UDENRIGSMINISTERIET
Den 5. november 2015
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 15. oktober 2015.
URU alm. del – spørgsmål 32.
URU alm. del spørgsmål 32:
Kan ministeren garantere, at nedskæringer på den generelle udviklingsbistand
ikke vil have konsekvenser for indsatsen i nærområderne?
Svar:
Regeringen har styrket den humanitære bistand, hvoraf langt hovedparten ydes til indsatser for
internt fordrevne, flygtninge og berørte lokalsamfund i og omkring konfliktramte lande og
regioner, dvs. i det man normalt refererer til med begrebet ”nærområder”. I finanslovsforslaget
for 2016 er der afsat flere midler til humanitær bistand, end tilfældet har været på tidligere års
finanslove.
Danmark yder humanitær bistand som kernebidrag til væsentlige internationale humanitære
aktører, samt til ofrene i såvel akutte som langsigtede humanitære kriser, hvad enten ofrene
befinder sig i de kriseramte lande, eller som flygtninge i nabolande. De fra dansk side
prioriterede kriser/nærområder, der modtager hovedparten af de humanitære midler, er bl.a.
Syrien, Irak, Afghanistan, Pakistan, Sudan og Sydsudan, Somalia, Mali, Yemen, Palæstina,
Myanmar og Den Centralafrikanske Republik. Der foretages en mindre reduktion i
kernebidraget til UNRWA.
Mange områder, der kan betegnes som nærområder, ligger i Afrika, som fremover samlet set vil
få et større fokus i udviklingssamarbejdet. Her vil 10 ud af regeringens fremtidige 14
prioritetslande således være: Kenya, Sydsudan, Somalia, Etiopien, Tanzania, Uganda, Mali,
Niger, Ghana og Burkina Faso. Dertil kommer yderligere fire prioritetslande, nemlig
Afghanistan, Palæstina, Myanmar og Bangladesh, der også alle i større eller mindre omfang kan
betegnes som nærområder.