UDENRIGSMINISTERIET
15. juli 2016
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 23. juni 2016.
URU alm. del – spørgsmål 318.
URU alm. del spørgsmål 318:
”Hvordan vil ministeren sikre, at danske virksomheder i et internationalt konsortium
overholder kravet om ”free, prior and informed consent (FPIC)” i overensstemmelse med
dansk udviklingspolitiks strategi, Right to a Better Life, i forbindelse med jordovertagelse i
udviklingslande, herunder at staten konsulterer lokalbefolkningen før deres jord bliver
overdraget til virksomheder? Et spørgsmål, der nu er i retten i Kenya. ”
Svar:
Udgangspunktet er, at de gældende internationale menneskerettighedskonventioner og interna-
tionale normer for ansvarlig virksomhedsadfærd skal efterleves af danske virksomheder, herun-
der ”free, prior and informed consent (FPIC)” og FN’s retningslinjer for menneskerettigheder
og erhverv (UNGP).
I tilfældet Lake Turkana påhviler ansvaret både de danske investorer og de danske udstyrsleve-
randører i projektet. For så vidt angår Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) som inve-
stor, så har IFU en bæredygtighedspolitik på området baseret på blandt andet disse konventio-
ner og retningslinjer. Virksomheder har desuden et selvstændigt ansvar for at respektere de
gældende internationale retningslinjer på området.
IFU har supplerende oplyst følgende, som ikke giver mig anledning til yderligere bemærkninger:
”De 365 vindmøller opstilles i et større område svarende til omkring 16.000 hektar. Vindmøl-
lerne og tilhørende servicearealer udgør imidlertid kun ca. 35 hektar. Arealet på de 16.000 hek-
tar vil fortsat være fuldt tilgængeligt for lokalbefolkningen efter etablering af vindparken. De
indhegnede arealer består alene af et antal transformerstationer, som er indhegnet af sikker-
hedsmæssige årsager, og et mindre serviceområde.
Den eneste permanente beboelse i området er landsbyen Sarima, der er blevet flyttet omkring
1500 meter som følge af etableringen af en forsyningsvej til vindparken. Flytningen af Sarima er
sket i et tæt samarbejde med de lokale indbyggere, som også har godkendt den aftale, der bl.a.
sikrer en økonomisk kompensation til de berørte indbyggere. De resterende befolkningsgrup-
per, der anvender området, er nomader, og de har fortsat fuld mulighed for at benytte det til
passage og græsning mv.