Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1634122_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[Kun det talte ord gælder]
12. maj 2016
Talepapir – URU alm. del – samrådsspørgsmål AB, AC,
AE og AF vedr. danske virksomheders muligheder for at
sikre mod dårlige løn- og arbejdsforhold i hele værdikæden
stillet den 8. marts 2016 efter ønske fra Christian Juhl
(EL).
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Først et par ord om den forståelse for samfundsansvar,
som ligger til grund for min besvarelse af de fire
spørgsmål.
Jeg mener, at samfundsansvar skal forstås som
virksomhedernes ansvar for den måde, de påvirker
samfundet – også i relation til at løse nationale og
globale udfordringer.
Virksomheder kan tage ansvar for deres påvirkning af
samfundet på en positiv måde, eksempelvis igennem
innovative løsninger på miljøudfordringer eller ved
integration af udsatte grupper.
De kan også minimere deres negative påvirkninger,
eksempelvis ved at tage miljøhensyn eller fremme
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
2/13
respekt for menneskerettigheder blandt leverandører i
udviklingslande.
Virksomhederne kan motiveres til at tage ansvar for
deres samfundsmæssige påvirkning enten igennem
lovgivning eller ad frivillighedens vej.
Når vi går ned af lovgivningsvejen skal det være mindst
muligt bebyrdende for virksomhederne. For eksempel
har vi med § 99a i årsregnskabsloven sørget for, at det
kun er de største danske virksomheder, der - efter et
følg- eller forklar-princip - skal redegøre for deres
arbejde med samfundsansvar. Tilgangen, hvor man ikke
pålægger virksomheden at foretage en bestemt indsats
for
samfundsansvar,
har
været
inspiration
for
efterfølgende EU-regulering.
Jeg mener helt grundlæggende, at det er bedst at
motivere virksomhederne positivt, og dermed primært
ad frivillighedens vej.
Det er også mit klare indtryk, at langt de fleste
virksomheder er motiveret af og ønsker, at deres
produkter produceres under ordentlige forhold ad
frivillighedens vej.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
3/13
Men de har brug for de rigtige værktøjer og rammer til
at tage ansvar for deres samfundsmæssige påvirkning.
Det gælder også offentlige indkøbere.
Min besvarelse af de fire spørgsmål er struktureret
sådan, at jeg besvarer spørgsmålene i følgende
rækkefølge: Spørgsmål AC, spørgsmål AF, spørgsmål
AE og afslutningsvis spørgsmål AB.
Ad. Spørgsmål AC
Hvordan vil ministeren sikre, at danske virksomheder, der har
produktion uden for Danmark, sørger for, at deres produkter
fremstilles under ordentlige forhold?
Først til spørgsmålet om, hvordan det sikres at danske
virksomheder med produktion i udlandet sørger for at
der produceres under ordentlige forhold.
Det er mit indtryk, at danske virksomheder går rigtig
langt for at sørge for, at deres produkter fremstilles
under ordentlige forhold.
Det kommer også til udtryk ved, at Danmark i mange år
har arbejdet for at fremme internationale retningslinjer
for virksomhedernes samfundsansvar i OECD, FN og
EU.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
4/13
FN’s Menneskerettighedsråd vedtog i juni 2011
vejledende
retningslinjer
for
erhvervsliv
og
menneskerettigheder.
Samme år kom rådet med i
OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder.
En af retningslinjerne er, at danske virksomheder skal
udvise fornøden omhu i forbindelse med deres
forretning for at undgå, at de direkte eller indirekte
medvirker til overtrædelser af menneskerettighederne.
Når det kommer til ansvarlig leverandørstyring,
opfordrer
OECD-retningslinjerne for multinationale
virksomheder
konkret virksomhederne til at deltage i
private eller multi-stakeholder initiativer og i den sociale
dialog imellem arbejdsmarkedets parter.
Jeg ser tværsektoriel dialog, vidensdeling og samarbejde
som
vigtige
elementer
i
håndteringen
af
problemstillinger vedrørende blandt andet løn- og
arbejdsforhold,
arbejdsmiljø
og
sikkerhed
hos
underleverandører til danske virksomheder.
Virksomhederne
skal
selvfølgelig
have
de
rette
værktøjer til at kunne arbejde effektivt med at minimere
deres negative påvirkninger. De rette værktøjer vil også
synliggøre indsatsen overfor kunder og slutbrugere, så
indsatsen bliver belønnet ude i markedet.
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
5/13
[Eksisterende CSR værktøjer og fora]
Der eksisterer allerede en række værktøjer og fora, der
understøtter
danske
virksomheders
arbejde
med
leverandørkædeansvar i forhold til de internationale
principper.
Danmark har eksempelvis oprettet et såkaldt nationalt
kontaktpunkt i Erhvervsstyrelsen, der har til opgave at
informere om retningslinjerne og behandle eventuelle
klager om mulige overtrædelser.
