Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Udenrigsudvalget
Samråd AX, AY og AZ den 24. august 2016
Taleseddel
URU samrådsspørgsmål AX
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Ministeren bedes redegøre for, hvilke virksomheder Danmark vil købe artil-
lerisystemer fra?
URU Samrådsspørgsmål AY
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Hvilke principper, mener ministeren, bør overholdes, når Danmark køber
nye våbensystemer, og vil ministeren i den sammenhæng redegøre for,
hvilke danske regler og hvilke internationale regler og aftaler der bør over-
holdes, jf. svar på FOU alm. del – spørgsmål 147 og 148?
URU Samrådsspørgsmål AZ
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Hvad ved ministeren om Elbit Systems engagement i besættelsen af Vest-
bredden og af overvågningsopgaver ved og omkring muren på Vestbred-
den?
Besvarelse af samrådsspørgsmål AX
Udvalget har stillet mig tre spørgsmål, som jeg gerne vil besvare
samlet i den rækkefølge de er stillet .
Jeg vil indlede med at besvare samrådsspørgsmål AX med følgende
ordlyd: ”Ministeren bedes redegøre for, hvilke virksomheder Danmark
vil købe artillerisystemer fra”
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 24. august 2016 om indkøb af artilleri, til forsvarsministeren
Det korte svar er, at det ikke er afklaret endnu. Der pågår en ud-
budsproces. Jeg kan oplyse, hvilke leverandører, som aktuelt er med i
udbudsprocessen og dermed, hvilke virksomheder der kan vinde ud-
buddet og få ordren på at levere nyt artilleri til Hæren.
Nogle få ord om behovet for nyt artilleri. De nuværende systemer er
forældede. Forsvaret har defineret kravene til det kommende system.
Udbuddet blev indledt i efteråret 2015.
Følgende producenter blev prækvalificeret til det igangværende ud-
bud:
o
BAE Systems Land & Armaments, USA
o
Elbit Systems, Israel
o
Hanwha Techwin, Sydkorea
o
Huta Stalowa Wola (konsortium), Polen
o
Nexter Systems, Frankrig
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har efterfølgende
oplyst, at den amerikanske producent BAE Systems, ikke har frem-
sendt tilbud på deres artillerisystem og således er ude af processen.
Det er således blandt de fire tilbageværende producenter, at vinderen
af udbuddet skal findes.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse vil frem mod det
endelige typevalg, gennemføre en evaluering jævnfør udbudsmateria-
let, som vil afgøre, hvilken producent der vinder udbuddet.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 24. august 2016 om indkøb af artilleri, til forsvarsministeren
• Det er forventningen, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relses indstilling, om, hvilken producent der har vundet udbuddet,
fremsendes til Forsvarsministeriet i foråret 2017.
Dette afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål AX, og jeg vil nu gå
videre til besvarelsen af samrådsspørgsmål AY.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 24. august 2016 om indkøb af artilleri, til forsvarsministeren
Besvarelse af samrådsspørgsmål AY
Samrådsspørgsmål AY lyder som følger: ”Hvilke principper, mener
ministeren, bør overholdes, når Danmark køber nye våbensystemer,
og vil ministeren i den sammenhæng redegøre for, hvilke danske
regler og hvilke internationale regler og aftaler der bør overholdes, jf.
svar på FOU alm. del – spørgsmål 147 og 148?”
Jeg vil indledningsvis besvare den del af spørgsmålet, der går på de
indkøbsmæssige- og udbudsretslige principper, der bør overholdes,
når Forsvaret indkøber nye våben.
Jeg lægger stor vægt på, at Forsvaret indkøber materiel efter et
princip om, at få det bedste udstyr til prisen. Princippet sikrer, at de
danske soldater har det bedst mulige materiel i forhold til de
økonomiske rammer, når de løser operative opgaver. Indkøb skal
selvsagt ske inden for gældende love og regler.
Når forsvaret køber nyt materiel, sker det efter EU`s udbudsregler.
Konkret sker anskaffelsen efter det særlige udbudsdirektiv, der
gælder for forsvars- og sikkerhedsrelaterede anskaffelser.
Udbudsreglerne stiller krav om, at offentlige myndigheder blandt
andet
skal
overholde
principperne
om
ligebehandling,
gennemsigtighed og proportionalitet.
Ligebehandlingsprincippet
indebærer,
at
alle
tilbudsgivere
skal
behandles lige. Som eksempel på dette kan nævnes, at hvis én
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 24. august 2016 om indkøb af artilleri, til forsvarsministeren
tilbudsgiver stiller spørgsmål til udbudsmaterialet og får svar herpå,
så skal de øvrige deltagende tilbudsgivere have de samme
oplysninger, for herved at sikre en lige konkurrence.
Gennemsigtighedsprincippet indebærer blandt andet, at det skal være
gennemsigtigt for en tilbudsgiver, hvordan dennes tilbud vil blive
evalueret.
Derfor
fremgår
den
overordnede
evalueringsmodel
almindeligvis af udbudsmaterialet.
Proportionalitetsprincippet betyder, at de krav en ordregiver stiller til
eksempelvis en virksomheds soliditet og evne til at levere, skal være
proportionale. Det indebærer, at kravene ikke må være højere, end
hvad der er nødvendigt for at imødekomme ordregiverens konkrete
og saglige krav.
Jeg vil nu gå over til at besvare den del af spørgsmålet, der vedrører
hvilke regler og -aftaler, der skal overholdes i forbindelse med, at
Danmark indkøber nye våben.
Jeg
kan
i
den
forbindelse
henvise
til
min
besvarelse
af
Forsvarsudvalgets spørgsmål 272, som udvalget fik oversendt den 8.
juli 2016.
