Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1564173_0001.png
BUDSKABER
Samrådsspørgsmål F: Vil ministeren forud for rådsmødet den 26. oktober 2015
(udenrigsanliggender - udvikling) redegøre for de udviklingspolitiske
dagsordenspunkter?
Møde med Udenrigsudvalget den 9. oktober 2015
Det talte ord gælder
Jeg vil gerne forelægge punkterne på rådsmødet om udviklingspolitiske
anliggender den 26. oktober.
1. Ligestilling – rådskonklusioner om EU-Gender Action Plan II
2. Migration, flygtninge og udvikling
3. Opfølgning på 2030 dagsordenen
4. Relationerne mellem EU og AVS-landene post 2020
5. Forberedelse af det humanitære verdenstopmøde
Det er forventningen, at de tre førstnævnte emner, vil få størst
opmærksomhed på rådsmødet.
1. Ligestilling - Rådskonklusioner om EU-Gender Action Plan II
Ligestilling er igen på dagsordenen for rådsmødet – og denne gang skal
der vedtages rådskonklusioner om EU’s opdaterede handlingsplan for
ligestilling og kvinders rettigheder i udviklingssamarbejdet (”Gender
Action Plan 2016 - 2020”).
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
Handlingsplanen skal gælde for 2016 – 2020 og for at sikre sammenhæng i
EU’s eksterne indsatser, er sigtet denne gang udvidet til, foruden
samarbejdet med udviklingslande, at omfatte naboskabslande,
udvidelseslande og skrøbelige stater samt indsatser i humanitære
situationer. Handlingsplanen identificerer fire hovedindsatsområder:
pigers og kvinders fysiske og psykiske integritet,
fremme af pigers og kvinders sociale og økonomiske rettigheder
samt
styrkelse af pigers og kvinders indflydelse og deltagelse.
Hertil kommer det fjerde indsatsområde,
at forbedre kulturen i EU’s institutioner, herunder Kommissionen og
den Fælles Udenrigstjeneste, med henblik på at fremme pigers og
kvinders rettigheder og ligestilling i EU’s eksterne indsatser. Dette
gælder i alle politiske, administrative og finansielle forhold i
forbindelse med indsatserne.
Handlingsplanen tager afsæt i den forståelse, at fremme af ligestilling
forudsætter ændringer af gældende normer og værdisæt, som begrænser
piger og kvinder samt drenge og mænd i at nå deres fulde potentiale.
Desuden omfatter handlingsplanen en målsætning om at sikre adgang til
seksuelle og reproduktive sundhedstjenester, inklusive
seksualundervisning.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
EU’s nye handlingsplan for ligestilling er et vigtigt instrument til
implementering af 2030 dagsordenen. Der lægges op til at sikre
kønsaspektet bredt i EU’s arbejde - både i tilrettelæggelsen af konkrete
programmer og i den politiske dialog med partnerlandene - og der lægges
op til at styrke resultatmålingen.
Rådskonklusionerne, som rådet forventes at vedtage, indeholder bl.a. en
henvisning til rådskonklusionerne fra maj, hvor der blev sikret godt sprog
om seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder.
Regeringens budskab på rådsmødet vil være, at man tilslutter sig
handlingsplanen og rådskonklusionerne om handlingsplanen. Regeringen
lægger vægt på et højt ambitionsniveau, fokus på klare mål og resultater
og bred integrering med vægt på en tilgang, der fokuserer på at fremme
piger og kvinders rettigheder, herunder deres seksuelle og reproduktive
rettigheder.
2. Migration, flygtninge og udvikling
Den aktuelle flygtninge- og migrationskrise har stor bevågenhed både i
Danmark og resten af EU og er også på dagsordenen på rådsmødet om
udviklingspolitiske anliggender.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
Den 23. september vedtog stats- og regeringscheferne på et uformelt møde
i Det Europæiske Råd en erklæring med en række indsatsområder,
herunder:
Grundig forberedelse af Valletta-topmødet i november, der har til
formål at styrke samarbejdet mellem EU og de afrikanske lande om
håndteringen af migrationsudfordringen.
Økonomisk støtte til en EU trustfond, der skal adressere de
grundlæggende årsager til tvungen og irregulær migration fra Afrika.
Øget økonomisk støtte til humanitære indsatser i og omkring Syrien,
på Afrikas Horn og i Afrika, herunder til MADAD-fonden - en EU
trustfond, der adresserer krisen i Syrien.
