Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1563985_0001.png
BUDSKABER
Samrådsspørgsmål A: Redegørelsen for dansk implementering af verdensmålene
nationalt og i udviklingspolitikken
Samråd i Udenrigsudvalget den 9. oktober 2015
Samrådsspørgsmål: Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil
implementere bæredygtighedsmålene nationalt og i udviklingspolitikken, herunder
om regeringen vil lave en handlingsplan for de næste 15 år med afsatte ressourcer,
initiativer for gennemførelse og implementeringsplan?
Det talte ord gælder
[Topmøde i New York]
Jeg er netop hjemvendt fra FN Topmøde i New York, hvor verdens
stats- og regeringsledere i forrige uge vedtog FN’s nye verdensmål.
Målene skal være vores fælles ledetråd i bekæmpelse af fattigdom og
fremme af bæredygtig udvikling de næste 15 år.
Med Danmark for bordenden – og med stående bifald – gav verdens
ledere hinanden et fælles løfte om at blive den første generation til at
udrydde ekstrem fattigdom globalt. Det er på mange måder en
historisk milepæl – for Danmark og for verden.
Med de i alt 17 nye verdensmål og 169 delmål er der tale om en bred
og ambitiøs dagsorden, som vil danne rammerne for opfølgning fra
alle FN’s medlemslande – både nationalt og internationalt.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om implementering af FN's nye verdensmål (SDG), til udenrigsministeren
2
Statsministeren, miljø-og fødevareministeren og jeg selv benyttede
Topmødet til at sætte fokus på verdensmålene i forskellige side-
events og samtaler. Her understregede jeg, at alle lande – ud fra hvert
deres udgangspunkt og nationale kontekst – skal tage ansvar for at
bidrage til den globale opnåelse af målene for, at 2030 dagsordenen
skal blive en succes.
Det bliver også vigtigt at sikre et bredt kendskab til målene. Jeg slog
selv et slag herfor i forbindelse med Verdens Bedste Nyheders dag i
september, ved flere side events i New York, herunder om Women
Deliver og ved andre lejligheder. Det vil jeg også gøre i aften på
Kulturnatten.
[Dansk opfølgning – nationalt]
Fra dansk side vil vi bidrage til opnåelsen af verdensmålene baseret
på vores eksisterende styrkepositioner inden for bl.a. bæredygtig
vækst og beskæftigelse og et stærkt velfærdssamfund samt et
udviklingssamarbejde i verdensklasse.
Vi er et land med en bæredygtig økonomisk vækst, høj
beskæftigelse, et højt velstandsniveau, en høj grad af ligestilling
mellem kønnene, et højt socialt velfærdsniveau, en effektiv
miljøbeskyttelse, og et åbent demokrati med respekt for
menneskerettighederne.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om implementering af FN's nye verdensmål (SDG), til udenrigsministeren
3
Danmark er derfor allerede og vil fortsat være blandt de lande i
verden, som ligger i front med hensyn til at bidrage til at opnå
målene.
Som eksempel ligger Danmark nummer 10 i verden på FN’s samlede
indeks for velstand og udvikling (Human Development Index, 2014)
og nummer 5 på FN’s indeks for ulighed mellem kønnene (Gender
Inequality Index). Derudover viser et nyt studie (tyske Bertelsmann
Stiftung), at Danmark ligger helt i top - på en tredjeplads - blandt
OECD-landene, når det kommer til at kunne leve op til
verdensmålene. Vi hører sammen med Sverige, Norge, Finland og
Schweiz til gruppen af ”the fit five”, der som de eneste OECD-lande
vurderes at kunne efterleve de nye verdensmål her og nu.
Det giver Danmark en stærk platform, som jeg vil bruge til at arbejde
for, at alle lande bidrager til den globale opnåelse af målene i 2030.
[Dansk opfølgning – udviklingspolitikken]
Også på det udviklingspolitiske står vi stærkt. Vi har et
udviklingssamarbejde i verdensklasse. Og vi er fortsat blandt en
eksklusiv gruppe af 5 lande i verden, som lever op til FN
målsætningen om at levere 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand
[Norge, Sverige, Luxemburg, UK].
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om implementering af FN's nye verdensmål (SDG), til udenrigsministeren
4
Det gør Danmark både til en stærkt global aktør og til en respekteret
udviklingspartner. Det skal vi blive ved med at være. Og det
bekræftede mine samtaler i New York også, at vi fortsat er.
[Reformeret og fokuseret udviklingssamarbejde]
Verdensmålene vil fremadrettet sætte rammen for vores
udviklingssamarbejde.
Vi vil støtte udviklingslandenes
egen indsats
i at opnå målene. Der er
ingen tvivl om, at implementering af verdensmålene er en stor
mundfuld for udviklingslandene. Men landenes ansvar for egen
udvikling er afgørende for varige og bæredygtige resultater. Dette vil
også være omdrejningspunktet i samarbejdet med multilaterale
organisationer, NGOer og andre partnere.
Som nævnt indledningsvist er målene globale og favner bredt. De
afspejler de komplekse og aktuelle udfordringer, som vi står overfor i
en verden i konstant forandring. Udfordringer som
klimaforandringer, bæredygtig økonomisk vækst, brud på
menneskerettigheder, konflikt og ustabilitet. Det er de udfordringer
som dansk udviklingssamarbejde skal levere løsninger på. Vi skal -
for at bruge lidt FN-jargon - være ”fit for purpose”.
