Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1640728_0001.png
BUDSKABER
Åbent samråd i Udenrigsudvalget den 26. maj 2016
Samrådsspørgsmål AR/AS/AT/AU
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AR:
Er det ministerens opfattelse, at en historisk nedskæring i bistanden til udviklingslande
på 42%, hvoraf 700 mio. tages fra bidraget til FN, er hensigtsmæssigt i et år, hvor vi
netop har indgået et samarbejde med resten af verden om den allermest ambitiøse
udviklingsdagsorden på verdensplan nogensinde, nemlig 2030-dagsordenen om de 17
verdensmål?
Lad mig starte med at slå fast, at Danmark stadig er i front når det
gælder udviklingspolitikken. En stærkt global aktør og en respekteret
udviklingspartner. Regeringens klare målsætning om at yde 0,7 pct. af
BNI til udviklingssamarbejdet har resulteret i en reduktion på 16 pct. af
den samlede udviklingsbistand. Det er når finansloven 2016
sammenlignes med finansloven 2015, som vedtaget af den tidligere
regering.
Fokuseres der ind på §06.3 Bistand til Udviklingslandene er
reduktionen mellem finansloven for 2016 og finansloven for 2015 på 34
pct. og ikke 42 pct. som angivet i spørgsmålet. De 42 pct. fremkommer
ved at sammenligne finanslovsforslaget for 2015 med finansloven for
2016. En del af den besparelse der indgår i de 42 pct. blev altså
gennemført af den tidligere regering, idet den med ændringsforslagene i
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 26. maj 2016 om konsekvenserne af nedskæringerne i udviklingsbistanden for Danmarks samarbejde med FN, til udenrigsministeren
2015 nedjusterede §06.3 Bistanden til udviklingslandene med 1.669,8
mio. kr. som følge af øgede udgifter til flygtningemodtagelse finansieret
over udviklingsbistanden.
De fortsat forventede høje udgifter til flygtningemodtagelse, som er
finansieret over udviklingsbistanden, har resulteret i en tilsvarende
reduktion af bistanden til udviklingslandene på finansloven for 2016.
Ses der på det samlede danske bidrag til multilaterale organisationer jf.
tabellen i finansloven over fordelingen mellem bilaterale og
multilaterale indsatser, er der på finansloven for 2016 afsat 3 mia. kr. til
det multilaterale arbejde. Dette er en klar indikation på den vægt
regeringen tillægger det multilaterale spor.
Betragtet på tværs af de multilaterale bidrag, er der ingen tvivl om at det
er FN organisationerne og det Globale Partnerskab for Uddannelse der
har båret de største besparelser på det multilaterale område, idet
bidragene til Verdensbanken, de regionale banker og EU har været
bundet i tidligere indgåede forpligtelser.
Skal jeg konkludere, så ja: Vi har reduceret bidraget til FN. Det har
været en politisk prioritering vi står på mål for. Men vi står også
entydigt på mål for støtten til 2030-dagsordenen og de 17 verdensmål.
Den danske indsats giver både genklang ude i verden og er ambitiøs.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 26. maj 2016 om konsekvenserne af nedskæringerne i udviklingsbistanden for Danmarks samarbejde med FN, til udenrigsministeren
Samrådsspørgsmål AS:
Danmark har altid været en varm fortaler for FN, og vi kendes i verden for vores
prioritering af udviklingssamarbejdet. Er det regeringens politik, at Danmark skal
miste sin position som udenrigspolitisk bannerfører, hvad alt andet lige bliver resultatet
af så voldsom en nedprioritering af udviklingsbistanden?
Danmark er og vil fortsat være en meget solid støtte til og aktør i FN –
både politisk og økonomisk. Danmark giver betydelige bidrag til flere
af FN’s fonde og programmer og er derudover en aktiv bidragsyder til
FN’s fredsbevarende operationer samt en række innovationsfaciliteter i
eksempelvis UNFPA, UNDP og UN Women - for blot at nævne nogle
af de indsatser, vi er engageret i.
Danmark er kendt for at indgå i et langvarigt udviklingssamarbejde.
Som eksempel herpå har vi netop indgået en strategisk
partnerskabsaftale med WFP (FN’s fødevareprogram). Både i omfang
og kvalitet har vi noget at byde ind med. Det er regeringens politik, at
Danmark skal fortsætte sit stærke engagement og sin aktive indsats i
multilaterale fora. Det har vi i 2016 som nævnt bakket op med en samlet
ramme på ca. ca. 3 mia. kr. til multilaterale organisationer.
