Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1654615_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
17. juli 2016
Spørgsmål fra Udenrigs-
udvalget til udenrigsmi-
nisteren af 20. juni 2016.
URU alm. del. spm. 311.
URU alm. del spørgsmål 311:
Vil ministeren redegøre for misbruget af midler til skoler i Afghanistan, DR har
afsløret i dokumentaren ”Skoler i Skudlinjen”?
Svar:
Jeg har netop besøgt Afghanistan, bl.a. med henblik på at tage spørgsmålet om kor-
ruption og misbrug af midler til skoler op med den afghanske regering. Under mit
besøg lagde jeg i mine møder både med Præsident Ghani og de ansvarlige ministre
ikke skjul på min utilfredshed med situationen. Fra afghansk side blev der udtrykt
klar vilje til at rette op på problemerne.
I forbindelse med lukningen af Danmarks bilaterale uddannelsesprogram, Education
Support Programme to Afghanistan (ESPA), gennemføres i de kommende måne-
der en sammenfatning af erfaringer fra de forskellige faser af den danske støtte til
undervisning fra 2001 til 2016. Denne gennemgang vil bygge på eksisterende mate-
riale fra tidligere monitorering og revision samt på to studier, som vil omfatte en
gennemgang af 14 skoler, som endnu ikke er færdige og et verifikationsstudie af et
repræsentativt udsnit af samtlige skoler støttet af Danmark i perioden. Formålet er
at redegøre for opnåede resultater og samtidig afdække mangler og udfordringer,
herunder evt. misbrug af midler, i programmet. Resultaterne af gennemgangen vil
blive delt med det afghanske undervisningsministerium til brug for dettes opfølg-
ning og yderligere kompetenceudvikling.
Generelt tages begrundet mistanke om uregelmæssigheder i forvaltningen af dansk
udviklingsbistand meget alvorligt – også i skrøbelige stater som Afghanistan med
udbredt korruption. Det gælder ikke blot mistanke om svindel og korruption, men
også begrundet mistanke om uregelmæssigheder i forvaltning af danske bistands-
midler. Engagement i skrøbelige stater er i det hele taget forbundet med betydelige
risici. Det er man nødt til at være sig bevidst, når man vil skabe mærkbare resultater i
dele af verden, hvor arbejdsvilkårene er de allermest vanskelige med dyb fattigdom,
svage institutioner, interne konflikter og udbredt korruption og nepotisme.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm., om ministeren vil redegøre for misbruget af midler til skoler i Afghanistan, DR har afsløret i dokumentaren Skoler i Skudlinjen, til udenrigsministeren
1654615_0002.png
Udenrigsministeriet underretter løbende Rigsrevisionen om sager vedrørende ure-
gelmæssigheder eller anden misbrug af dansk udviklingsbistand, der giver anledning
til begrundet mistanke om groft uforsvarlig forvaltning, korruption eller svindel.
Siden 2012 er underretningerne af Rigsrevisionen løbende blevet offentliggjort på
Udenrigsministeriets hjemmeside. Nogle sager undtages fuld offentlighed af hensyn
til en pågående efterforskning eller af sikkerhedsmæssige hensyn. Udenrigsministeri-
ets underretninger af Rigsrevisionen er tilgængelige via følgende link:
http://um.dk/da/danida/oplysning/bekaempelse-af-
svindel/omfanget/rapportering/rapporteringer/
I relation til udviklingsbistand til Afghanistan er der fra efteråret 2010 til juni 2016
afsluttet 11 sager, med mistanke om uregelmæssigheder. To af sagerne vedrører ud-
dannelsesprogrammet. Begge sager er afsluttet, uden at undersøgelserne påviste et
tab.
Monitorering og erfaringsopsamling af undervisningsprogrammet i Afghanistan er
blevet foretaget løbende og har bestået af monitorering foretaget af det afghanske
undervisningsministerium, tredje partsmonitorering samt dialog og samarbejde med
andre partnere indenfor undervisningssektoren. Ved begrundet mistanke om ure-
gelmæssigheder har man fulgt op med særligt dybdegående undersøgelser. Ud over
årlige eksterne revisioner, som verificerer, at støtten er brugt som aftalt, er der såle-
des også gennemført en række tiltag for at styrke monitoreringen af arbejdet, herun-
der en uafhængig evaluering i 2012 og to Value for Money studier med fokus på
hhv. skolebøger og skolebyggeri. Blandt andet som opfølgning på studiernes kon-
klusioner og anbefalinger blev en dansk-støttet international udbudsrådgiver placeret
i det afghanske undervisningsministerium, ligesom der i 2013 og 2015 blev indgået
aftaler med organisationen DAARTT (Danish Assistance to Afghan Rehabilitation
and Technical Training) om yderligere monitorering af skolebyggeriet. Tekniske in-
spektioner af skolebyggerier og skolebogsproduktion har også ført til, at fejl og
mangler er blevet påtalt, forlangt rettet eller at midler er blevet tilbageholdt. I for-
bindelse med et større udbud om produktion af skolebøger, hvor en ekstern konsu-
lent vurderede, at udbudsreglerne var ved at blive overtrådt, indskærpede den af-
ghanske præsidents sekretariat på den danske ambassades opfordring, at reglerne
nøje skulle overholdes. Ud over de gennemførte kontroller og revisioner har Dan-
mark ydet teknisk bistand til det afghanske undervisningsministerium for at opbygge
dets kapacitet til at planlægge, gennemføre og monitorere dets indsatser.
Hvad angår data om elevtal, herunder andelen af piger, tages udgangspunkt i det
afghanske undervisningsministeriums data, som er offentligt tilgængelige på ministe-
riets hjemmeside:
http://moe.gov.af/en/page/1831/3031
Ifølge disse tal er andelen
af piger i primary (1.-6. klasse) og secondary (7.-9. klasse) school hhv. 40 % og
36 %. Det er også i vid udstrækning disse tal f.eks. Verdensbanken og NGO’er bru-
ger som udgangspunkt. Undervisningsministeriets data er dog behæftet med en ræk-
ke velkendte usikkerhedsmomenter, f.eks. i lyset af sikkerhedskonteksten, begrænset
udbredelse af teknologi, korruption, begrænset kapacitet og kompetencer, forsinket
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm., om ministeren vil redegøre for misbruget af midler til skoler i Afghanistan, DR har afsløret i dokumentaren Skoler i Skudlinjen, til udenrigsministeren
registrering af frafald, usikkerhed om befolkningstal mv. Netop for at forbedre da-
tagrundlaget har Danmark samarbejdet med det afghanske undervisningsministeri-
um om udviklingen af et Education Management Information System (EMIS). Sy-
stemet er endnu ikke fuldt implementeret, men bidrager som et vigtigt redskab til
stadig mere ensartet og systematisk indsamling af data om elever, lærere, bygninger,
etc.
Afslutningsvis skal det nævnes, at DR alene har besøgt et begrænset antal af de 270
skoler og 40 skolelagerbygninger, som Danmark har støttet i Afghanistan. Det er på
det foreliggende grundlag Udenrigsministeriets vurdering, at langt størsteparten ud-
fylder en vigtig funktion i udviklingen af Afghanistan, sådan som det var målsætnin-
gen. Udsendelsen peger ikke desto mindre på en række alvorlige problemer, som der
nu skal tages hånd om. På baggrund af mine drøftelser med den afghanske regering
og med udkommet af det kommende studie forventer jeg, at der herefter vil blive
skabt større klarhed over evt. misbrug af midler og i det hele taget mangler og ud-
fordringer i undervisningsprogrammet.