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om implementering af FN's nye verdensmål (SDG), til udenrigsministeren
5
Regeringen vil derfor i 2016 udarbejde en ny udviklingspolitisk
strategi, som jeg håber, vi kan vedtage sammen med alle partier i
Folketinget.
Fattigdomsbekæmpelse er stadig vores omdrejningspunkt, ligesom
det også indtager førstepladsen af de i alt 17 verdensmål. Men
ligesom verdensmålene skal Danmarks udviklingssamarbejde favne
meget mere end det – samtidig med, at vi er nødt til at prioritere. Lad
mig nævne nogle prioriterede områder.
For det første vil vi prioritere, at udviklingssamarbejdet både
bekæmper fattigdom, fremmer sikkerhed og håndterer
migrationsudfordringen. I tråd med verdensmål nr. 16 ønsker
regeringen at investere i at skabe fred og retfærdighed i verdens
skrøbelige stater. Vi vil gennem udviklingsarbejdet have fokus på
sikkerhed og hjælp i nærområderne og på at bekæmpe de
grundlæggende årsager til migration, som f.eks. usikkerhed,
klimaforandringer og manglende beskæftigelse, så ethvert menneske
har frihed til selv at skabe sig et liv for sig selv og sin familie, der
hvor hun/han hører til.
For det andet skal udviklingssamarbejdet i tråd med verdensmål nr. 8
fremme bæredygtig vækst og beskæftigelse gennem større fokus på
fremme af investering, handel og privat initiativ i udviklingslandene.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om implementering af FN's nye verdensmål (SDG), til udenrigsministeren
6
Det handler om at skabe gode rammevilkår for erhvervsliv og
investorer i udviklingslandene, herunder sikre individets frihed til at
disponere over egne ressourcer, lovgivning, der understøtter vækst,
adgang til finansiering, samt en effektiv, ansvarlig og u-korrupt
offentlig sektor. Og det handler i høj grad om, at udviklings-
samarbejdet også skal fungere som katalysator og accelerator for
mobilisering af nationale ressourcer og øgede private investeringer.
Det er åbenlyst, at finansieringen af verdensmålene ikke kan løftes af
regeringer alene.
Vi har brug for alles engagement og investeringer for at komme i mål
i 2030 - private virksomheder, institutionelle investorer, filantropiske
fonde, civilsamfundsorganisationer og nye donorer.
Jeg vil gerne fremhæve den private sektor, som skal meget mere med
for at mobilisere privat kapital og ekspertise til at dække
investeringsbehovet i udviklingslande og vækstøkonomier. Det skal
ske gennem partnerskaber og innovative finansieringsmekanismer.
Erfaringer fra de seneste år har vist et stort uudnyttet potentiale for at
udvikle partnerskaber og finansieringsmekanismer inden for danske
styrkepositioner som f.eks. udvikling af infrastruktur, klima, energi,
vand, den sociale sektor, landbrug og fødevarer.
Et godt eksempel er Klimainvesteringsfonden. Her er det lykkedes at
skabe et offentligt-privat partnerskab, der mobiliserer kapital til
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om implementering af FN's nye verdensmål (SDG), til udenrigsministeren
7
klimaprojekter i udviklingslande – med en kapital på 1,3 mia. kr.
ventes den at generere 8-9 mia. kr. i samlede investeringer.
Afslutning: Beslutning om opfølgning udestår fortsat
Slutteligt vil jeg nævne, at regeringen forventer at tage stilling til
rammerne for Danmarks opfølgning til 2030 dagsordenen i løbet af
2016. Den mellemliggende periode skal bruges godt til at overveje,
hvad der er det rette format for dansk opfølgning.
Flere brikker mangler nemlig stadig at falde på plads. Vi vil gerne
afvente de globale indikatorer, som skal danne grundlag for den
globale monitorering og evaluering af mål og delmål. Indikatorerne
forventes at blive godkendt af FN's Statistiske Kommission i marts
2016. Danmark arbejder – gennem Danmarks Statistik - aktivt for et
sæt klare og målbare indikatorer, som skal være med til at sikre en
effektiv opfølgning af verdensmålene.
Derudover afventer vi afklaring fra FN's generalsekretær, som bl.a.
er blevet bedt om at foreslå frivillige fælles retningslinjer for landes
statusrapportering til FN og for landes præsentationer af status i FN’s
Politiske Højniveauforum (HLPF).
Dertil udestår afklaring af opfølgningen i EU. Rådet
(udenrigsanliggender – udvikling) ventes i første omgang at drøfte
udfordringer og muligheder i forhold til EU’s opfølgning på 2030
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 9. oktober 2015 om implementering af FN's nye verdensmål (SDG), til udenrigsministeren
8
dagsordenen under et fælles frokostmøde med Rådet (miljø) den 26.
oktober. Dette vil uden tvivl blive fulgt op af flere drøftelser.
Endelig vil jeg selv benytte givne lejlighed til at tage opfølgningen
op med relevante kolleger og partnere. F.eks. vil jeg på et kommende
nordisk udviklingsministermøde i Reykjavik den 28. oktober drøfte
opfølgning med mine nordiske kollegaer.
Tak for ordet
8