Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1565130_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 5. november 2015
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 12. oktober 2015.
URU alm. del – spørgsmål 18.
URU alm. del spørgsmål 18:
Vil ministeren forklare, hvordan nedgangen i både tilsagn til Afrika og
procentdelen af den bilaterale bistand, der går til Afrika reflekterer ministerens
egne udmeldinger om et større fokus på Afrika?
Svar:
Regeringen ønsker, at udviklingssamarbejdet i højere grad skal fokusere på Afrika. Fremover vil
10 ud af 14 prioritetslande ligge i Afrika, hvor det tidligere var 12 ud af 21.
Det vil dog tage en årrække, før fokuseringen af bistanden på Afrika slår helt igennem på
udbetalingstallene. I en overgangsperiode vil der stadig blive udbetalt meget til lande uden for
Afrika på grund af indgåede flerårige forpligtelser med disse lande (se tabel 1). Dette skyldes, at
regeringen lægger vægt på at udfasningen af udviklingssamarbejdet med de berørte lande, skal
ske på en ordentlig måde, og at indgåede aftaler overholdes. Udviklingssamarbejdet med Nepal
og Bolivia forventes således først at være fuldt udfaset i 2019.
Tabel 1: Fremtidig andel af udbetalinger på landerammer for prioritetslande
2015 2016 2017 2018 2019
Udbetalinger
3.239 3.808 3.465 2.963 2.314
Heraf Afrika
2.285 2.616 2.177 2.252 1.773
Heraf Mellemøsten, Asien og Latinamerika
954 1.192 1.288
711
541
Andel
Afrika
Mellemøsten, Asien og Latinamerika
70,5
29,5
68,7
31,3
62,8
37,2
76,0
24,0
76,6
23,4
Tabelnote: Udbetalingstallene er plantal for de bilaterale landerammer for prioritetslandene (som opført i de
vejledende udbetalingsoversigter i finansloven på §06.32.01/02). Udbetalingerne kan ændre sig alt efter udviklingen i
programmerne. Udbetalinger under instrumenter uden for landerammen (f.eks. klimapulje, humanitær bistand,
stabiliseringsindsatser, erhvervsinstrumenter) er ikke indregnet. Derudover bemærkes, at der ikke er indlagt
udbetalingstal for Afghanistan efter 2017, da udviklingssamarbejdet med Afghanistan efter 2017 ikke er besluttet, og
der derfor ikke fremgår udbetalingstal efter 2017 under landerammen for Afghanistan på finanslovsforslaget for 2016.
Ses der på tilsagn er det korrekt at der i 2016 allokeres en uforholdsmæssigt stor andel til
prioritetslandene uden for Afrika. Det skyldes, at finansloven med tilsagnsbudgettering afsætter
midler til flerårige programmer med de enkelte prioritetslande og at der for 2016 allerede var
planlagt tilsagn til alle fire tilbageværende prioritetslande udenfor Afrika. Som det fremgår af
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren som opfølgning på det åbne samråd i udvalget den 9/10-15 (samrådsspørgsmål B-E) vil oversende et notat om besparelserne på dansk udviklingsbistand til lande i Afrika i 2015 og som følge af regeringens finanslovforslag for 2016, til udenrigsministeren
finanslovsforslaget for 2016, forudses der betydelige færre tilsagn til prioritetslandene udenfor
Afrika i budgetoverslagsårene.
Opgjort på lande og geografiske områder fluktuerer tilsagnsniveauet betydeligt fra år til år. Som
følge heraf er tilsagnstallene på finansloven ikke et direkte udtryk for Danmarks reelle årlige
støtte til de enkelte lande eller regioner. Til det formål vil det være mere retvisende at se på
forventede udbetalinger.