Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1564031_0001.png
BUDSKABSNOTITS
Samrådsspørgsmål B-E: Hjælp til flygtninge og migranters nærområder
Samråd med Udenrigspolitisk Udvalg, 9. oktober 2015
Samrådsspørgsmål B: Hvordan vil udenrigsministeren øge hjælpen i flygtninge og
migranters nærområder, når regeringen samtidigt agter at skære massivt på
udviklingsbistanden?
Det talte ord gælder
Regeringens finanslovsforslag for 2016 giver en klar strategisk
retning, hvor migration er et af omdrejningspunkterne. Vi fokuserer
udviklingssamarbejdet, der hvor fattigdommen er stor, hvor vi har
strategiske interesser, og hvor Danmark bedst kan gøre en forskel.
Vi frigiver midler til fokusområderne ved at omprioriterer enkelte
områder af udviklingsbistanden. Vi vil således afslutter nogle
samarbejdsaftaler, og forsætte andre omend på et lavere niveau. Ved
at fokusere indsatsen i 14 prioritetslande frigiver vi også midler fra
landerammerne.
Regeringen fastholder et klart humanitært fokus, og hæver den
humanitære ramme med 50 mio. kr. Bidraget til den humanitære
ramme på ialt 1,825 mia. kr. i 2016 er det højeste beløb afsat på en
finanslov til humanitære fomål. Det humanitære bidrag udgør således
en større del af udviklingsbistanden end tidligere. Stigningen skyldes
ikke mindst de store behov i og omkring Syrien, men også kriser i
f.eks. Sydsudan, Yemen og Somalia. Stigningen understreger vores
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om flygtninges og migranters nærområder, til udenrigsministeren
øget engagement for at imødegå de historisk store flygtninge og
migrationsstrømme, særligt gennem indsatser i nærområderne til
kriser og konflikt.
I finanslovsforslaget for 2016 har vi afsat 50 mio. kr. til en styrket
migrationsindsats rettet mod de grundlæggende årsager til migration
og flygtninge i nærområderne.
Vi styrker samtidig indsatsen mod migration i det langsigtede
udviklingsarbejde i de lande, der er oprindelseslande eller
transitlande for migrationsstrømmene. Det handler ikke mindst om at
støtte tiltag, der fremmer økonomisk vækst og skaber
beskæftigelsesmuligheder for unge, ligesom det handler om at
investere i uddannelses- og sundhedsfaciliteter. Med
udviklingssamarbejdet skal vi bidrage til at opbygge samfund, der
giver befolkningen – ikke mindst unge mænd og kvinder – en tro på
en fremtid i deres eget land.
Vi fastholder et stærkt engagement i skrøbelige stater med 1,1 mia.
kr. og 230 mio. kr. til Freds- og Stabiliseringsfonden, som bl.a. skal
bruges på anti-radikalisering, stabilisering og terrorbekæmpelse.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om flygtninges og migranters nærområder, til udenrigsministeren
Samrådsspørgsmål C: Vil ministeren gøre rede for, præcis hvor mange og præcis
hvilke lande regeringen betragter som flygtninges og migranters nærområder?
Begrebet ”nærområder” bruges i forhold til flygtninge og internt
fordrevne. Det er en betegnelse for mere eller mindre fredelige
områder, der grænser umiddelbart op til igangværende kriser og
konflikter, og hvor flygtninge og internt fordrevne kan søge tilflugt
og modtage bistand fra humanitære organisationer m.v.
Nærområderne omfatter ikke bare lande, der er nabo til konfliktramte
lande – men også fredelige områder inde i konfliktramte lande.
Eksempelvis har vi støttet humanitære indsatser i Somaliland til
fordel for ofrene for konflikten i det sydlige og centrale Somalia.
Hovedparten af den danske humanitær bistand går til indsatser i
nærområderne til væbnede konflikter. Vi har prioriteret 13 kriser som
mål for den langsigtede humanitære bistand gennem vore
humanitære partnere, herunder Afghanistan, Irak, Syrien, Sydsudan,
Mali og Somalia.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om flygtninges og migranters nærområder, til udenrigsministeren
Samrådsspørgsmål D: Agter regeringen at optrappe hjælpen til lande omkring
Syrien, der har taget den største flygtningebyrde som f.eks. Jordan og Libanon?
Den mest effektive måde at afhjælpe den syriske flygtningebyrde på
er at øge indsatsen både i selve Syrien og i nabolandene. Det er en
høj prioritet for regeringen.
Derfor har regeringen valgt at øge den humanitære bistand i 2015
med 250 mio. kr., med særligt henblik på at styrke indsatsen i og
omkring Syrien. Vi er tilfredse med, at Finansudvalget bakkede op
og gav sin tilslutning til planerne på mødet d. 30. september.
