Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1632561_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
Den 2. maj 2016
EKN, sagsnr. 2016-52
Talepunkt til brug for udenrigsministerens
møde i Udenrigsudvalget tirsdag den 3. maj 2016
samt
Europaudvalget onsdag den 4. maj 2016
Dagsordenspunkt: Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling)
den 12. maj 2016
Jeg vil gerne forelægge sagerne på rådsmødet vedrørende
udenrigsanliggender – udvikling den 12. maj 2016. Alle
dagsordenspunkter forelægges til orientering.
1. Revision af Den Europæiske Konsensus om Udviklingspolitik og
opfølgning på 2030 dagsordenen
På rådsmødet vil der være en første, indledende drøftelse af
forventningerne til den forestående revision af EU's udviklingspolitiske
strategi, Den Europæiske Konsensus, som Kommissionen forventes at
sætte i gang til sommer.
Den nye Europæiske Konsensus er et af tre centrale dokumenter, der er
under forberedelse og skal bidrage til EU's opfølgning på 2030
dagsordenen. De to andre er EU's globale strategi og Kommissionens
initiativ: ”Næste skridt mod en bæredygtig europæisk fremtid”.
Konteksten for den Europæiske Konsensus har, ikke mindst med
Lissabontraktatens ikrafttræden, ændret sig betydeligt siden 2006. Det nye
dokument vil – med afsæt i 2030 Verdensmålene - skulle tage højde for
stadigt mere komplekse, globale udfordringer. Her er især sammenhængen
mellem udvikling og sikkerhed, mellem det humanitære og det
udviklingspolitiske centralt. Men også bæredygtighed, ligestilling, god
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 12. maj 2016, til udenrigsministeren
2
regeringsførelse og demokrati forventes at blive fremhævet som prioriteter
i EU's kommende udviklingspolitiske strategi.
Vi vil i den kommende proces med den nye Konsensus arbejde hårdt for,
at EU's medlemslande genforpligter sig til målet om at yde 0,7 % af BNI i
udviklingsbistand - herunder 0,2 % til de mindst udviklede lande.
Fra regeringens side er det endvidere vigtigt, at en ny Konsensus tager
højde for den klare sammenhæng mellem fattigdom og skrøbelighed, som
ikke mindst de seneste års flygtningestrømme har tydeliggjort. 60 procent
af verdens fattige og sårbare forventes i 2030 at bo i skrøbelige samfund.
Derfor må EU's udviklingspolitik fremadrettet blive endnu bedre til at
arbejde med fattigdomsbekæmpelse i skrøbelige situationer.
Samtidig må vi kigge på en styrket sammentænkning af de kortsigtede,
livreddende, humanitære indsatser og de mere strategiske og langsigtede
udviklingsmæssige indsatser. Regeringen ser gerne, at EU, som verdens
største donor, går forrest i den sammenhæng.
Derfor vil vi med revisionen af den Europæiske Konsensus arbejde for, at
de humanitære og de udviklingspolitiske prioriteter kobles sammen. Vi vil
samtidig presse på for, at EU-institutionernes humanitære- og
udviklingsindsatser bliver mere effektive og sammenhængende. Endelig
vil vi arbejde for, at finansieringen bliver langt mere fleksibel og lettere at
omdirigere i tilfælde af uforudsete kriser eller ændrede prioriteter.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 12. maj 2016, til udenrigsministeren
1632561_0003.png
3
Vi forventer bred opbakning fra medlemsstaterne til revisionen af den
Europæiske Konsensus og ser frem til en åben og inkluderende
høringsproces.
Kommissionen forventes at præsentere Den nye Europæiske Konsensus
for Udviklingspolitik i slutningen af 2016. Dokumentet vil derefter skulle
godkendes af medlemsstaterne, Europa-Parlamentet og Den Fælles
Udenrigstjeneste.
2. Handel og udvikling – den private sektors rolle i implementeringen
af 2030 dagsordenen for bæredygtig udvikling
På rådsmødet forventes en drøftelse af den private sektors rolle i
implementeringen af 2030 dagsordenen. Formålet er at sætte fokus på
vigtigheden af at mobilisere erhvervslivet og private investorer i
opfølgningen på Verdensmålene. Rådet vil i den forbindelse tage
udgangspunkt i, hvordan EU siden 2012 har arbejdet med handel, vækst og
beskæftigelse.
Dette fokus bakker vi fra dansk side fuldt ud op om. En systematisk EU-
indsats for at fremme bæredygtighed i den private sektor, og ikke mindst i
globale værdikæder, er af central betydning for EU’s og medlemslandenes
bidrag til implementeringen af 2030 dagsordenen.
Det forventes, at Rådet vedtager konklusioner om bæredygtighed i globale
værdikæder.
3. Migration og udvikling
Rådet ventes at drøfte opfølgning på Valletta-topmødet i november 2015
med fokus på udviklingsaspekterne. Topmødet var et vigtigt skridt i
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 12. maj 2016, til udenrigsministeren
4
retning af at styrke EU's dialog og partnerskab med de afrikanske lande om
migrationsdagsordenen.
På mødet blev vedtaget en politisk erklæring og en handlingsplan, som
indeholder en række indsatsområder, herunder adressering af de
grundlæggende årsager til migration. I forbindelse med topmødet
etableredes desuden en EU-trustfond, der skal yde støtte til
gennemførelsen af Valletta-handlingsplanen.
