Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1583746_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 25. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 150 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 150:
Vil ministeren i forlængelse af samråd i udvalget den 17. november om humanitært op-
hold redegøre for, hvorvidt man som ansøger i sager om humanitært ophold har adgang
til samtlige akter, der indgår i sagsbehandlingen af egen sag, herunder indsigt i, hvilke
konkrete informationer og kilder der er indgået i sagsbehandlingen – herunder også iden-
titeten på eller andre nærmere oplysninger om de kilder, MedCOI har benyttet?
Svar:
1.
Spørgsmålet om, hvorvidt en ansøger om humanitært ophold har adgang til de akter,
der indgår i sagen, afgøres efter forvaltningslovens regler.
Det følger af forvaltningslovens § 9, stk. 1, at den, der er part i en sag, hvori der er eller vil
blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan forlange at blive gjort bekendt
med sagens dokumenter. Det følger endvidere af lovens § 9, stk. 1, at en 2, at en parts ret
til aktindsigt omfatter – med de i §§ 12-15 b nævnte undtagelser – alle dokumenter, der
vedrører sagen, og indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den
pågældende sags dokumenter.
Bestemmelsen i § 9 indebærer, at en ansøger om humanitært ophold som udgangspunkt
har adgang til alle dokumenter, der indgår i sagen.
2.
Særligt for så vidt angår oplysninger, der indhentes fra MedCOI, kan følgende oplyses:
MedCOI (Medical Country of Origin Information) er et projekt finansieret af Den Europæi-
ske Flygtningefond, der har til formål at sikre, at myndigheder i EU’s medlemslande har
adgang til relevant og pålidelig information om behandlingsmuligheder i udlændinges
hjemlande. Projektet drives af de hollandske og belgiske myndigheder. De deltagende
lande kan anmode MedCOI om at besvare forespørgsler om tilgængeligheden af medicin-
ske præparater og lægelige behandlinger i et bestemt land, ligesom de deltagende lande
har adgang til MedCOI’s online database, som indeholder allerede indhentede oplysninger
om tilgængelige behandlingsmuligheder.
21. december 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1411
Sagsbehandler
Freia Kirkeskov-Hansen
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om, hvordan de danske myndigheder sikrer validiteten af oplysningerne indhentet fra MedCOI, samt hvornår og hvordan de danske myndighederne senest har efterprøvet validiteten af disse informationer, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har siden august 2013 anvendt MedCOI i
behandlingen af sager om humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b.
Det følger af retningslinjerne for indhentning og brug af MedCOI’s oplysninger, at MedCOI
generelt benytter sig af tre kilder til indhentning af oplysningerne: International SOS, Alli-
anz Global Assistence og lokale læger i de respektive hjemlande. Disse kilder vil herefter
undersøge behandlingsmulighederne i det respektive land ved bl.a. at opsøge apoteker og
hospitaler.
Det følger endvidere af de nævnte retningslinjer, at MedCOI som udgangspunkt ikke oply-
ser navne og kontaktdata på lokale læger, som arbejder i det pågældende land. Deres
identitet beskyttes af MedCOI af sikkerhedsmæssige årsager. Deres personlige detaljer og
CV er kendt af det hollandske MedCOI-team og det hollandske Udenrigsministerium, som
udvælger dem i overensstemmelse med forudbestemte udvælgelseskriterier som pålide-
lighed, medicinsk netværk i det pågældende land samt sproglige evner mv.
Det følger desuden af retningslinjerne for anvendelse af oplysninger fra MedCOI, at data-
basens svarskemaer om tilgængeligheden af behandlingsmuligheder i et bestemt land er
begrænset til anvendelse af offentlige myndigheder fra de deltagende lande. Dette skyldes
bl.a., at de ofte indeholder oplysninger, der ikke er offentligt tilgængelige, og detaljerede
lægefaglige vurderinger i konkrete sager. Det er dog efter retningslinjerne ikke udelukket,
at oplysningerne kan udleveres i forbindelse med eksempelvis retssager, når det er på-
krævet.
Navnlig for så vidt angår navne og kontaktdata på de kilder, som MedCOI har anvendt,
fremgår det af de nævnte retningslinjer, at sådanne oplysninger ikke bør indgå i svarske-
maerne fra MedCOI.
3.
I konkrete sager, hvor ministeriet anvender oplysninger fra MedCOI om tilgængelighe-
den af behandlingsmuligheder, bliver sagens part gjort bekendt med oplysningerne om,
hvorvidt de relevante behandlingsmuligheder er tilgængelige, og anmodet om at frem-
komme med eventuelle bemærkninger hertil, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 1.
Parten har endvidere mulighed for at anmode om aktindsigt efter forvaltningsloven i de
besvarelser (svarskemaer) fra MedCOI, som indgår i afgørelsesgrundlaget. Det drejer sig i
praksis dels om et skema, der indeholder MedCOI’s anmodning til den organisation eller
lokale læge, der anmodes om at undersøge spørgsmålet om behandlingsmuligheder i
hjemlandet, dels om et skema, der indeholder resultatet af kildens undersøgelse af sund-
hedsbehandlingens tilgængelighed.
Parten vil i den forbindelse som udgangspunkt have adgang til samtlige oplysninger i ske-
maerne fra MedCOI, der vedrører behandlingsmulighederne i den konkrete sag.
Det bemærkes, at skemaerne kan være udarbejdet på baggrund af tidligere forespørgsler
og dermed kan indeholde oplysninger om f.eks. tilgængeligheden af andre former behand-
ling, som ikke indgår i den konkrete sag. Sådanne oplysninger vil blive undtaget fra aktind-
sigt.
Som anført vil oplysninger om navne og kontaktdata ikke indgå i svarskemaerne fra Med-
COI, og der vil derfor ikke opstå spørgsmål om aktindsigt i sådanne oplysninger, idet de
ikke indgår i den konkrete sag om humanitært ophold.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om, hvordan de danske myndigheder sikrer validiteten af oplysningerne indhentet fra MedCOI, samt hvornår og hvordan de danske myndighederne senest har efterprøvet validiteten af disse informationer, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
I nogle enkeltstående tilfælde fremgår oplysninger om kilderne af svarskemaerne.
Det beror i sådanne tilfælde på forvaltningslovens regler, om der i en konkret sag måtte
være adgang for en part til aktindsigt i de nævnte oplysninger.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan generelt oplyse følgende om det nævn-
te spørgsmål om partsaktindsigt:
Efter forvaltningslovens § 15 a, stk. 1, kan retten til aktindsigt begrænses af hensyn til
rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder forholdet til andre lande eller internati-
onale organisationer, i det omfang fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige for-
pligtelser eller lignende.
Hvis de hensyn, der er nævnt i §§ 15-15 b, kun gør sig gældende for en del af et dokument,
skal der som udgangspunkt meddeles parten aktindsigt i dokumentets øvrige indhold, jf.
forvaltningslovens § 15 c.
Det er ministeriets opfattelse, at oplysninger om navne og kontaktdata på kilder – i lyset af
det ovenfor anførte om retningslinjerne for anvendelse af oplysninger fra MedCOI – som
udgangspunkt vil være undtaget fra aktindsigt efter forvaltningslovens § 15 a, stk. 1.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3