På et uformelt rådsmøde om udviklingspolitiske anliggender den 25.
september i New York blev opfølgning på erklæringen drøftet. Der var
generel opbakning til EU’s trustfond for Afrika og til behovet for øget
humanitær finansiering, men også til behovet for investering i langsigtede
udviklingsindsatser.
Rådet ventes på rådsmødet den 26. oktober at drøfte forberedelsen af
Valletta-topmødet, og hvilke indspil EU kan komme med – særligt hvad
angår EU’s trustfond for Afrika. Derudover ventes EU’s indspil til krisen i
Syrien også at indgå i drøftelserne.
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
Regeringen arbejder for at begrænse flygtningestrømmene mod EU og
hjælpe i nærområderne. Det handler om at sikre beskyttelse og adgang til
uddannelse og sundhedsydelser og om at skabe indkomstmuligheder for
flygtninge og fordrevne i nærområderne. Og så handler det om at styrke
lokalsamfundenes evne til at absorbere de mange flygtninge. Målet er, at
flygtninge kan leve i sikkerhed og værdighed og uden at være afhængige
af international humanitær hjælp. Det tjener både de internt fordrevne,
flygtningene og de lokalsamfund, som huser dem bedst.
[Valletta-topmødet]
Valletta-topmødet er i den sammenhæng en mulighed for at styrke
samarbejdet og dialogen mellem EU og de afrikanske lande om de fælles
migrationsudfordringer. For at opnå konkrete resultater er det vigtigt, at
topmødet - baseret på et fælles ansvar og solidaritet - fokuserer på to
spørgsmål:
1. Hvordan kan EU hjælpe de afrikanske lande med at sikre stabilitet og
udvikling og undgå, at deres unge og ressourcestærke borgere
emigrerer?
2. Hvordan kan de afrikanske lande til gengæld hjælpe EU med at tage
imod de statsborgere, som EU's medlemslande sender tilbage
(tilbagetagelsesaftaler) og forhindre, at andre tager afsted?
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
[EU’s
Emergency Trust Fund]
Et konkret udkomme af Valletta-topmødet forventes at være en EU
trustfond, der skal adressere de grundlæggende årsager til tvungen og
irregulær migration fra Afrika. Regeringen ser positivt på forslaget om
oprettelse af denne fond og er parat til at bidrage økonomisk til fonden,
hvis de igangværende forhandlinger om fondens opsætning fører til et
positivt resultat.
[Humanitære
indsatser]
Regeringen støtter op om en øget humanitær indsats fra EU til
igangværende kriser. Vi lægger vægt på, at medlemslandene følger op på
erklæringen fra det uformelle møde i Det Europæiske Råd den 23.
september i forhold til at yde øget økonomisk støtte til humanitære
indsatser i og omkring Syrien, på Afrikas Horn og Afrika i øvrigt.
Fra dansk side yder vi, som annonceret den 17. september, et
ekstraordinært bidrag på 750 mio. kr. Det bidrag går for det første til en
styrket indsats i nærområderne, herunder især til Syrien og nabolande, og
for det andet til initiativer under EU’s samlede migrationspakke.
Regeringen vil derudover arbejde for, at EU adresserer flygtninge- og
migrationsrelaterede spørgsmål i relation til for eksempel Afghanistan og
andre relevante kriser.
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
[MADAD-fonden]
Et eksempel på et relevant instrument for en styrket indsats i forhold til
Syrien og nabolandene er Madad-fonden, der blev oprettet i 2014. Fonden
skal støtte syriske flygtninge i nærområderne, herunder Jordan, Libanon og
Tyrkiet.
Regeringen hilser EU's operationaliseringen af Madad-fonden velkommen.
[Opdateres på baggrund af igangværende proces: Derfor overvejer vi også,
hvorvidt man fra dansk side skal bidrage til Madad-fonden.]
3. Opfølgning på 2030 dagsordenen mellem rådet
(udenrigsanliggender – udvikling) og rådet (miljø)
Rådet ventes at drøfte udfordringer og muligheder i forhold til EU’s
opfølgning på 2030 dagsordenen i forbindelse med en fælles frokost med
rådet for miljø.
Drøftelsen vil tage afsæt i slutdokumentet for 2030 dagsordenen fra FN-
Topmødet. 2030 dagsordenen blev vedtaget af verdens stats- og
regeringschefer på FN-topmødet den 25.-27. september 2015 i New York.