Derudover
har regeringen afsat 500 mio. kr. som et ekstraordinært
bidrag, der primært skal understøtte EU’s samlede migrationspakke.
Bidraget kan bl.a. understøtte humanitære indsatser, de nye
registreringscentre eller hotspots i frontlinjestaterne og EU’s
trustfonde for Syrien og den foreslåede trustfond for Afrika.
De nye 250 mio. kr. fordeles med 100 mio. kr. til det dansk-ledede
regionale udviklings- og beskyttelsesprogram i Libanon, Jordan og
Irak. Herudover giver vi 70 mio. kr. til Verdensfødevareprogrammet
i Syrien og nabolande, og 80 mio. kr. til indsatser via danske NGO’er
i Syrien og nabolandene.
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om flygtninges og migranters nærområder, til udenrigsministeren
Disse bevillinger fulgte efter en bevilling på 70 mio. kr. d. 6.
september, fordelt på 30 mio. kr. til WFP, 25 mio. kr. UNHCR og 15
mio. kr. til Den Internationale Røde Kors Komite (ICRC).
Samlet er den danske humanitære støtte til Syrien og nabolande siden
krisens start i 2011 nu oppe på 1,33 mia. kr.
Regeringen følger selvsagt udviklingen meget tæt, ligesom vi er i
løbende kontakt med vore humanitære partnere i felten. Som allerede
nævnt er situationen yderst dynamisk, og mulighederne for
yderligere støtte overvejes.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om flygtninges og migranters nærområder, til udenrigsministeren
Samrådsspørgsmål E: Hvordan planlægger regeringen at udmønte sit fokus på Afrika
og flygtninge og migranters nærområder i lyset af de store besparelser?
Regeringen vil prioritere de lande og regioner, hvorfra folk søger
mod Europa. Vi fokuserer på at bekæmpe de grundlæggende årsager
til migration og gøre en særlig indsats i nærområderne i Mellemøsten
og Afrika.
Som nævnt under samrådsspørgsmål B omprioriterer regeringen
enkelte områder af udviklingsbistanden, mens vi fastholder et stort
humanitært fokus. Som nævnt øger vi den humanitære bistand i 2015
med 250 mio. kr., særligt med henblik på at styrke indsatsen i
nærområderne i og omkring Syrien.
Regeringen ønsker, at udviklingssamarbejdet i højere grad skal
fokusere på Afrika og fokuserer udviklingsindsatsen i 14
prioritetslande: Kenya, Sydsudan, Somalia, Etiopien, Tanzania,
Uganda, Mali, Niger, Ghana, Burkina Faso, Afghanistan, Palæstina,
Myanmar og Bangladesh. 10 ud af de 14 prioritetslande vil således
være i Afrika.
Men det tager tid før fokuseringen af bistanden på Afrika slår helt
igennem på udbetalingstallene. I en overgangsperiode vil der stadig
blive udbetalt meget til lande uden for Afrika på grund af allerede
indgåede flerårige forpligtelser udenfor Afrika
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om flygtninges og migranters nærområder, til udenrigsministeren
Det skyldes bl.a. at man med de enkelte finanslove afsætter midler til
flerårige programmer med de enkelte prioritetslande. I 2016 var der
således allerede planlagt tilsagn til alle fire tilbageværende
prioritetslande udenfor Afrika, hvorfor der i 2016 vil blive allokeret
en uforholdsmæssigt stor andel til prioritetslandene uden for Afrika.
I den sidste del af perioden 2016 – 2019 forventes det, at der relativt
vil blive udbetalt mere til Afrika over landerammerne. Her vil der
være tale om, at udfasningen af de mange lande uden for Afrika slår
igennem.
Ved at fokusere på Afrika øger vi fokus på nogle af verdens fattigste
lande. Her er behovet størst, og vi kan gøre den største forskel med
offentlige udviklingsinvesteringer. Blandt pejlemærkerne er at
forebygge migration og afhjælpe konsekvenserne af krige og
konflikter. Vi vil investere i fred og sikkerhed og forbedre
mulighederne for bæredygtig vækst og handel.
Som nævnt tidligere under samrådsspørgsmål B afsætter regeringen
desuden 50 mio. kr. i 2016 til en styrket migrationsindsats rettet mod
de grundlæggende årsager til migration og flygtninge i
nærområderne. Og vi styrker migration i det langsigtede
udviklingssamarbejde i de lande, der er oprindelseslande eller
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om flygtninges og migranters nærområder, til udenrigsministeren
transitlande for migrationsstrømmene.
8