Det fremgår heraf, at når Forsvaret indkøber forsvarsmateriel, sker
det under hensyntagen til gældende nationale love og regler samt
Danmarks internationale forpligtelser.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 24. august 2016 om indkøb af artilleri, til forsvarsministeren
Anskaffelser af forsvarsmateriel sker i overensstemmelse med
bekendtgørelser, der implementerer Europa-Parlamentets og Rådets
direktiver for fremgangsmåder ved indgåelse af kontrakter på
forsvars- og sikkerhedsområdet.
I min besvarelse af Forsvarsudvalgets spørgsmål 93, som udvalget fik
oversendt den 12. januar 2016, er der redegjort yderligere for
Danmarks internationale forpligtelser.
Jeg kan oplyse, at Danmark i kraft af sin deltagelse i forskellige
internationale fora løbende tiltræder konventioner og resolutioner, der
blandt andet regulerer, hvilke våbentyper der er lovlige, og hvilke
lande som det danske forsvar kan indkøbe våben fra.
For information om ikrafttrådte traktater mellem Danmark og
fremmede lande henviser Udenrigsministeriet til Lovtidende og
Retsinformation,
bekendtgørelser.
Traktater indgået af Den Europæiske Union, der også er bindende for
Danmark som medlemsstat af Unionen, offentliggøres i Den
Europæiske Unions Tidende, hvorfra der også er adgang til EU-
kommissionens og rådets internationale traktatdatabase.
Jeg kan endvidere oplyse, at det efter udbudsreglerne i visse
situationer er muligt, og i visse tilfælde påkrævet, at udelukke mulige
kandidater i et udbud. Det betyder, at hvis en kandidat er dømt for
ikke at overholde bestemte gældende regler, eksempelvis folkeretten,
hvor
ikrafttrådte
traktater
offentliggøres
som
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 24. august 2016 om indkøb af artilleri, til forsvarsministeren
internationale regler og -aftaler samt konventioner og lignende, kan
kandidaten i visse tilfælde udelukkes fra udbuddet.
Dette fremgik af min besvarelse af Forsvarsudvalgets spørgsmål 149,
der blev oversendt til udvalget den 4. maj 2016.
Efter det for mig oplyste er der ikke et udbudsretligt grundlag for at
udelukke Elbit Systems.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at når Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse indgår kontrakt med en leverandør, kan der under
visse
betingelser
stilles
krav
om
i
overholdelse
hele
af
en
række
grundlæggende
principper
kontraktperioden.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har som standard
indarbejdet et bilag i deres anskaffelseskontrakt, der indeholder krav
til såkaldt Corporate Social Responsibility.
I min besvarelse af Forsvarsudvalgsspørgsmål 93 uddybede jeg de
Corporate
Social
Responsibility-forpligtelser,
ved
indkøb
af
våben.
der
fremgår
af
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses Corporate Social
Responsibility-krav
Corporate
Social
Responsibility-kravene revideres og opdateres løbende, og indeholder
som nævnt en række Corporate Social Responsibility hensyn,
herunder regler om menneskerettigheder, antikorruption og miljø.
Dette afslutter min besvarelse af Samrådsspørgsmål AY, og jeg vil nu
gå videre til besvarelsen af samrådsspørgsmål AZ.
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 24. august 2016 om indkøb af artilleri, til forsvarsministeren
Besvarelse af samrådsspørgsmål AZ
Samrådsspørgsmål AZ lyder som følger:”Hvad ved ministeren om Elbit
Systems
engagement
i
besættelsen
af
Vestbredden
og
af
overvågningsopgaver ved og omkring muren på Vestbredden?”
Elbit Systems er
højteknologi,
et privatejet israelsk selskab, der leverer
og
våbensystemer
til
lande
og
overvågnings-
virksomheder i hele verden.
Jeg har kendskab til, at Elbit Systems er nævnt i en rapport fra
oktober 2012, der blev udarbejdet af daværende FN specialrapportør,
professor Richard Falk.
Richard Falk blev i 2008 udpeget af FN´s menneskerettighedsdomstol
i Geneve som uafhængig rapportør for at rapportere om situationen
omkring
menneskerettighederne
i
de
besatte
Palæstinensiske
områder. Han virkede i denne rolle fra 2008 – 2013, hvor han blandt
andet årligt skrev en rapport om situationen i området.
I sin rapport fra 2012 opfordrede Richard Falk til boykot af en lang
række forskellige internationale og israelske firmaer, der anklages for
at have produkter, der på den ene eller anden måde kan sættes i
forbindelse
med
den
israelske
besættelse
af
de
besatte
palæstinensiske områder.
8
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 24. august 2016 om indkøb af artilleri, til forsvarsministeren
1659336_0009.png
Der drejer sig blandt andet om firmaer som Hewlett Packard, Volvo,
G4S, Motorola og Elbit Systems samt en række andre firmaer.
I rapporten beskylder Richard Falk helt konkret Elbit Systems for at
have leveret overvågningsudstyr til den israelske mur på Vestbredden
samt til de israelske besættelser.
Det er væsentligt for mig at nævne, at Richard Falks rapport fra 2012
ikke har medført nogen sanktioner fra FN eller EU i relation til indkøb
af militært materiel fra Israel eller israelske firmaer.
Jeg vil afslutte med at slå fast, at det danske forsvar indkøber
forsvarsmateriel efter gældende nationale og internationale regler og
love.
Som jeg har redegjort for ved tidligere lejligheder, så er der ikke
nogen restriktioner nationalt eller i EU-regi mod import og handel af
våben med Israel og Elbit Systems.
Med dette afslutter jeg min besvarelse af samrådsspørgsmål AZ.
9