Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1557783_0001.png
BUDSKABSNOTITS
Teknisk gennemgang af finansloven
Lukket samråd
Udenrigspolitisk Udvalg
Det talte ord gælder
Forventer at hovedfokus på Udenrigsministeriets områder bliver på
udviklingsbistanden. Vil derfor indlede med et par overordnede
bemærkninger om prioriteringen af udviklingsbistanden på
finanslovsforsalget for 2016. Men der kan naturligvis stilles tekniske
spørgsmål til hele paragraffen efterfølgende.
Danmark lever som et af få lande i verden op til FN’s målsætning om at
give 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand. På finanslovsforslaget er der
således afsat 0,7 pct. af BNI til udviklingsbistand – det svarer til 14,8 mia.
kr.
Prioriteringen af udviklingsbistanden ligger inden for Lov om Internationalt
Udviklingssamarbejde og lovens overordnede formål om at bekæmpe
fattigdom og fremme menneskerettigheder.
Men vi gør mere end at bekæmpe fattigdom for verdens fattigste og fremme
menneskerettigheder. Udviklingssamarbejdet er også en investering i at
skabe bedre sikkerhed, hjælpe med at håndtere migration, øge frihandel og
vækst, fremme værdipolitikken og skabe globale alliancer.
Regeringen vil, med input fra den udenrigs- og sikkerhedspolitiske
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af Finanslovforslaget 2016, §6, den 9. oktober 2015, til udenrigsministeren
udredning og i dialog med danske interesser, udarbejde en ny
udviklingspolitisk strategi i 2016.
Vi vil fokusere på tre hovedområder i dansk udviklingspolitik 1) hjælp i
nærområderne og forebygge migration; 2) bæredygtig vækst, øgede
investeringer og handel; 3) et reformeret og fokuseret udviklingssamarbejde.
Hovedmarkeringer i 2016: Fokus på hjælp til nærområderne og en indsats
for at forebygge migration via langsigtet udvikling. Prioriterer den
humanitære ramme – ekstra 50 mio. kr. på budgettet. Freds- og
Stabiliseringsfonden på fortsat højt niveau og 1,1 mia. kr. til langsigtede
indsatser i skrøbelige stater.
En anden hovedmarkering er på bæredygtig vækst, investeringer og handel.
Handler om at bygge fundamentet for handel, investeringer og de
rammebetingelser der gør det muligt at få væksten i gang.
Myndighedssamarbejdet centralt med 72 mio. kr. i 2016. Også forbedrede
erhvervsinstrumenterne skal udmøntes i 2016. Støtte til vækstprogrammer i
prioritetslandene for over �½ mia. kr. og en pulje til internationale
organisationer, der arbejder med handel og udvikling.
Nødvendigt med en skarp prioritering for at tilpasse udviklingssamarbejdet
til niveauet på 0,7 pct. af BNI og gennemføre den fokusering, som
regeringen meldte ud både før, under og efter valget.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af Finanslovforslaget 2016, §6, den 9. oktober 2015, til udenrigsministeren
Der er sket en fokusering af prioritetslandene. Reduceres fra 21 til 14. I
Nepal, Bolivia, Zimbabwe og Mozambique fases samarbejdet ud og som
konsekvens heraf forventer regeringen at lukke ambassaderne. I Indonesien
og Pakistan ophører det prioriterede udviklingssamarbejde med stor
finansiel tyngde, men vi vil stadig have ambassader og samarbejdet vil tage
en anden karakter med mere fokus på bl.a. handel. Vietnam ophører som
tidligere planlagt som prioritetsland.
Holder fast i et aktivt engagement i multinationale fora. Nødvendigt at
fokusere indsatsen i de internationale organisationer, hvor man mest
effektivt kan fremme danske prioriteter og levere de ønskede resultater. De
multilaterale bidrag udgør i 2016 3,3 mia. kr. Nogle bidrag stoppes, nogle
reduceres og en del bliver på samme niveau.
For at sikre fleksibilitet i den fremadrettede tilrettelæggelse af
udviklingssamarbejdet og tage højde for udfaldet af udrednings- og
strategiprocesserne, er der afsat reserver på samlet 2,2-2,3 mia. kr. årligt i
budgetoverslagsårene (2017-2019). Reserven er afsat på en række tematiske
områder, hvor det er oplagt at se på tværs af de udenrigspolitiske værkstøjer.
F.eks. Danidas erhvervsplatform, menneskerettigheds- og freds- og
stabiliseringsindsatser, Det Arabiske Initiativ, Naboskabsprogrammet og
indsatserne vedr. naturressourcer, energi og klimaforandringer.