Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1594430_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Martin Henriksen (DF) har den 12. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 14 (alm.
del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 14:
Vil ministeren tage initiativ til at ændre relevant lovgivning, så det pålægges danske
myndigheder at inddrage opholdstilladelser og sikre hjemsendelse af personer med
flygtningestatus, når den konkrete trussel, de oprindeligt er flygtet fra, ikke længere er til
stede i hele hjemlandet eller i dele af hjemlandet? Og vil ministeren i forlængelse heraf
oplyse, hvor mange personer, der på grund af forbedrede forhold har fået inddraget
opholdstilladelsen i henholdsvis 2012, 2013, 2014 og 2015?
Svar:
1.
Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., at en tidsbegrænset opholds-
tilladelse kan inddrages, når grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var
urigtigt eller ikke længere er til stede, herunder når udlændingen har opholdstilladelse
efter §§ 7 eller 8 (asyl), og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret
sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.
Med lov nr. 153 af 18. februar 2015 om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyt-
telsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgnin-
ger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) blev det i lyset af, at
der blev indført en midlertidig beskyttelsesstatus i udlændingelovens § 7, stk. 3, præcise-
ret i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at der ved en afgørelse om inddragelse efter
bestemmelsen skal tages hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen, herunder om
opholdstilladelsen er meddelt efter udlændingelovens § 7, stk. 1, 2 eller 3. På den måde
blev det tydeliggjort, at der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for
inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventionsflygtninge, udlændinge med
beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus.
2.
Med lovforslag nr. L 87 om ændring af udlændingeloven (Udskydelse af retten til fami-
liesammenføring for personer med midlertidig beskyttelsesstatus, skærpelse af reglerne
om tidsubegrænset opholdstilladelse, skærpelse af reglerne om inddragelse af flygtnin-
ges opholdstilladelse m.v.), der blev vedtaget af Folketinget den 26. januar 2016, er
udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4 (feriereglen), vedrørende inddragelse af flygtninges
opholdstilladelser på grund af ferie eller andet korterevarende ophold i hjemlandet
blevet skærpet.
2. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 271
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at ændre relevant lovgivning, så det pålægges danske myndigheder at inddrage opholdstilladelser og sikre hjemsendelse af personer med flygtningestatus, når den konkrete trussel, de oprindeligt er flygtet fra, ikke længere er tilstede i hele hjemlandet eller i dele af hjemlandet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1594430_0002.png
Det er nu præciseret i udlændingeloven, at udlændingemyndighederne ved afgørelse om
inddragelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, skal tillægge
det betydelig vægt, at udlændingen ved frivilligt at rejse til det land, hvor den myndig-
hed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikerer forfølgelse
omfattet af § 7 (asyl), selv har skabt en formodning for, at de forhold, der har begrundet
opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risi-
kerer forfølgelse.
Udlændingemyndighederne vil fortsat konkret skulle vurdere, om inddragelse af en op-
holdstilladelse må antages at virke særligt belastende af de i udlændingelovens § 26, stk.
1, nævnte grunde. Det vil desuden stadigvæk være muligt for flygtninge at rejse tilbage
til hjemlandet for at undersøge mulighederne for repatriering.
Udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, vil fortsat blive administreret i overensstemmelse
med Flygtningekonventionens regler om ophør af flygtningestatus og Danmarks interna-
tionale forpligtelser i øvrigt, herunder EMRK artikel 8 om retten til privatliv og familieliv.
3.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af den del
af spørgsmålet, der vedrørende antallet af personer, som på grund af forbedrede for-
hold har fået inddraget opholdstilladelsen i henholdsvis 2012, 2013, 2014 og 2015, ind-
hentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen har i perioden 1. januar 2012-12. oktober 2015 truffet
i alt 46 afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse for flygtninge, jf. ud-
lændingelovens § 19.
Udlændingestyrelsen har lagt til grund, at spørgsmålet vedrører afgørelser
om inddragelse af opholdstilladelse truffet med henvisning til, at forholde-
ne, der begrundede flygtningens opholdstilladelse, har ændret sig på en så-
dan måde, at flygtningen ikke længere risikerer forfølgelse omfattet af ud-
lændingelovens §§ 7 og 8 (asyl), evt. understøttet af oplysninger om, at
flygtningen har været rejst til hjemlandet, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1,
nr. 1, og § 19, stk. 2, nr. 4.
På baggrund af registreringsgrundlaget i udlændingesystemerne er det ikke
muligt at udskille afgørelser om inddragelse af en flygtnings opholdstilladel-
se, der er truffet med henvisning til, at forholdene, der begrundede flygtnin-
gens opholdstilladelse, har ændret sig på en sådan måde, at flygtningen ikke
længere risikerer forfølgelse. Der er derfor foretaget en manuel gennem-
gang af afgørelser om inddragelse af flygtninges opholdstilladelse truffet af
Udlændingestyrelsen i 1. instans i de pågældende år.
Antallet af førsteinstansafgørelser om inddragelse af en flygtnings opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, eller § 19, stk. 1, nr. 1, er
følgende (omfatter ikke inddragelser på grund af svig):
År
Antal inddragelser
2012
4
2013
2
2014
3
2015 I alt
1
10
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at ændre relevant lovgivning, så det pålægges danske myndigheder at inddrage opholdstilladelser og sikre hjemsendelse af personer med flygtningestatus, når den konkrete trussel, de oprindeligt er flygtet fra, ikke længere er tilstede i hele hjemlandet eller i dele af hjemlandet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
For så vidt angår afgørelserne i 2012 kan oplyses, at Flygtningenævnet efter-
følgende har stadfæstet 1 afgørelse og omgjort 3 afgørelser om inddragelse
af opholdstilladelse.
For så vidt angår afgørelserne i 2013 kan oplyses, at Flygtningenævnet efter-
følgende har stadfæstet 1 afgørelse og omgjort 1 afgørelse om inddragelse
af opholdstilladelse.
For så vidt angår afgørelserne i 2014 kan oplyses, at Flygtningenævnet efter-
følgende har omgjort alle 3 afgørelser.
For så vidt angår afgørelsen om inddragelse i 2015 kan det oplyses, at afgø-
relsen er påklaget til Flygtningenævnet, der endnu ikke har truffet afgørelse.
Styrelsen bemærker, at opgørelsen for 2012, 2013 og 2014 er endelig og op-
gjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndighedernes udlændin-
gesystemer og en efterfølgende manuel korrektion. Opgørelsen for 2015 er
foreløbig og opgjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndighe-
dernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 12. oktober 2015 og en ef-
terfølgende manuel korrektion.
Generelt bemærkes det, at de statistiske oplysninger er behæftet med usik-
kerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og
sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.”
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3