Ligesom med den bilaterale bistand, har der også på det multilaterale
område været behov for at prioritere og fokusere i takt med tilpasningen
til 0,7%. Det betyder, at vi har reduceret eller udfaset støtte til nogle af
FN’s fonde og programmer. Samlet set vil Danmark dog fortsat have en
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 26. maj 2016 om konsekvenserne af nedskæringerne i udviklingsbistanden for Danmarks samarbejde med FN, til udenrigsministeren
høj politisk og økonomisk profil i FN. Jeg ser det som et godt
udgangspunkt for at fremme danske politiske mærkesager på globalt
plan - også på det udviklingspolitiske område.
Samrådsspørgsmål AT:
Hvordan kan regeringen både fastholde, at FN er en afgørende, fredsbevarende global
aktør, og samtidig udhule den danske støtte til FN-samarbejdet?
Lad mig starte med at slå fast, at et stærkt og handlekraftigt FN er
vigtigt for Danmark. Den danske støtte til FN-samarbejdet er en central
del af vores samlede udenrigspolitik og omfatter langt mere end
udviklingsbistand til FN-organisationer.
Her vil jeg bl.a. fremhæve vores støtte til FN’s vigtige arbejde i verdens
brændpunkter, der bl.a. omfatter betydelige bidrag til FN’s
fredsbevarende missioner i Mali og Sydsudan.
Derudover ser vi FN som et centralt forum for Danmark til at fremme
værdier som lighed, frihed og retfærdighed. Det gælder ikke mindst i
forhold til kvinder og pigers seksuelle og reproduktive sundhed og
rettigheder, hvor den danske indsats i FN er vigtig.
Endelig vil jeg fremhæve, at vi også igennem FN arbejder aktivt for at
styrke en international retsorden og universelle menneskerettigheder.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 26. maj 2016 om konsekvenserne af nedskæringerne i udviklingsbistanden for Danmarks samarbejde med FN, til udenrigsministeren
Derfor har Danmark annonceret kandidaturer til FN’s
Menneskerettighedsråd i 2019-2021 og Sikkerhedsrådet i 2025-2026.
Jeg tror derfor, det er tydeligt for alle, at vi med vores samlede
engagement er med til at styrke FN’s rolle som en handlekraftig,
normsættende, fredsbevarende og global aktør.
Samrådsspørgsmål AU:
Mener ministeren, at det er rimeligt at placere så stor en andel af udviklingsbistanden
helt ude i kanten af rammen for DAC’s regler, som vi gør ved finansieringen af
flygtninge, fremfor at fokusere på kerneområder i udviklingspolitikken som f.eks.
fattigdomsbekæmpelse i verdens mindst udviklede lande?
Som det fremgår af Finanslovsaftalen vil regeringen rapportere
flygtningemodtagelsesudgifter i fuld overensstemmelse med OECD’s
regelsæt.
Regeringen vil derfor opgøre det, der kan opgøres som
udviklingsbistand i henhold til DAC-direktivet. Det er helt i tråd med
den tilgang, som skiftende regeringer har haft over de seneste mange år.
Jeg vil sammen med udlændinge-, integrations- og boligministeren
komme nærmere ind på spørgsmål om DAC-rapportering af udgifter til
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 26. maj 2016 om konsekvenserne af nedskæringerne i udviklingsbistanden for Danmarks samarbejde med FN, til udenrigsministeren
flygtningemodtagelse på samrådet den 31. maj, hvor der er samlet
besvarelse af tre samrådsspørgsmål.
Jeg anerkender det er et vigtigt område at få belyst, men synes i lyset af
det fælles samråd på tirsdag, at vi skal bruge tiden i dag på andre
spørgsmål.
[Overgang til strategidiskussion}
Det er selvsagt åbenlyst, at flygtningesituationen skaber udfordringer,
men vi har fortsat fokus på kerneområderne i udviklingspolitikken.
Som jeg vil komme ind på i vores drøftelse af den nye
udviklingspolitiske strategi om lidt, er fattigdomsbekæmpelse fortsat
vores omdrejningspunkt, ligesom det er det første af de i alt 17
verdensmål. Men ligesom verdensmålene skal Danmarks
udviklingssamarbejde favne meget mere end det.
Derfor udarbejder vi en ny udviklingspolitisk strategi, som jeg har set
frem til at drøfte med Udenrigsudvalget i dag.