Kontaktpunktet kaldes
Mæglings- og Klageinstitutionen
for
ansvarlig
virksomhedsadfærd.
Oprettelsen
af
kontaktpunktet følger af, at Danmark har tilsluttet sig
OECD’s retningslinjer.
I situationer hvor virksomheder eller organisationer ikke
lever op til OECD’s retningslinjer for multinationale
virksomheder, kan man i dag indklage virksomheden for
Mæglings- og klageinstitutionen – i daglig tale kaldet
MKI.
Udover klagesagsbehandling, har MKI også en opgave i
at udbrede kendskabet til retningslinjerne fra OECD og
samtidig kommunikere, hvad virksomheders ansvar
indebærer.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
6/13
Jeg vil også nævne CSR Kompasset, som er et gratis
online-værktøj
Vækstministeriet,
lanceret
Dansk
af
Industri
Erhvervs-
og
og
Nordisk
Ministerråd i 2005 og opdateret i 2013.
Værktøjet kan hjælpe virksomheder med at udvise
nødvendig
omhu
i
arbejdet
med
ansvarlig
leverandørstyring.
Værktøjet
og
tager
højde
for
blandt
for
andet
FN’s
Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhvervsliv
OECD’s
Retningslinjer
Multinationale
Virksomheder.
Virksomheder kan dog ikke altid løse komplekse
problematikker omkring leverandørkæder på egen hånd.
Derfor kan det være nyttigt at samarbejde med aktører
med samme interesser.
Her kan jeg pege på Dansk Initiativ for Etisk Handel
som et eksempel på et tværsektorielt samarbejde, hvor
virksomheder kan finde vejledning i blandt andet
leverandørkædespørgsmål.
Igennem samarbejde mellem blandt andet virksomheder,
fagbevægelsen, erhvervsorganisationer og offentlige
instanser har Dansk Initiativ for Etisk Handel til formål
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
7/13
at
fremme
international
handel,
der
respekterer
menneske- og arbejdstagerrettigheder og bidrage til en
bæredygtig udvikling i udviklingslandene.
Erhvervsstyrelsen og Eksportkreditfonden, der hører
under Erhvervs- og Vækstministeriet, er medlemmer af
Dansk Initiativ for Etisk Handel.
Lad mig i sammenhæng nævne, at regeringen også på
andre måder bidrager til, at der er fokus på denne type
problemstillinger, blandt andet gennem støtte til Fonden
Danwatch,
der
har
forestået
rapporten
om
arbejdsforholdene på kaffeplantager i Brasilien. Det sker
blandt andet via Udenrigsministeriets CSR-pulje og
Danidas oplysningspulje.
Vi gør altså allerede meget for, at virksomhederne har de
rette værktøjer og fora til deres rådighed og for at sikre
en rimelig koordinering af disse indsatser.
Ad. Spørgsmål AF
Kan regeringens Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst
sikre mod dårlig løn og dårlige arbejdsforhold i hele
værdikæden?
Jeg vil nu gå videre til spørgsmål AF om hvorvidt
regeringens Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst
sikre mod dårlig løn og dårlige arbejdsforhold i hele
værdikæden.
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
8/13
Som jeg nævnte indledningsvist, er det vigtigt, at
virksomhederne selv tager ansvar for at respektere de
internationale retningslinjer. Selvom det er mit indtryk,
at de gør det, så er det en kompleks opgave, særligt i
forhold til problematikker som løn- og arbejdsforhold i
leverandørkæden. Derfor er der brug for samarbejde,
værtøjer og vidensdeling.
Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst er nedsat
med det formål at understøtte danske virksomheder i
opgaven med lokalt og globalt samfundsansvar.
Af den grund er Dialogforum bredt sammensat med
repræsentanter
NGO’er.
Det er en styrke, at der på den måde samles et bredt felt
af interessenter, der kan drøfte håndteringen af konkrete
problemstillinger inden for samfundsansvar.
Dialogforum skal blandt andet afholde en række
rundbordssamtaler, der kan samle et bredere felt af
interessenter og praktikere med relevant viden og
erfaring indenfor det konkrete område, der diskuteres.
fra
blandt
andet
danske
erhvervsorganisationer, virksomheder, fagforeninger og
8
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
9/13
Det er også en opgave for Dialogforum at bidrage med
input til regeringens politikudvikling.
I forhold til den aktuelle sag om arbejdsforholdene på
kaffeplantager i Brasilien kan Dialogforum fx vælge at
gøre en indsats for at udbrede kendskabet til de
offentligt tilgængelige værktøjer, som virksomhederne
har
til
rådighed
i
arbejdet
med
ansvarlig
leverandørkædestyring.
Dialogforum kan også vælge at se på, om der er behov
for nye værktøjer, indsatser eller lignende.
