Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1632040_0001.png
NOTITS
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeren
Udviklingspolitisk direktør, GUS
centerchef, ALO, AFR
KFU, Kampala, Kabul
J.nr.:
Bilag:
Dato:
2016-20887
28. april 2016
Indledende tale - Samråd i Folketingets Udenrigsudvalg den 3. maj 2016: ”Vil
ministeren redegøre for de to nye svindelsager med den danske bistand til Uganda og
Afghanistan samt for omfanget af svindel og antallet af svindelsager i landene
generelt? Mener ministeren, at det er acceptabelt, og vil ministeren tage nye initiativer
for at undgå svindel i fremtiden?”
Lad mig starte med at sige, at jeg er glad for denne lejlighed til at diskutere en
svær problemstilling med Udenrigsudvalget. Jeg vil selvfølgelig besvare
spørgsmålene om de konkrete sager i Uganda og Afghanistan, men vil gerne
indledningsvist komme med et par mere principielle betragtninger.
Der skal ikke herske tvivl om, at det er meget beklageligt, når der går midler
tabt i udviklingsarbejdet og selvsagt helt uacceptabelt, når det skyldes svindel
og korruption. Men virkeligheden er også, at der ikke er nogen sikre sejre, når
vores ambition er at arbejde for mærkbare resultater i dele af verden, hvor
arbejdsvilkårene er de allermest vanskelige, hvor fattigdommen er dybest, hvor
konflikterne er flest og hvor korruption oftest er en uomgængelig del af
virkeligheden - og jo netop med til at holde mennesker i fattigdom.
Vi kan ikke stille nogen garanti for at danske udviklingsmidler ikke går tabt,
selvom vi gør alt hvad vi kan for at undgå det og reagerer kontant, hvis det sker.
Vi skal stille store krav til vores partnere, og samtidig erkende, at vi arbejder i
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om svindel med dansk udviklingsbistand, til udenrigsministeren
1632040_0002.png
2
lande med meget svage myndigheder og kontrolsystemer. Det betyder, at der er
en risiko. En risiko som vi skal se i øjnene, når vi engagerer os i arbejdet i
udviklingslandene.
Det er en risiko, som vi nok i endnu højere grad skal turde se i øjnene
efterhånden som en større andel af vores samlede udviklingssamarbejde
udmøntes i for eksempel skrøbelige og konfliktramte lande, hvor Danmark har
en interesse i at søge at bringe udviklingen i den rigtige retning - eller som
minimum i at stabilisere situationen.
Men det er på ingen måde ensbetydende med, at vi accepterer korruption. Når
der opstår begrundet mistanke om uregelmæssigheder i forvaltningen af dansk
udviklingsbistand, så er det vigtigt, at der er fuld åbenhed. Alle sager
rapporteres til Rigsrevisionen. Herudover gøres de alle som hovedregel
tilgængelige på Udenrigsministeriets hjemmeside. Det gælder ikke blot ved
mistanke om svindel og korruption, men også ved begrundet mistanke om
uregelmæssigheder i forvaltning af danske bistandsmidler. Der bliver fulgt op i
alle tilfælde.
Lad mig nu tage udgangspunkt i og besvare spørgsmålene relateret til de to
sager, der er spurgt ind til:
Sagen i Uganda drejer sig om støtte til den ugandiske AIDS-kommission, der
skulle bygge et nationalt dokumentations- og informationscenter. Ambassaden i
Kampala modtog et anonymt brev med anklager om svindel i forbindelse med
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om svindel med dansk udviklingsbistand, til udenrigsministeren
3
AIDS-kommissionens udbud vedrørende byggeriet og uregelmæssigheder i
forbindelse med gennemførelsen af selve byggeriet. Udenrigsministeriet
underrettede Rigsrevisionen om sagen på grundlag af den mistanke, som den
anonyme henvendelse affødte. På daværende tidspunkt var det ikke muligt at
fastlægge det præcise beløb under mistanke. Derfor angav Udenrigsministeriet
den samlede bevilling på ca. 4,5 mio. kr. som værende under mistanke.
