UDENRIGSMINISTERIET
Den 5. november 2015
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 9. oktober 2015.
URU alm. del – spørgsmål 3.
URU alm. del spørgsmål 3:
Hvad er ministerens holdning til de enkelte punkter i henvendelsen fra Knud
Vilby, jf. URU alm. del - bilag 4, samt vil ministeren oplyse, om der er faktuelle
fejl i Knud Vilbys henvendelse, og om udsagnet om løftebrud er sandt?
Svar:
Punkt 1:
Danmark er stadig blandt de førende lande i den grønne omstilling. Regeringen vil også
fremover prioritere klimabistanden. Der er på forslag til finansloven for 2016 afsat 300 mio. kr.
til klimapuljen og klimahensyn indgår som en integreret del i dansk udviklingssamarbejde.
Regeringen og EU arbejder samtidig for at mobilisere privat klimafinansiering gennem
offentlige og private partnerskaber.
Med de nye verdensmål og den globale dagsorden for bæredygtig udvikling er klimaindsatser og
indsatser til fattigdomsbekæmpelse integreret. De hjælper f.eks. begge udviklingslandene med at
opbygge rammebetingelser, der: 1) kan gøre det mere attraktivt for private investorer at
investere i bl.a. bæredygtig infrastruktur og grøn omstilling; og 2) øger landenes kapacitet, så de
bliver i stand til kunne imødegå konsekvenser af klimaforandringer og fremme bæredygtig
udvikling.
Det giver derfor ikke længere mening at tale om klimabistand og udviklingsbistand som adskilte
størrelser
Punkt 2:
Regeringen prioriteter Afrika således at en større andel af prioritetslandene fremover er i Afrika.
Fremover vil 10 ud af 14 prioritetslande være afrikanske. Et vigtigt afsæt for fokuseringen af
udviklingssamarbejdet er, at regeringen ikke vil bryde juridisk forpligtende aftaler. Det tager tid
at afvikle det langsigtede samarbejde med prioritetslandene uden for Afrika, når det skal gøres
på en ordentlig måde. Regeringen er sit ansvar bevidst og ønsker med en gradvis udfasning at
konsolidere investeringer.
Tilsagnstallene på finansloven er ikke et retvisende billede af Danmarks faktiske årlige støtte til
de enkelte lande eller regioner. Til det formål vil det være mere retvisende at se på forventede
udbetalinger (tabel 1). Som det fremgår af tabellen, forventes det samlede udbetalingsniveau for
landene i Afrika at stige i 2016 set i forhold til 2015.