UDENRIGSMINISTERIET
17. juli 2016
Spørgsmål fra Udenrigs-
udvalget til udenrigsmi-
nisteren af 20. juni 2016.
URU alm. del. spm. 311.
URU alm. del spørgsmål 311:
Vil ministeren redegøre for misbruget af midler til skoler i Afghanistan, DR har
afsløret i dokumentaren ”Skoler i Skudlinjen”?
Svar:
Jeg har netop besøgt Afghanistan, bl.a. med henblik på at tage spørgsmålet om kor-
ruption og misbrug af midler til skoler op med den afghanske regering. Under mit
besøg lagde jeg i mine møder både med Præsident Ghani og de ansvarlige ministre
ikke skjul på min utilfredshed med situationen. Fra afghansk side blev der udtrykt
klar vilje til at rette op på problemerne.
I forbindelse med lukningen af Danmarks bilaterale uddannelsesprogram, Education
Support Programme to Afghanistan (ESPA), gennemføres i de kommende måne-
der en sammenfatning af erfaringer fra de forskellige faser af den danske støtte til
undervisning fra 2001 til 2016. Denne gennemgang vil bygge på eksisterende mate-
riale fra tidligere monitorering og revision samt på to studier, som vil omfatte en
gennemgang af 14 skoler, som endnu ikke er færdige og et verifikationsstudie af et
repræsentativt udsnit af samtlige skoler støttet af Danmark i perioden. Formålet er
at redegøre for opnåede resultater og samtidig afdække mangler og udfordringer,
herunder evt. misbrug af midler, i programmet. Resultaterne af gennemgangen vil
blive delt med det afghanske undervisningsministerium til brug for dettes opfølg-
ning og yderligere kompetenceudvikling.
Generelt tages begrundet mistanke om uregelmæssigheder i forvaltningen af dansk
udviklingsbistand meget alvorligt – også i skrøbelige stater som Afghanistan med
udbredt korruption. Det gælder ikke blot mistanke om svindel og korruption, men
også begrundet mistanke om uregelmæssigheder i forvaltning af danske bistands-
midler. Engagement i skrøbelige stater er i det hele taget forbundet med betydelige
risici. Det er man nødt til at være sig bevidst, når man vil skabe mærkbare resultater i
dele af verden, hvor arbejdsvilkårene er de allermest vanskelige med dyb fattigdom,
svage institutioner, interne konflikter og udbredt korruption og nepotisme.