Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1664269_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
14. september 2016
Folketingets Udenrigsudvalg har den 24. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 330 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Lide-
gaard (RV).
Spørgsmål nr. 330:
”I forlængelse af samrådet om indkøb af artilleri bedes ministeren fremsende en juridisk
henholdsvis politisk vurdering af, om en producent - der har leveret materiel til en stat, som
overtræder folkeretten eller anden international lovgivning - også overtræder folkeretten
eller anden international lovgivning i og med at have leveret materiel til den pågældende
stat.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af den juridiske del af spørgsmålet har Forsvarsministeriet ind-
hentet følgende bidrag fra Udenrigsministeriet:
”Udgangspunktet i folkeretten er, at alene stater er direkte pligtsubjekter for folkeretlige
forpligtelser indeholdt i traktater og sædvaner. Dette indebærer, at de almindelige regler
om statsansvar, herunder regler om medvirken, som udgangspunkt ikke finder anvendelse
på virksomheder eller individer.
På det internationale plan gælder der visse undtagelser hertil, bl.a. inden for den internatio-
nale strafferet, hvor en række folkeretlige regelsæt, som eksempelvis Statutten for den In-
ternationale Straffedomstol (ICC), har givet internationale domstole jurisdiktion over indivi-
der, der begår eksempelvis krigsforbrydelser, forbrydelser mod menneskeheden eller folke-
drab.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om fremsendelse en juridisk henholdsvis politisk vurdering af, om en producent - der har leveret materiel til en stat, som overtræder folkeretten eller anden international lovgivning - også overtræder folkeretten eller anden international lovgivning i og med at have leveret materiel til den pågældende stat, til forsvarsministeren
Mens der således kan tænkes gennemført et internationalt strafansvar for det fysiske individ
(”en producent”), der gennem bistand i form af leverance af materiel til statsorganer har
medvirket til grove krænkelser af nævnte karakter, findes der så vidt ses ikke internationale
strafferetlige organer, der kan holde den juridiske person som producenter, altså selve virk-
somheden, til ansvar. Juridiske personer er således eksempelvis ikke omfattet af ICCs juris-
diktion.
Det bemærkes, at der i forbindelse med et pågående arbejde i FNs Internationale Lovkom-
mission (ILC) foregår et arbejde, der fortsat er på det indledende plan, vedrørende en even-
tuel ny konvention om forbrydelser mod menneskeheden. I dette arbejde indgår mulighe-
den for, at også juridiske personer kan ifalde strafansvar i henhold til konventionen.
Det skal endelig nævnes, at sagsanlæg ved nationale domstole, afhængig af nationale reg-
ler for civilretligt og strafferetligt ansvar, efter omstændighederne kan indebære, at produ-
center ifalder erstatningsansvar for handlinger, der medvirker til staters overtrædelse af
folkeretten.
I national ret kan folkeretlige standarder således være inkorporeret i almindelige ansvar-
standarder. Hvorvidt et sådant ansvar kan komme på tale afhænger selvsagt af de konkrete
omstændigheder i en given sag. Formelt set er der dog i disse tilfælde heller ikke tale om,
at producenten ”overtræder folkeretten”, men derimod baseres ansvaret på producentens
krænkelse af/ansvarspådragende adfærd under national ret.”
I forhold til besvarelsen af den politiske del af spørgsmålet vil jeg gentage mit svar fra drøf-
telserne på samråd AX, AY og AZ den 24. august 2016, hvor jeg klart tilkendegav, at jeg
finder det meget vidtgående, såfremt virksomheder pålægges sanktioner eller lignende, ale-
ne begrundet i salg af materiel til en stat, der overtræder folkeretten eller anden internatio-
nal lovgivning.
Jeg lægger stor vægt på, at det danske forsvar indkøber forsvarsmateriel efter gældende
nationale og internationale regler og love og i rammen heraf, at de danske soldater sikres
det bedste udstyr i forhold til de økonomiske rammer.
Med venlig hilsen
Peter Christensen