Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1587770_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 26. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 161 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 161:
Kan ministeren bekræfte indholdet af følgende udsagn fra advokat Eddie Khawaja
vedrørende familiesammenføringer til herboende flygtningebørn: ”Det eneste, der
skal vurderes, er slægtskabet, altså om der vitterligt er tale om barnets forældre.
Hvis der er slægtskab, så har barnet ret til at få sine forældre familiesammenført”?
Der henvises til artiklen ”Ingen ekstra hjælp fra Støjberg til uledsagede
flygtningebørn”, Information, 26. november 2015.
Svar:
1.
Udlændingelovens § 9 indeholder regler om og betingelser for familiesammenføring
med ægtefæller/samlevere, hvis begge parter er over 24 år, og børn under 15 år, herun-
der adoptivbørn mv., når den herboende er:
1) dansk statsborger,
2) nordisk statsborger,
3) en udlænding, som har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller
§ 8,
4) en udlænding, som har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og
opholdstilladelsen er blevet forlænget efter et års ophold i Danmark.
5) en udlænding, som har haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mere end de sidste 3 år.
Udlændingelovens § 9 regulerer ikke spørgsmålet om familiesammenføring i andre situa-
tioner end de nævnte. Spørgsmål om familiesammenføring i forhold til f.eks. den herbo-
endes forældre eller søskende, reguleres således ikke af udlændingelovens § 9, ligesom
bestemmelsen heller ikke regulerer spørgsmålet om familiesammenføring, hvis den her-
boende udlænding har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og opholdstil-
ladelsen (endnu) ikke er blevet forlænget efter et års ophold i Danmark.
2.
Det følger af udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til fami-
liens enhed og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler derfor.
Det fremgår af bl.a. forarbejderne til bestemmelsen, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 3, i
lovforslag nr. 152 af 28. februar 2002 (FT 2001-02 (2. samling) tillæg A sp. 4016), at ud-
13. januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1413
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om udsagn fra advokat Eddie Khawaja vedrørende familiesammenføringer til herboende flygtningebørn, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
lændingelovens § 9 c, stk. 1, navnlig skal anvendes, hvor det som følge af Danmarks inter-
nationale forpligtigelser, herunder særligt artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention, er nødvendigt at tillade familiesammenføring, og dispensationsmulighe-
derne i § 9 ikke kan finde anvendelse. Ansøgninger om familiesammenføring til familie-
medlemmer, der ikke er omfattet af udlændingelovens § 9, skal således behandles efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1.
3.
Ved vurderingen af, om et herboende barn med opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 7 kan opnå familiesammenføring med sine forældre og søskende efter § 9 c, stk. 1,
lægges der bl.a. vægt på, om barnet forud for udrejsen fra hjemlandet eller familiens op-
holdsland er indgået som en del af en familieenhed bestående af forældre og mindreårige
søskende, og på, om barnet på baggrund af risiko for asylrelevant forfølgelse mv. er afskå-
ret fra at genoptage det beskyttelsesværdige familieliv i hjemlandet (eller familiens op-
holdsland).
Udlændinge, som meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, vil som oftest
have krav på familiesammenføring i Danmark på baggrund af Danmarks internationale
forpligtelser, idet familielivet altovervejende ikke vil kunne udøves i et fælles hjemland på
grund af asylrelevant forfølgelse, idet der dog gælder særlige forhold for udlændinge, der
har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. For en beskrivelse af sidstnævnte
henvises til pkt. 2.1.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 87 fremsat d. 10.
december 2015.
Meddelelse af familiesammenføring forudsætter, at de relevante faktiske forhold er behø-
rigt dokumenteret. Det kan f.eks. vedrøre alderen på og slægtskabet med de søskende,
der anmoder om familiesammenføring, slægtskabet med de forældre, som ansøger om
familiesammenføring, forældremyndighed og om der forud for flugten var tale om en
familieenhed.
I praksis er en stor del af de ansøgninger, som indgives, mangelfulde i den forstand, at de
fornødne oplysninger og/eller dokumentation ikke er indsendt. I disse sager vil Udlændin-
gestyrelsen forsøge at indhente den påkrævede dokumentation mv.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2