Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1586654_0001.png
TALEPUNKT
Samråd i Udenrigsudvalget vedrørende efterlevelse af beslutningsforslag B21
om budgetterede udbetalinger af udviklingsbistanden for 2015
Folketinget, 21. december 2015
Det talte ord gælder
På grund af et møde i Udenrigspolitisk Nævn denne formiddag, havde jeg
desværre ikke mulighed for at være til stede i Folketingssalen, da Socialistisk
Folkepartis beslutningsforslag om, at regeringen pålægges at gennemføre for
ca. 1.400 mio. kr. af de omprioriterede udbetalinger til udviklingsbistanden i
2015 blev sat til afstemning.
Lad mig gentage, hvad jeg også sagde under første behandlingen. Som
regeringen har gjort det klart i regeringsgrundlaget, har vi en klar målsætning
om en bistandsprocent på 0,7 procent af BNI. Vi har gjort det klart hele vejen
igennem, at vi ville gennemføre en tilpasning af udviklingsbistanden allerede
fra 2015. Vi har i 2015 omprioriteret således, at der samlet set er afsat 0,73 pct.
til udviklingsbistanden af BNI i 2015. Regeringen har dermed valgt en gradvis
tilpasning til 0,7 pct. af BNI.
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/12-15 om efterlevelse af B 21 (om at gennemføre budgetterede udbetalinger af udviklingsbistanden for 2015), til udenrigsministeren
1586654_0002.png
Regeringen overtog en økonomi, hvor de offentlige finanser viste sig at være i
mindre god stand end ventet før valget. Der forventes aktuelt et faktisk
underskud på knap 40 mia. kr. i 2015. Samtidig forventes et underskud på den
såkaldte ’strukturelle saldo’ i 2015 på 0,7 pct. af BNP, hvilket ligger over
budgetlovens grænse på 0,5 pct. af BNP.
Alt dette er vel at mærke
efter
tilpasningen af udviklingsbistanden i 2015. Hvis
vi ikke havde gennemført tilpasningen, ville underskuddet i 2015 være endnu
højere.
Det er en hovedprioritet for regeringen, at vi får styr på økonomien, og sikrer
afstand til EU's underskudsgrænse og underskudsgrænsen i budgetloven.
Tilpasningen af udviklingsbistanden i 2015 er således i tråd med regeringens
overordnede økonomiske politik og nødvendigt for at nå regeringens andre
prioriteter.
Det er på den baggrund, at regeringen ikke agter at følge flertallet bag det
beslutningsforslag, der blev vedtaget i dag.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/12-15 om efterlevelse af B 21 (om at gennemføre budgetterede udbetalinger af udviklingsbistanden for 2015), til udenrigsministeren
Lad mig fremhæve følgende for så vidt angår det retlige: Det er almindelig
antaget, at regeringen ikke er retligt forpligtet til at følge en
folketingsbeslutning af denne art. Der er en række tidligere eksempler på, at
regeringen ikke har rettet sig efter et folketingsflertal netop med den
argumentation, at man ikke var retligt forpligtet hertil. Det var tilfældet i
børnecheck-sagen og det var tilfældet i foråret 2015, hvor den daværende
sundhedsminister [Nick Hækkerup] indtog samme linje i en sag om udvalgte
behandlere. Juraen er klar og har været det længe - under skiftende regeringer.
Der vil - i overensstemmelse med almindelig praksis - tilgå Folketinget et brev
om regeringens linje på dette spørgsmål.
-o-
3