Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 11. november 2015 efter ønske fra
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) stillet følgende spørgsmål nr. 106 (alm. del) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr.106:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3/11-15 fra Hans Peter Hansen,
Nykøbing vedr. ændring af Lov om Integrationsydelser, jf. UUI alm. del bilag 25,
og enkeltvis besvare de i bilaget stillede spørgsmål.”
Svar:
Den henvendelse, der henvises til i spørgsmålet, synes at omhandle et endnu ikke eksiste-
rende lovforslag. Jeg har ved besvarelsen lagt til grund, at der henvises til den af regerin-
gen bebudede udvidelse af anvendelsesområdet for integrationsydelsen. På den baggrund
besvares de stillede spørgsmål med udgangspunkt i lov nr. 1000 af 30. august 2015, hvor-
ved integrationsydelsen blev indført, og det bagvedliggende lovforslag (lovforslag nr. L 2,
fremsat den 3. juli 2015), da de deri gældende principper påtænkes videreført ved udvi-
delsen af anvendelsesområdet for integrationsydelsen.
Henvendelsen giver mig lejlighed til at præcisere, at det danske samfund bygger på, at
hver enkelt borger så vidt muligt forsørger sig selv. Det offentliges pligt til at træde til med
midlertidig hjælp indtræder først, når det er konstateret, at den enkelte en periode ikke
på anden vis formår at skaffe sig det fornødne til sin egen og familiens forsørgelse. Efter
regeringens opfattelse bevirker niveauet for uddannelses- og kontanthjælp, at mange er
blevet fastholdt i passiv forsørgelse, fordi de ikke kan opnå et højere rådighedsbeløb ved
at påtage sig et arbejde. Indførelse af integrationsydelsen indebærer, at det bedre kan
betale sig at arbejde og vil samtidig fremme integrationen ved at flere flygtninge og ind-
vandrere, der er den primære målgruppe for ordningen, kommer ud på arbejdsmarkedet.
De konkrete spørgsmål i henvendelsen vedrører for de første tre spørgsmåls vedkommen-
de EU-borgere, ikke-EU-borgere og danske statsborgere i relation til forskelsbehandling og
dansktillæg/sprogbonus.
Der er bemærkningerne til lovforslag L 2 redegjort for, hvordan forslaget forholder sig til
grundloven, EU-retten og internationale konventioner. Lovforslaget respekterer fuldt ud
de forpligtelser, der følger heraf. Endvidere er der i lovforslaget redegjort for, hvilke krav
der stilles for, at man kan opnå sprogbonus, uanset om man er ikke-EU-borger, EU-borger
eller dansk statsborger.
Dato: 2. december 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1349
Side
1/2