Ad. Spørgsmål AE
Har regeringens ministre sikret, at den kaffe der drikkes i
ministerierne, ikke er produceret under de forhold, som er
beskrevet i Danwatchs undersøgelse af 4. marts 2016, jf.
https://www.danwatch.dk/undersogelse/bitter-kaffe/?
Ift. spørgsmål AE om ministeriernes kaffeindkøb, så er
det de enkelte ministerier, der selv er ansvarlige for den
kaffe, der indkøbes. For Erhvervs- og Vækstministeriets
vedkommende kan jeg oplyse, at den kaffe, der drikkes i
ministeriet, er økologisk fairtrade-kaffe, der leveres af
Selecta.
Når det offentlige køber ind for ca. 300 mia. kr. om året,
så har det offentlige selvfølgelig et ansvar for at agere
ansvarligt.
9
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
10/13
Bæredygtige indkøb sikres ved, at indkøberne har de
nødvendige værktøjer og vejledningsmateriale for at
understøtte deres indkøb.
I regi af Miljøministeriet findes der relevante initiativer,
herunder blandt andet Partnerskab for Offentlige Grønne
Indkøb og Forum for Bæredygtige Indkøb.
Partnerskab om Offentlige Grønne Indkøb er et
partnerskab for offentlige institutioner, der ønsker at
gøre en ekstra indsats for miljøet ved hjælp af indkøb.
Forum for Bæredygtige Indkøb arbejder for at fremme
miljøbevidste og ansvarlige indkøb af varer og
tjenesteydelser hos professionelle indkøbere – både i
offentlige og private virksomheder.
Der findes desuden ”Den Ansvarlige Indkøber”, som er
et online værktøj udviklet i samarbejde mellem
Erhvervsstyrelsen, KL, Regionerne, Statens Indkøb,
SKI,
Miljøstyrelsen
og
Beskæftigelsesministeriet.
Værktøjet blev lanceret i 2013 og er en del af
udbudsportalen.dk, som tilbyder offentlige udbydere og
private leverandører vejledning i udbud af offentlige
serviceopgaver.
10
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
11/13
”Den Ansvarlige Indkøber” indeholder retningslinjer for,
hvordan der kan stilles miljø- og energikriterier, etiske
krav, sociale klausuler og arbejdsklausuler i offentlige
udbud.
Med den nye udbudslov, der trådte i kraft ved årsskiftet,
er der kommet nye muligheder for at udelukke
tilbudsgivere, hvis de ikke lever op til miljø- social- eller
arbejdsretlige forpligtelser.
Som følge af den nye udbudslov vil ”Den Ansvarlig
Indkøber” blive opdateret. Jeg vil i den forbindelse sørge
for, at der bliver sat fokus på de nye muligheder for at
stille krav til leverandørerne.
Der er altså mange værktøjer til rådighed for det
offentlige til at tage ansvar for at agere ansvarligt.
Ad. Spørgsmål AB
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at produkter, som bl.a.
kaffe til det danske marked, ikke fremstilles under så elendige
forhold, som Danwatch’s undersøgelse af 4. marts 2016 om
uacceptable arbejdsforhold i kaffeplantager i Brasilien
beskriver, jf. https://www.danwatch.dk/undersogelse/bitter-
kaffe/?
Endelig i forhold til spørgsmål AB om produktionen af
den kaffe, der sælges på det danske marked. Som jeg
11
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
12/13
netop udførligt har redegjort for, så har vi allerede i dag
- en række værktøjer og fora, der understøtter danske
virksomheder
og
indkøberes
arbejde
med
leverandørkædeansvar i forhold til de internationale
principper.
Gennem
udviklingsarbejdet
i
regi
af
Udenrigsministeriet arbejder Danmark derudover for at
fremme bæredygtige globale værdikæder og produktion
i udviklingslande.
Som udenrigsministeren nævnte på et samråd d. 7. april
2016, samarbejder Danmark med den internationale
organisation IDH (The Sustainable Trade Initiative), der
arbejder
for
at
fremme
social,
økonomisk
og
miljømæssig bæredygtighed i globale værdikæder,
blandt andet inden for kaffe.
Som også nævnt af udenrigsministeren, samarbejder
Danmark også med IFU (den statslige Investeringsfond
for Udviklingslande), som bidrager til at skabe
bæredygtig udvikling i udviklingslande ved at have
fokus på, at virksomhedernes produktion sker på et
socialt- og miljømæssigt bæredygtigt grundlag.
[Afrunding]
Jeg forventer mig, at Dialogforum kan være en platform
for
dialog,
vidensdeling
og
samarbejde
om
12
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 12. maj 2016 om arbejdsforhold i udlandet, til erhvervs- og vækstministeren
13/13
virksomheders
samfundsansvar
herunder
leverandørkædeansvaret – til gavn for den enkelte
virksomhed og for samfundet.
Dialogforum mødes for første gang i slutningen af april,
og jeg vil lade det være op til dem at prioritere indsatsen
inden for rammerne af kommissoriet.
Tak for ordet.
13