Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1582189_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændige-, Integrations-, og Boligudvalget har efter ønske fra (MFU) Trine Torp (SF) den
25. november 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 147 (alm. del) til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 147:
Ministeren bedes i forlængelse af samråd i udvalget den 17. november om humanitært
ophold skriftligt redegøre for, hvilke behandlingsmuligheder og -evne i hjemlandet, der
medtages i forbindelse med de danske myndigheders sagsbehandling af sager om humani-
tært ophold?
Svar:
Det følger af udlændingelovens § 9 b, stk. 1, at der efter ansøgning kan gives opholdstilla-
delse til en udlænding, hvis væsentlige hensyn af humanitær karakter afgørende taler
derfor (humanitær opholdstilladelse).
Bestemmelsen i § 9 b er tiltænkt et snævert anvendelsesområde, og det er således forud-
sat, at det skal have undtagelsens karakter, at der meddeles humanitær opholdstilladelse,
idet de humanitære hensyn skal tale afgørende herfor.
I praksis er udlændingens helbredsforhold et kerneområde for bestemmelsens anvendel-
se.
Helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse forudsætter, at udlændingen lider af en
meget alvorlig behandlingskrævende sygdom (sygdomskriteriet). Derudover stilles der
som altovervejende udgangspunkt krav om, at behandling ikke er tilgængelig i ansøgerens
hjemland (kriteriet om fravær af behandlingsmuligheder i hjemlandet).
Det er betingelse, at den meget alvorlige fysiske eller psykiske sygdom, ansøgeren lider af,
aktuelt er behandlingskrævende. Hvis ansøgeren ikke modtager behandling for sin meget
alvorlige sygdom, vil der som udgangspunkt blive meddelt afslag på helbredsbetinget
humanitær opholdstilladelse. Tilsvarende gælder, hvis ansøgeren modtager behandling for
sin meget alvorlige sygdom, men et eventuelt behandlingsophør ikke vil have negativ
indvirkning på ansøgerens helbredsmæssige situation. Dette skyldes, at ansøgerens syg-
dom i sådanne tilfælde ikke anses for behandlingskrævende.
Er sygdomskriteriet opfyldt, og er sygdommen aktuelt behandlingskrævende, undersøger
ministeriet, om den nødvendige behandling er tilgængelig.
16. december 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1378
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om forskellen på lægelig og psykosocial behandling, når det gælder psykiatriske lidelser, herunder hvordan rettighederne til nødvendig behandling juridisk defineres, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det kan i den forbindelse oplyses, at helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b, stk. 1, er betinget af, at udlændingen fremlægger nødvendig
lægelig dokumentation for sine helbredsforhold, jf. udlændingelovens § 9 b, stk. 3.
På den baggrund indhenter ansøgeren typisk en lægelig udtalelse vedrørende den pågæl-
dendes aktuelle helbredsmæssige tilstand og behandlingsbehov og indsender udtalelsen
til ministeriet til brug for sagens behandling. En sådan udtalelse vil ministeriet – for så vidt
angår de nævnte oplysninger om helbred og behandlingsbehov – som udgangspunkt læg-
ge uprøvet til grund.
I praksis på området for humanitært ophold på baggrund af psykisk sygdom omfatter den
nødvendige behandling navnlig medicinsk behandling. Anden form for behandling – som
f.eks. psykologisk behandling eller psyko-social behandling – kan dog indgå i den konkrete
sag, såfremt det vurderes af en person med lægefaglig baggrund at være en del af den
nødvendige behandling.
Ministeriet vil på baggrund af de lægelige oplysninger vedrørende den pågældende ud-
lænding og dennes behandlingsbehov undersøge tilgængeligheden af den nødvendige
behandling i hjemlandet. Såfremt det i den konkrete sag fremgår af de lægelige oplysnin-
ger, at patienten (udlændingen) – ud over medicinsk behandling – aktuelt har behov for
anden nødvendig behandling, vil tilgængeligheden af en sådan behandling i hjemlandet
også blive undersøgt.
Det er efter praksis ikke er en betingelse, at sundhedsbehandlingen i hjemlandet er af
samme karakter som den behandling, der tilbydes i det danske sundhedsvæsen, så længe
der foreligger oplysninger fra hjemlandets sundhedsmyndigheder eller andre relevante
aktører om, at den pågældende sygdom rent faktisk kan behandles i hjemlandet.
Meddelelse af humanitær opholdstilladelse er som nævnt betinget af, at væsentlige hen-
syn af humanitær karakter taler afgørende derfor. I overensstemmelse hermed anmodes
ansøger i forbindelse med fremlæggelse af dokumentation for sine helbredsforhold om at
oplyse, om der lægeligt kan peges på en anden medicinsk behandling, der vil kunne opfyl-
de behandlingsbehovet.
I de sager, hvor et bestemt præparat, som den pågældende udlænding er i medicinsk
behandling med, ikke er tilgængeligt i vedkommendes hjemland, vil ministeriet undersøge
tilgængelige af dette andet præparat. Hvis det relevante medicinske præparat eller et
eventuelt erstatningspræparat, der kan opfylde behovet, ikke er tilgængeligt i hjemlandet,
vil kriteriet om fravær af behandlingsmuligheder normalt blive anset for opfyldt.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2