Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1654534_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
15. juli 2016
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 23. juni 2016.
URU alm. del – spørgsmål 318.
URU alm. del spørgsmål 318:
”Hvordan vil ministeren sikre, at danske virksomheder i et internationalt konsortium
overholder kravet om ”free, prior and informed consent (FPIC)” i overensstemmelse med
dansk udviklingspolitiks strategi, Right to a Better Life, i forbindelse med jordovertagelse i
udviklingslande, herunder at staten konsulterer lokalbefolkningen før deres jord bliver
overdraget til virksomheder? Et spørgsmål, der nu er i retten i Kenya. ”
Svar:
Udgangspunktet er, at de gældende internationale menneskerettighedskonventioner og interna-
tionale normer for ansvarlig virksomhedsadfærd skal efterleves af danske virksomheder, herun-
der ”free, prior and informed consent (FPIC)” og FN’s retningslinjer for menneskerettigheder
og erhverv (UNGP).
I tilfældet Lake Turkana påhviler ansvaret både de danske investorer og de danske udstyrsleve-
randører i projektet. For så vidt angår Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) som inve-
stor, så har IFU en bæredygtighedspolitik på området baseret på blandt andet disse konventio-
ner og retningslinjer. Virksomheder har desuden et selvstændigt ansvar for at respektere de
gældende internationale retningslinjer på området.
IFU har supplerende oplyst følgende, som ikke giver mig anledning til yderligere bemærkninger:
”De 365 vindmøller opstilles i et større område svarende til omkring 16.000 hektar. Vindmøl-
lerne og tilhørende servicearealer udgør imidlertid kun ca. 35 hektar. Arealet på de 16.000 hek-
tar vil fortsat være fuldt tilgængeligt for lokalbefolkningen efter etablering af vindparken. De
indhegnede arealer består alene af et antal transformerstationer, som er indhegnet af sikker-
hedsmæssige årsager, og et mindre serviceområde.
Den eneste permanente beboelse i området er landsbyen Sarima, der er blevet flyttet omkring
1500 meter som følge af etableringen af en forsyningsvej til vindparken. Flytningen af Sarima er
sket i et tæt samarbejde med de lokale indbyggere, som også har godkendt den aftale, der bl.a.
sikrer en økonomisk kompensation til de berørte indbyggere. De resterende befolkningsgrup-
per, der anvender området, er nomader, og de har fortsat fuld mulighed for at benytte det til
passage og græsning mv.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 318: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at danske virksomheder i et internationalt konsortium overholder kravet om free, prior and informed consent (FPIC) i forbindelse med jordovertagelse i udviklingslande, til udenrigsministeren
Projektselskabet har siden 2006 haft en omfattende og kontinuerlig dialog og konsultation om
projektet med lokalbefolkningen. Denne dialog har over de sidste 9 år omfattet adskillige kon-
sultationer om projektet med lokale myndigheder i Marsabit amtet og i Loiyangalani og Laisa-
mis valgkredsene, som dækker projektområdet. Undervejs er der desuden blevet afholdt møder
og konsultationer med lokale NGO’er, lokale ledere, repræsentanter for ældre, kvinder og unge
samt med repræsentanter for Turkana, Samburu, Rendille og El Molo folkene. Konsultationer-
ne og dialogen med de nævnte interessenter har været åben og konstruktiv og vil fortsætte i
hele projektets levetid.
Som et resultat af konsultationerne er der bl.a. efter lokale ønsker investeret i flere lokale tiltag
omkring adgang til vand, uddannelse og sundhed. Ligeledes har projektselskabet oprettet en
CSR-organisation ”Wind of Change”, der over de næste 20 år vil investere omkring 10 mio.
euro i området. Projektet har endvidere ansat lokale forbindelsesfunktionærer og etableret en
mekanisme for klageadgang.
Der er i overensstemmelse med Internationale standarder udarbejdet en Environmental and
Social Impact Assessment (ESIA) rapport samt opfølgningsplaner (Environment and Social
Management Plan (ESMP). Under opførelsen udarbejder projektselskabet desuden fremdrifts-
rapporter, hvori aktionærer og långivere kan følge det fortsatte arbejde med inddragelse af be-
boerne i området. IFU vurderer, at projektet løbende har søgt en aktiv og effektiv involvering
af lokalbefolkningen. Danwatch rapporten anerkender også, at der har været en omfattende
dialog og konsultation og fremhæver, at hovedparten af lokalbefolkningen er tilfredse med pro-
jektet.
I konsortiet, der finansielt står bag projektet, indgår en række finansieringsinstitutioner og ud-
viklingsbanker som bl.a. Norfund, Finfund, FMO, den Afrikanske Udviklingsbank og den Eu-
ropæiske Investeringsbank, samt EKF og Klimainvesteringsfonden (administreret af IFU).
De finansielle partnere har hver for sig og ad flere omgange foretaget en omfattende due dili-
gence af projektet bl.a. ved brug af forskellige uafhængige eksperter og de vurderer, at projektet
og processen omkring etableringen er i overensstemmelse med grundlæggende rettigheder for
oprindelige folk, internationale menneskerettighedsstandarder og landrettigheder, herunder en
omfattende og kontinuerlig dialog med lokalbefolkningen, hvor de berørte er blevet kompense-
ret”.