En nærmere undersøgelse af sagen afslørede to problematiske forhold. For det
første havde der været tale om dårligt håndværk og brud på kontraktreglerne i
én ud af syv kontrakter vedrørende byggeriet. I denne ene kontrakt var 30 % af
kontraktsummen – beløbende sig til ca. 55.000 kr. (54.927 kr.) blevet
forudbetalt til entreprenøren, da arbejdet blev påbegyndt i stedet for efter at
arbejdet var færdiggjort. For det andet havde fire af Aids-kommissionens
medarbejdere uretmæssigt tilegnet sig et beløb svarende til ca. 6.000 kr. (5.963
kr.) ved at præsentere falske benzinregninger. I alt er beløbet under mistanke i
løbet af sagsforløbet således reduceret fra ca. 4,5 mio. kr. til 60.890 kr.
Fra dansk side har vi indtil videre reageret ved at tilbageholde restbeløbet på
den problematiske kontrakt indtil arbejdet er udført tilfredsstillende. Og der er
rejst krav om tilbagebetaling svarende til de falske benzinregninger. Sagen er
endnu ikke lukket - om end selve samarbejdet med Uganda AIDS Commission
er afsluttet.
I perioden 2010-2015 har Udenrigsministeriet afsluttet 19 sager om
uregelmæssigheder i udviklingssamarbejdet i Uganda, hvilket har ført til et
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om svindel med dansk udviklingsbistand, til udenrigsministeren
1632040_0004.png
4
konstateret tab på 330.590 kr. Ambassaden i Kampala har på nuværende
tidspunkt 15 igangværende sager.
Det er vigtig at sætte dette i forhold til de resultater, vi har været med til at
skabe i Uganda. Vores samlede engagement i Uganda i perioden 2010-2015 har
udgjort i størrelsesordenen 1,7 mia. kr. Vi har medvirket til årligt at sikre rent
drikkevand og forbedrede sanitære forhold for ca. 600.000 ugandere i
landdistrikterne. I det konflikthærgede Norduganda har Danmark været med til
at anlægge ca. 1100 kilometer småveje til gavn for bønder og landfamilier. Vi
har uddannet ca. 65.000 bønder i at drive landbrug på kommerciel basis. Vi har
medvirket til at skabe ca. 90.000 jobs i landbrugssektoren. Bidraget til at ca.
350.000 ugandiske småbønder har forøget deres indtægt, at mere end 200.000
bønder har fået adgang til kredit, og at ca. 420.000 bønder rent faktisk har været
i stand til at spare penge op.
Lad mig så redegøre for sagen fra Afghanistan, som Udenrigsudvalget er blevet
orienteret om tidligere. Danmark har gennem det afghanske
undervisningsministerium støttet byggeri af skoler og trykning af skolebøger.
Vi har også finansieret udgifter til rådgivere til undervisningsministeriet, for at
gøre ministeriet i stand til selv at løfte ansvaret for projektet.
Siden 2014 er man blevet opmærksom på en række problemer omkring
skolebyggerierne, herunder manglende kvalitet i konstruktionen og forsinkelser
i byggeriet pga. den forværrede sikkerhedssituation, samt mulige
uregelmæssigheder i anvendelsen af danske udviklingsmidler. I opfølgning
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om svindel med dansk udviklingsbistand, til udenrigsministeren
5
herpå har ambassaden gennemført en række yderligere undersøgelser og truffet
en række kontrolforanstaltninger ved eksterne eksperter, herunder til revision.
Der blev på det grundlag iværksat en særskilt revision angående støtten til
tekniske rådgivere, hvor det er konstateret, at undervisningsministeriet har
udbetalt lønninger til flere rådgivere end aftalt. Det drejer sig om ca. 4,2 mio.
kr.
Som følge heraf, så er et modsvarende beløb på 4,2 mio. kr. blevet tilbageholdt
i den sidste planlagte udbetaling under programmet til undervisningsministeriet,
som er blevet anmodet om en skriftlig redegørelse. Det står klart at midlerne
ikke er blevet brugt som aftalt. Men det står endnu ikke klart om midlerne rent
faktisk er blevet brugt med henblik på at nå programmets formål. Det er vigtigt
at få sagen fuldt belyst, inden vi træffer beslutning om den endelige reaktion
overfor undervisningsministeriet. En ekstern ekspertundersøgelse skal afklare
dette.
