Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1643137_0001.png
BUDSKABER
Åbent samråd i Udenrigsudvalget den 31. maj 2016
Samrådsspørgsmål
AP/AQ/AV
om rapportering af
flygtningemodtagelsesudgifter som udviklingsbistand
Det talte ord gælder
[Introduktion]
Vil gerne takke for muligheden for at kommentere på de oplysninger,
der blev bragt i Altinget den 20. april vedr. den danske praksis for
DAC-rapportering af udgifter til flygtningemodtagelse.
Jeg vil sammen med udlændinge-, integrations- og boligministeren
afgive en samlet besvarelse af de tre samrådsspørgsmål. Jeg vil svare
på spørgsmålene
AP
og
AV
stillet af henholdsvis Mette Gjerskov og
Martin Lidegaard (AP), henholdsvis Ulla Sandbæk (AV).
Udlændinge-, integrations- og boligministeren vil svare på
AQ
stillet af Mette Gjerskov.
Jeg vil først komme ind på OECD-DAC-regelsættet og arbejdet med
at præcisere det. Dernæst vil jeg kommentere på den eksisterende
praksis for Damarks rapportering af flygtningemodtagelsesudgifter
som udviklingsbistand. Og endelig vil jeg komme specifikt ind på de
udgiftsposter på 220 millioner, der nævnes i Altingets artikel og
refereres til i samrådsspørgsmålene.
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. maj 2016 om anvendelse af udviklingsbistand til flygtninge- og integrationsaktiviteter, til udenrigsministeren
1643137_0002.png
Ad) samrådsspørgsmål:
AP:
Vil ministeren kommentere oplysningerne i Altinget den 20. april 2016, hvoraf det fremgår, at
Danmark i direkte strid med OECD’s retningslinjer anvender udviklingsbistand til
danskundervisning og integration i kommunerne, herunder oplyse hvor længe dette har stået på, og
om Danmark vil tilbageføre de ulovligt anvendte midler til brug i verdens fattigste lande (jf.
”Regeringen mistænkes for at snyde med udviklingsbistanden”, Altinget den 20. april 2016)?
AV:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Danmark lever fuldt op til DAC-reglerne, når
regeringen ifølge artiklen ”Regeringen mistænkes for at snyde med ulandsbistanden”, bragt i
Altinget d. 20. april 2016, i modstrid med DAC-reglerne sidste år brugte 220 millioner kr. fra
ulandsbistanden til at integrere flygtninge på det danske arbejdsmarked, og vil ministeren
tilbageføre de 220 millioner kr. til ulandsbistanden?
[OECD’s
retningslinjer]
Som angivet ved samrådet i marts er OECD-DAC regelsættet –
DAC-direktivet – dét alle donorer forholder sig til, når det defineres
hvilke udgifter, der kan medregnes som udviklingsbistand. Direktivet
er godkendt på konsensusbasis og der er en årelang tradition for, at
selve det grundlæggende regelsæt ikke ændres.
Der er løbende gennem tiden sket præciseringer af direktivet.
Behovet for præciseringer er typisk opstået, når der har vist sig uens
rapporteringspraksis på tværs af lande, eller der er rejst
fortolkningsmæssige udfordringer med det grundlæggende regelsæt.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. maj 2016 om anvendelse af udviklingsbistand til flygtninge- og integrationsaktiviteter, til udenrigsministeren
DAC-direktivet er et digert værk på 85 sider. Afsnittet om
flygtningeudgifter afholdt i donorlande fylder heraf ca. 1/3 side og en
fodnote. Det er den guidance vi har, når vi skal opgøre udgifterne.
Det giver rum for fortolkninger.
En afdækning af donor landenes praksis fra januar i år har således
også vist, at der er store forskelle på donorlandenes rapportering af
flygtningemodtagelsesudgifter.
I forlængelse af DAC-højniveaumødet i februar er man derfor nu i
gang med at nedsætte en international arbejdsgruppe, der skal se på
præciseringer af det eksisterende direktiv. Danmark vil følge
arbejdet, der ventes afsluttet i 2017.
Jeg støtter processen med at forbedre konsistens, sammenlignelighed
og transparens i rapporteringen. Der er endnu ikke konkrete forslag
på bordet, som Danmark skal tage stilling til. Når der kommer mere
konkrete resultater vil vi skulle indtage en position ift. eventuelle
forslag, der vil kunne ensarte beregningsmetoder. Men der er vi ikke
endnu.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. maj 2016 om anvendelse af udviklingsbistand til flygtninge- og integrationsaktiviteter, til udenrigsministeren
[Dansk praksis for rapportering af flygtningemodtagelsesudgifter]
Nu vil jeg vende mig mod den danske praksis for rapportering af
flygtningemodtagelsesudgifter.
Regeringen følger de kriterier og retningslinjer, der er fastlagt af den
tidligere regering. Vi har fortsat den rapporteringspraksis i tiltro til,
at det var en forsvarlig linje. Det er der nu rejst tvivl om.
Derfor vil jeg godt slå fast: Regeringen vil fuldt ud følge og anvende
OECDs regelsæt, som det også fremgår af Finanslovsaftalen. Dét
DAC-direktivet anfører kan rapporteres som udviklingsbistand, det
medregner vi som udviklingsbistand. Jeg vil samtidig gerne
understrege, at regeringen ikke har noget ønske om at fejlrapportere.
Som tidligere nævnt har regeringen igangsat et arbejde med at
gennemgå og om nødvendigt opdatere den eksisterende danske
praksis på området.
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. maj 2016 om anvendelse af udviklingsbistand til flygtninge- og integrationsaktiviteter, til udenrigsministeren
[Specifikt vedr. 220 millioner under integrationsprogrammet]
Endelig er jeg blevet bedt om at kommentere på de 220 millioner
kroner, der konkret nævnes i artiklen i Altinget af 20. april.
Som allerede nævnt vil regeringen fuldt ud følge og anvende OECDs
regelsæt. Derfor bad jeg straks om en undersøgelse af, hvorvidt de
220 mio. kr. var blevet korrekt rapporteret som udviklingsbistand.
Udlændinge-, Integrations og Boligministeriet fremsendte på den
baggrund en oversigt over de aktiviteter, hvor de 220 mio. kr. har
været anvendt.
De oplysninger er efterfølgende blevet forelagt DAC-sekretariatet
med henblik på at få deres vurdering af, om de ligger indenfor
direktivet. DAC-sekretariatet har henvist de danske spørgsmål til den
internationale DAC-arbejdsgruppe, der snart begynder sit arbejde.
I det lys er det for tidligt at afgøre, om den danske praksis i forhold
til rapportering af de nævnte udgifter under integrationsprogrammet
skal ændres. Jeg vil derfor heller ikke gå nærmere ind i det
hypotetiske spørgsmål om pengene skal tilbageføres til
ulandsbistanden.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. maj 2016 om anvendelse af udviklingsbistand til flygtninge- og integrationsaktiviteter, til udenrigsministeren
Jeg håber at jeg dermed har svaret på jeres spørgsmål.
Jeg vil nu give ordet til udlændinge-, integrations- og
boligministeren.
6