UDENRIGSMINISTERIET
31. maj 2016
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
Udenrigsministeren af 27. maj 2016.
URU alm. del – spørgsmål 278.
URU alm. del spørgsmål 278:
Vil ministeren redegøre for, hvordan udgifterne til asylmodtagelse, der finansieres via udvik-
lingsbistanden kan stige fra 19 mio. kr. i 2014 til 805 mio. kr. i 2015 og 1.395 mio. kr. i 2016,
som det fremgår af artiklen i Altinget, ”Budgetmanøvre skærer over to milliarder af ulandsbi-
standen” den 27. maj 2016 (jf.
http://www.altinget.dk/udvikling/artikel/budgetmanoevre-
skaerer-over-to-milliarder-af-ulandsbistanden)?
Svar:
Antallet af flygtninge, der i det enkelte år får tildelt opholdstilladelse og overgår til integration i
kommunerne, og perioden de indenfor de første 12 måneder opholder sig i integrationssyste-
met, indgår i de samlede DAC-rapporterbare flygtningemodtagelsesudgifter. For en nærmere
redegørelse af fordelingen af de 12 måneders opholdstid i Danmark i hhv. asyl og integrations-
systemet samt den præcise sammensætning af tallene anført i spørgsmålet henviser jeg til Ud-
lændinge-, Integrations- og Boligministeriet.
De i artiklen anførte tal vedrører for 2014 og 2015 de faktisk afholdte udgifter, som rapporteret
til DAC. Udgifterne er opgjort på baggrund af opgørelser, Udenrigsministeriet har modtaget fra
ministerier, der afholder udgifter i perioden efter, at en asylansøger har fået tildelt opholdstilla-
delse. 2016-tallet er det budgettal, der indgår i budgetteringen af Finansloven 2016.
Som det er mig oplyst, blev der i 2012 under den daværende regering lavet en tværministeriel
analyse af den danske DAC-rapportering. Her blev det bl.a. konstateret, at opgørelsesmetoden
og de udgiftsposter, der danner grundlag for DAC-rapporteringen, havde været stabil gennem i
hvert fald de seneste 15 år.
Jeg har videre forstået, at det daværende justitsministerium, Finansministeriet og Udenrigsmini-
steriet i foråret 2014 blev opmærksomme på, at visse udgifter ikke blev DAC-rapporteret, uag-
tet at udgifterne lå indenfor retningslinjerne for DAC-rapportering og den tværministerielle
arbejdsgruppes konklusioner i 2012. Dette kan konkret henføres til, at man før finanslovforsla-
get for 2015 alene medtog udgifter i post-asylfasen til kvoteflygtninge og uledsagede mindreåri-
ge asylansøgere, som får opholdstilladelse i Danmark, uanset at disse personer i forhold til
DAC-direktivet i øvrigt ikke adskiller sig fra øvrige flygtninge, der opnår opholdstilladelse inden
for de første 12 måneders ophold i Danmark. Den markante stigning fra 2014 til 2016 skal
endvidere ses i sammenhæng med den øgede flygtningetilstrømning siden sidste halvdel af
2014.