på ministerområdet, dvs. i for-
hold til adgang til uddannelser og uddannelsesforløb mv.
Folkeskolen - Dansk som andetsprog
For folkeskoleområdet gælder det særlige, at der i fornødent omfang gives undervisning i
dansk som andetsprog til tosprogede børn i grundskolen og i 10. klasse. Dette gælder også
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, på hvilke områder, flygtninge har adgang til gratis ydelser/velfærdsgoder fra det danske samfund samt oplyse, om flygtninge på et eller flere af disse områder må anses for at være økonomisk bedre stillet end danske statsborgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
børn af flygtninge. Baggrunden for at give fornøden undervisning i dansk som andetsprog
er at sikre tosprogede elever med behov for sprogstøtte undervisning i dansk som andet-
sprog, så de får de nødvendige forudsætninger for at få det fulde udbytte af skolens un-
dervisning.
Folkeskolen - Modersmålsundervisning
I 2002 blev kommunernes pligt til at tilbyde modersmålsundervisning begrænset til at
omfatte tilbud om modersmålsundervisning til børn fra EU- og EØS-lande samt fra Færø-
erne og Grønland. Kommunerne blev stillet frit med hensyn til at tilbyde modersmålsun-
dervisning til børn fra tredjelande som led i skolernes undervisning i fritiden, hvor der kan
kræves betaling.
Gymnasiale uddannelser – Gymnasiale indslusningsforløb for flygtninge og indvandrere
Særligt hvad angår udlændinge, udbydes der dels et Gymnasialt indslusningsforløb for
flygtninge og indvandrere (GIF), dels Dansk som andetsprog på A-niveau (Dsa A) som hf-
enkeltfag.
GIF henvender sig til flygtninge og indvandrere, som har et andet sprog end dansk som
modersmål, og som ønsker optagelse på en videregående uddannelse. For at blive optaget
på GIF kræves en gymnasial uddannelse fra hjemlandet og forkundskaber i dansk på et vist
niveau. GIF varer et år og er tilrettelagt i to fagpakker, der betegnes henholdsvis humani-
stisk-GIF og matematisk-GIF. GIF er gratis og giver adgang til SU.
Dsa A henvender sig til tosprogede unge og voksne med et andet modersmål end dansk og
giver på lige fod med dansk A adgang til de videregående uddannelser. Undervisningen
skal tage udgangspunkt i et fagligt niveau svarende til dansk som andetsprog niveau D
(almen voksenuddannelse) og dansk trin 2 samt 10. klasse-prøven i dansk. Forudsætninger
er således forkundskaber i dansk på et vist niveau. Dsa A udbydes som forsøg på flere
institutioner fordelt rundt i landet og er planlagt som et- eller toårige forløb. Der gælder
samme regler om deltagerbetaling og adgang til SU som for øvrige hf-enkeltfag
Dagtilbud – Sprogvurdering og sprogstimulering
Alle børn i alderen omkring 3 år, som er indskrevet i et dagtilbud, skal modtage en sprog-
vurdering, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formod-
ning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Alle børn i alderen omkring 3 år,
der ikke er optaget i dagtilbud, skal have foretaget en sprogvurdering.
Sprogstimulering tilbydes, hvis en sprogvurdering viser behov herfor. Kommunalbestyrel-
sen skal give et sprogstimuleringstilbud på 15 timer om ugen til tosprogede børn, der ikke
er i dagtilbud, og som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for
sprogunderstøttende aktiviteter. For tosprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og hvor
mindst en af forældrene er uden for arbejdsmarkedet, og hvor en sprogvurdering viser et
behov for sprogstimulering, skal forældrene tage imod et obligatorisk 30 timers sprogsti-
muleringstilbud til barnet i form af en gratis plads i et dagtilbud 30 timer om ugen.
Såfremt forældre ikke overholder deres pligt til at lade deres barn deltage i sprogvurdering
og eventuelt sprogstimulering skal kommunen træffe afgørelse om standsning af børne-
ydelsen, hvis den manglende overholdelse ikke beror på undskyldelige omstændigheder.
Formålet med sprogvurdering og sprogstimulering til børn er at sikre, at børn fra en tidlig
alder får den nødvendige støtte til deres dansksproglige udvikling.”
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, på hvilke områder, flygtninge har adgang til gratis ydelser/velfærdsgoder fra det danske samfund samt oplyse, om flygtninge på et eller flere af disse områder må anses for at være økonomisk bedre stillet end danske statsborgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Endelig har Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet indhentet en udtalelse fra
Sundheds- og Ældreministeriet vedrørende hvilke ydelser, der er på området, som flygt-
ninge har adgang til, og Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst følgende:
”Adgang til sundhedsvæsenets ydelser efter sundhedsloven som udgangspunkt er betin-
get af, at man har bopæl i Danmark, dvs. tilmeldt Folkeregisteret, jf. sundhedslovens § 7.
Det er derfor ikke afgørende, om en person er dansk statsborger eller flygtning.
Flygtninge tilmeldes Folkeregisteret, når de har fået godkendt deres asylansøgning, og
opnår derved adgang til sundhedsydelser omfattet af sundhedsloven på samme vilkår,
som danske statsborgere med bopæl i Danmark. Sygehusydelser og en række primære
sundhedsydelser, herunder behandling hos alment praktiserende læge og specialelæge
ydes vederlagsfrit.
Et særligt tiltag for flygtninge er, at traumatiserede flygtninge kan få vederlagsfri behand-
ling på specialiserede centre for traumatiserede flygtninge, jf. sundhedslovens § 79, stk. 2.
Det særlige behandlingstilbud til traumatiserede flygtninge er et psykiatritilbud. Baggrun-
den for bestemmelsen er bl.a., at arbejdsgruppen om rehabilitering af traumatiserede
flygtninge anbefalede i sin rapport fra 2001, at der i sundhedsloven blev stillet et særligt
rehabiliteringstilbud til rådighed for traumatiserede flygtninge.”
Inger Støjberg
/
Karen-Lise Johansen Karman
Side
4/4