Danmark har bidraget med 45 mio. kr. til fonden. Der er allerede godkendt
en lang række projekter til en samlet værdi af mere end 4,5 mia. kr. i
forhold til Sahel-landene og landene på Afrikas Horn. Projekterne dækker
bredt og fokuserer bl.a. på indsatser, der skal adressere grundlæggende
årsager til migration og skabe bedre levevilkår og
beskæftigelsesmuligheder for lokalbefolkningen.
Projekterne sigter også på at opbygge landenes kapacitet til bedre at
håndtere irregulær migration, herunder bekæmpelse af menneskesmugling
og etablering af reintegrationsprogrammer. En række projekter, der er
målrettet indsatser i Nordafrika, er også under forberedelse.
Som et væsentligt led i opfølgningen på Valletta-topmødet er der ligeledes
gennemført en række højniveaudialoger om migration med relevante
afrikanske lande. Senest har EU-formandskabet gennemført dialoger i
Ghana, Elfenbenskysten og Mali.
Derudover forventes Kommissionen på mødet at præsentere sin nye
meddelelse af 26. april om tvungen fordrivelse og udvikling.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 12. maj 2016, til udenrigsministeren
1632561_0005.png
5
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner, der byder meddelelsen
velkommen. I meddelelsen lægger Kommissionen op til en forbedret
tilgang til at adressere kriser med tvungen fordrivelse. Det skal ske
gennem større samtænkning af udviklings- og humanitære indsatser samt
politiske og menneskerettighedsinstrumenter. Fokus er på, hvordan
levevilkår og selvforsørgelsesmuligheder kan forbedres for internt
fordrevne, flygtninge og deres værtssamfund. Målet er at skabe mere
langvarige og bæredygtige løsninger særligt i nærområderne.
Regeringen ser positivt på meddelelsen, som ligger i tråd med danske
prioriteter. Fra dansk side har vi længe været en stærk fortaler for mere
langsigtede, helheds- og løsningsorienterede indsatser i humanitære kriser.
Kommissionens meddelelse er samtidig et godt indspil i forhold til de
kommende større internationale møder på området, bl.a. Det Humanitære
Verdenstopmøde den 23.-24. maj og Højniveaumødet om større migrant-
og flygtningestrømme, der finder sted i New York den 19. september
2016.
5. Det Humanitære Verdenstopmøde den 23.-24. maj 2016
Rådet ventes at drøfte status for forberedelsen af Det Humanitære
Verdenstopmøde, der finder sted i Istanbul. Rådet ventes desuden at
vedtage rådskonklusioner om EU’s og medlemsstaternes støtte til
topmødet.
Det internationale humanitære system er under massivt pres både i forhold
til kapacitet og ressourcer på grund af stigende humanitære behov. Der er
bred enighed i EU-kredsen, såvel som i det internationale samfund om
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 12. maj 2016, til udenrigsministeren
6
behovet for nye løsninger og partnerskaber. Det humanitære topmøde kan
blive en historisk chance for at reformere og effektivisere det
internationale humanitære system.
Rådskonklusionerne ventes at bygge på 2030 dagsordenen og princippet
om ikke at lade de mest udsatte og sårbare tilbage. Rådskonklusionerne
ventes at knytte an til FN-generalsekretærens ”Agenda for Humanity” og
understøtte fremskridt i forhold til styrket konfliktforebyggelse,
håndhævelse af den humanitære folkeret, en styrket indsats i langvarige
fordrivelseskriser, en bedre kobling mellem humanitære og udviklings-
indsatser samt nye tilgange til finansiering.
EU og dets medlemsstater er tilsammen verdens største humanitære donor
og har gennem hele forberedelsesprocessen støttet aktivt op om topmødet.
Både i EU-kredsen og fra dansk side ser vi positivt på muligheden for at
gentænke det internationale samarbejde om nødhjælp og udvikling for
mere effektivt at kunne modvirke ustabilitet, krig samt flygtninge og
migrantstrømme.
Danmarks hovedspor på topmødet vil være håndteringen af flygtninge-
kriserne samt en styrket kobling af humanitære indsatser og
udviklingssamarbejde. Vi deler fra dansk side opfattelsen i EU-kredsen af,
at det er her, hovedopgaven ligger.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 12. maj 2016, til udenrigsministeren
1632561_0007.png
7
6. Afghanistan
På rådsmødet forventes vedtagelse af rådskonklusioner vedrørende
Afghanistan og en uformel drøftelse med deltagelse af den afghanske
finansminister om forberedelsen af ministerkonferencen i Bruxelles til
oktober. 2016 er et særdeles vigtigt år for Afghanistan. Landet står i en
overgangsfase på vej til øget selvstændighed og ansvar for egen sikkerhed
og udvikling. NATO-topmødet i Warszawa i juli, ministerkonferencen i
Bruxelles og EU-Afghanistan højniveaumødet om migration i oktober er
vigtige milepæle for det internationale partnerskab med Afghanistan.
Hovedformålet med rådskonklusionerne er at få Afghanistans
samlingsregering til at levere betydelige resultater og iværksætte en række
helt nødvendige reformer inden ministermødet i Bruxelles. Fra EU's side
lægges især vægt på, at Afghanistan fremlægger nationale
prioriteringsplaner inden for nøgleområder som levering af basale
serviceydelser, kvinders rettigheder og infrastrukturudvikling.
Danmark bakker op om EU's indsats for en tidlig og klar dialog med den
afghanske samlingsregering. Vi skal sikre, at der bygges ansvarligt videre
på de store investeringer, vi har gjort i Afghanistan.
EKN, den 2. maj 2016