Regeringen vil arbejde for en ambitiøs opfølgning i EU, hvor alle
medlemsstater bidrager. Regeringen vil arbejde for, at 2030 dagsordenen
integreres i relevante EU-strategier som eksempelvis EU’s strategi for
Bæredygtig Udvikling og EU’s miljøhandlingsplan. Derudover vil jeg
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
arbejde for, at EU udarbejder tematiske rapporter på udvalgte områder af
2030 dagsordenen. F.eks. rapporteres der allerede på EU’s handlingsplan
for ligestilling og på implementeringsmidler i form af EU’s rapport herom
(EU’s Accountability Report).
Jeg vil arbejde for, at EU's medlemsstater – ligesom Danmark - lever op til
den internationale forpligtelse om at yde 0,7 pct. af BNI i
udviklingsbistand. Derudover vil jeg arbejde for mobilisering af yderligere
ressourcer til udvikling gennem styrkelse af nationale skattesystemer og
fremme af den private sektors rolle i udvikling.
Endelig vil vi fra dansk side opfordre til, at EU-kommissionen fremlægger
forslag til EU’s opfølgning på verdensmålene, herunder EU’s
udviklingssamarbejde.
4. Relationerne mellem EU og AVS-landene post 2020
Rådet vil på mødet skulle have en første drøftelse af det fremtidige
samarbejde mellem EU og de såkaldte AVS-lande (79 lande i Afrika,
Vestindien og Stillehavet). Den nugældende aftale – Cotonou- aftalen –
udløber i 2020 og har dannet rammen for det politiske, økonomiske,
handelsmæssige og udviklingsmæssige samarbejde de sidste 15 år.
Det forventes, at Kommissionen på mødet vil give en første orientering om
den forestående proces og de initiativer, som man agter at sætte i gang, for
8
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
at være bedst muligt klædt på, når de konkrete forhandlinger med AVS-
landene indledes.
Kommissionen og EU’s fælles udenrigstjeneste forventes umiddelbart
inden mødet at præsentere et konsultationspapir, der skal danne grundlag
for en offentlig høringsproces, ligesom man frem til begyndelse af det nye
år vil gennemføre en evaluering af det hidtidige samarbejde under
Cotonou-aftalen. Dette skal senere lede frem til formuleringen af et
egentligt forhandlingsmandat for EU.
Regeringen støtter op om denne proces og vil i den kommende tid følge
sagen tæt og arbejde for, at det fremtidige samarbejde med denne gruppe
af meget forskellige lande bliver så effektivt som muligt.
5. Humanitære anliggender: Forberedelse af det humanitære
verdenstopmøde
Derudover vil rådet holde en orienterende debat om forberedelsen af det
humanitære verdenstopmøde, der afholdes i Istanbul den 23. – 24. maj
2016. Regeringen ser topmødet, som er det første af sin slags, som en
enestående mulighed for, at det internationale samfund kan drøfte
håndteringen af nogle af de kæmpeudfordringer, vi står over for globalt
set.
9
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
Megakriserne i Syrien og de omkringliggende lande, i Yemen, Somalia og
Sydsudan er eksempler på, at det internationale humanitære system yder
maksimalt, men er ved at nå grænserne for, hvad det kan levere. Der er
behov for mere langsigtede tilgange og for flere penge. Det kræver, at der
nytænkes.
Danmark prioriterer i forberedelsesfasen af topmødet tre hovedspor:
1. For det første et styrket fokus på beskyttelse og langsigtede
løsningsorienterede indsatser i og omkring kriser og væbnede
konflikter – med fokus på flygtninge og internt fordrevne. Det
handler om at skabe trygge og værdige levevilkår. Og som led i det
arbejder vi også for, at topmødet slår fast, at den humanitære folkeret
skal håndhæves, og at beskyttelse af civilbefolkninger og humanitær
adgang er dele heraf.
2. For det andet fokuserer vi på at styrke effektiviteten og sikre bedre
resultater, bl.a. ved at arbejde for fælles standarder i den humanitære
bistand.
3. Og for det tredje handler det om at finde nye tilgange til humanitær
finansiering. Nye donorlande og den private sektor skal inddrages
yderligere.
Samtidig arbejder vi i alle spor for at styrke samtænkningen af alle
relevante instrumenter; Det gælder politisk dialog, kriseforebyggelse og
10
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på EU-rådsmødet den 26. oktober 2015, til udenrigsministeren
fredsopbygning parallelt med mere sammenhængende humanitære og
udviklingsindsatser. Den humanitære bistand kan ikke stå alene.
Regeringen er enig med EU-kredsen om, at topmødet skal genbekræfte de
humanitære principper om medmenneskelighed, neutralitet, upartiskhed og
uafhængighed. Den europæiske konsensus om humanitær bistand er et
godt grundlag for fælles EU-indspil til topmødet.
11