Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1643593_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
7. juni 2016
Besvarelse af spørgsmål 264 stillet af udvalget den 13. maj 2016 efter
ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at procedurerne i forbindelse med klage til MKI kan
og bør forenkles, så det bliver lettere og mindre omkostningstungt for
ngo’er og andre at fremføre en klage?
Svar:
På baggrund af nedenstående svar fra Sekretariatet for Mæglings- og kla-
geinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI) er det mit ind-
tryk, at procedurerne i forbindelse med klage til MKI allerede er klare og
enkle og i øvrigt på niveau med kravene i andre tilsvarende klageorganer.
Det er desuden mit indtryk, at kravene til dokumentation ikke er høje.
Det er et vigtigt element i institutionens troværdighed, at der stilles krav
om velbegrundede og underbyggede klager, hvilket sikrer indklagede
mod usaglige og chikanøse henvendelser.
Jeg mener således ikke, at procedurerne hverken kan eller bør forenkles.
Sekretariatet for Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksom-
hedsadfærd (MKI) oplyser følgende:
”Alle såvel enkeltpersoner som organisationer kan klage til MKI. Der kan
enten klages ved at sende en mail eller ved at udfylde et skema på institu-
tionens hjemmeside. Det er ikke et krav, at klager benytter skemaet, men
det kan være en hjælp for klager og understøtte klager i, at klagen inde-
holder de nødvendige informationer. Klagen skal være skriftlig, den må
ikke være anonym, og hændelsen må ikke være mere end 5 år gammel, jf.
lovgrundlaget for MKI.
Af de syv klager, MKI har modtaget, er én klage afvist på grund af mang-
lende dokumentation.
Klagen bør, foruden faktuelle oplysninger vedr. klager selv og indklage
de, indeholde en beskrivelse af, hvad der er sket og den indklagedes rolle
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, ministeren er enig i, at procedurerne i forbindelse med klage til MKI kan og bør forenkles, så det bliver lettere og mindre omkostningstungt for ngo’er og andre at fremføre en klage, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
i hændelsen. Mæglings- og Klageinstitutionen afgør, på baggrund af be-
skrivelsen, om klagen falder inden for OECD-retningslinjer.
Derudover skal klagen underbygges af rimelig dokumentation for de på-
ståede overtrædelser af OECD’s retningslinjer. Der kræves ikke egentlige
beviser for de i klagen opførte overtrædelser, men der kræves en vis kon-
kretisering af, hvordan indklagede har forbrudt sig mod OECD’s ret-
ningslinjer, f.eks. i form af rapporter, vidneudsagn eller andre typer in-
formation, som understøtter klagen. Det er ikke nok alene at henvise til
en dokumentarfilm eller avisartikel, men det kan indgå som en del af do-
kumentationsmaterialet.
Formanden for MKI har på et møde med 92-gruppen, en sammenslutning
af NGO’er i Danmark, drøftet og uddybet dokumentationskravene.
NGO’erne blev i den forbindelse inviteret til at kontakte MKI’s sekretari-
atet forud for indgivelse af en klage med henblik på at få hjælp og vejled-
ning til at opfylde de formelle kriterier, herunder særligt dokumentations-
kravet. På trods heraf har sekretariatet ikke modtaget henvendelser i den
forbindelse.
Når klagen er accepteret til behandling efter den indledende vurdering,
dækker MKI omkostninger i forbindelse med mæglingen og undersøgel-
sen og i særlige tilfælde evt. bisiddere til klager eller indklagede.
Alle OECD kontaktpunkter, herunder også MKI, skal følge OECD’s ret-
ningslinjer, som foreskriver, at kontaktpunkter i den indledende vurdering
skal lægge vægt på ”whether the issue is material and substantiated”
(OECD’s retningslinjer for multinationale selskaber, part II Implementa-
tion Procedures of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises,
sige 83).
Det britiske kontaktpunkt, som er internationalt anerkendt som et af de
førende kontaktpunkter i verden, har et klageskema meget lig det danske.
Her kræves der bl.a. også detaljerede beviser og oplysninger, som under-
støtter påstandene i form af officielle dokumenter, rapporter, undersøgel-
ser, artikler eller vidneudsagn. Det britiske NCP kræver tilstrækkelige
oplysninger til at underbygge, hvad der har fundet sted - anekdotiske ud-
sagn eller udokumenterede påstande er ikke tilstrækkelige”.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen