Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1593854_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 25. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 157 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 157:
Vil ministeren redegøre for, hvilke vurderinger af risikoen for brud på Danmarks
internationale forpligtelser, der mundtligt og/eller skriftligt er kommet til
udtryk fra embedsmænd i Udenrigsministeriet, Justitsministeriet samt Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet i tilfælde af en ændring af udlændingeloven,
så personer med opholdstilladelse efter lovens § 7, stk. 3 får begrænset
deres ret til – eller afskæres fra – familiesammenføring de første tre
år efter opnået opholdstilladelse i Danmark?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har i forbindelse med overvejelserne og de
politiske forhandlinger om udskydelsen af adgangen til familiesammenføring for udlæn-
dinge med midlertidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 3, løbende væ-
ret i kontakt med Justitsministeriet i forhold til vurderingen af en sådan udskydelses
forenelighed med Danmarks internationale forpligtelser, herunder særligt Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten til respekt for bl.a. familieliv. Udlæn-
dinge-, Integrations- og Boligministeriet har derimod ikke indhentet en vurdering af æn-
dringens forenelighed med Danmarks internationale forpligtelser fra Udenrigsministeriet.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet finder af hensyn til ministeriets og regerin-
gens interne beslutningsproces samt af hensyn til fortroligheden i politiske forhandlinger
ikke at burde oversende de notater m.v., som er udarbejdet i forbindelse med regeringens
overvejelser om lovforslaget og de politiske forhandlinger. Det bemærkes, at det er de
samme hensyn, der ligger til grund for offentlighedslovens §§ 23, 24 og 27 om interne
dokumenter, ministerbetjeningsdokumenter og dokumenter udarbejdet til brug for politi-
ske forhandlinger. Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan dog oplyse, jf. også
de hensyn, der ligger til grund for offentlighedslovens §§ 28 og 29 om ekstrahering, at bl.a.
følgende fremgår af en notits af 20. november 2015 fra Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet, der blev udleveret til forhandlingsparterne i forbindelse med de politiske
forhandlinger:
”Justitsministeriet vurderede i efteråret 2014 i forbindelse med indførelsen af udlændin-
gelovens § 7, stk. 3, at det er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtel-
31.januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1412
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, hvilke vurderinger af risikoen for brud på Danmarks internationale forpligtelser, der mundtligt og/eller skriftligt er kommet til udtryk, til udlændinge, integrations- og boligministeren
ser, at udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus som udgangspunkt ikke har krav på
familiesammenføring inden for det første år i Danmark på grund af den særlige midlertidi-
ge karakter af disse personers ophold.
Det er Justitsministeriets vurdering, at hvis perioden på 1 år forlænges til 2 år, vil Danmark
være på ret sikker grund i forhold til de internationale forpligtelser. Hvis perioden forlæn-
ges til 3 år, vil der være en vis procesrisiko i forbindelse med domstolsprøvelse. Det er dog
Justitsministeriets samlede vurdering, at der er det fornødne grundlag for at antage, at det
er foreneligt med Danmarks internationale forpligtelser at udskyde adgangen til familie-
sammenføring for udlændinge, der har midlertidig beskyttelsesstatus på baggrund af en
særlig alvorlig situation i hjemlandet (§ 7, stk. 3) i 3 år, medmindre ganske særlige grunde
gør sig gældende i den konkrete sag.
Det bemærkes i den forbindelse, at den nævnte undtagelse (”ganske særlige grunde”)
bl.a. skal anvendes i tilfælde, hvor det (ellers) ville være i strid med Den Europæiske Men-
neskerettighedskonventions artikel 8 ikke at meddele familiesammenføring.”
For så vidt angår den foreslåede udskydelse af adgangen til familiesammenføring for ud-
lændinge med midlertidig beskyttelsesstatus, herunder forholdet til Danmarks internatio-
nale forpligtelser og den omtalte ”procesrisiko”, henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslag nr.
L 87 af 10. december 2015.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2