Mellem 2010 og 2015 har Udenrigsministeriet afsluttet 9 sager om
uregelmæssigheder i udviklingssamarbejdet i Afghanistan og konstateret et
samlet tab på 83.310 kr. Vi har p.t. 5 igangværende sager.
Lad mig også for Afghanistan fortælle lidt om de resultater, vi har været med til
at skabe. Vi har samlet i perioden 2002-2015 anvendt ca. 4,5 mia. kr. i
udviklingsbistand. Danmark har sammen med andre udviklingspartnere
bidraget til at millioner af børn er kommet i skole. Det gælder bl.a. piger, der
ikke havde adgang til uddannelse under Taleban. Levealderen er steget, og
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om svindel med dansk udviklingsbistand, til udenrigsministeren
6
mødre- og børnedødeligheden er faldet. Veje og elforsyning er forbedret.
Danmarks støtte har i perioden 2010-1015 bl.a. sikret bygningen af 60 skoler og
produktion af 16 mio. lærebøger
Lige så uomgængeligt som korruption er en virkelighed i de lande og
kontekster, vi arbejder i - lige så naturligt og indarbejdet er vores arbejde med
anti-korruptionstiltag og kontrolforanstaltninger. Det er, sagt lidt populært,
blevet en del af Udenrigsministeriets DNA. Det er en fuldstændig integreret del
af det daglige arbejde. Det gælder træning af medarbejdere i anti-
korruptionsarbejde, kapacitetsundersøgelser af potentielle partnere, løbende
monitorering af projekter. Det gælder finansielle tilsynsbesøg hos partnere,
regelmæssig finansiel revision og særlige revisionsundersøgelser. Vi laver
value for money-undersøgelser, revision af udbudsprocesser osv. Vi har
etableret en anti-korruptions hotline, der er med til at sikre, at man anonymt kan
indrapportere mistanker.
Det er på ingen måde min oplevelse, at der i Udenrigsministeriet skulle findes
en berøringsangst overfor at reagere på mistanker eller indikationer på misbrug.
Jeg oplever faktisk det modsatte. Der indrapporteres løbende om mistanker om
uregelmæssigheder, hvoraf nogle heldigvis viser sig at være grundløse og andre
må forfølges videre. Jeg modtager selv fast en kvartalsmæssig oversigt over
antallet og størrelsen af sagerne og derudover særskilte orienteringer, når
sagens omfang eller karakter tilsiger det.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om svindel med dansk udviklingsbistand, til udenrigsministeren
1632040_0007.png
7
Lad mig her afslutningsvist fortælle lidt om vores arbejde med at styrke
landenes egne systemer. For forebyggelse og bekæmpelse af korruption
forudsætter i sidste ende, at der opbygges kapacitet i udviklingslandene, så de
selv kan løse opgaven med at forvalte og anvende midlerne forsvarligt. For at
styrke lokale systemer er vi nødt til at forsøge at arbejde med og gennem lokale
systemer, som vi derfor også stiller store krav til. Sådan skal vi også være med
til at skabe den forandring, der er en forudsætning for at resultaterne er holdbare
på langt sigt.
Men vi arbejder ikke kun med forvaltning. Vi forlanger også, at landenes egne
kontrolsystemer opbygges og styrkes. Det giver i øvrigt også det afkast, at det
oftere ses, at det er landenes egne institutioner, herunder nationale
Rigsrevisioner, anti-korruptionsorganer eller ombudsmandsinstitutioner, der
opdager og rapporterer uregelmæssigheder i forvaltningen, såvel i forhold til
landets egne midler som af udviklingspartneres midler. Vi har fx i Uganda et
tæt samarbejde med den ugandiske rigsrevision, der gennem tiden har afdækket
flere store korruptionssager.
Udenrigsministeriet har mange års erfaring med at arbejde i lande, situationer
og på områder, hvor korruption er en stor risiko. Den erfaring fører løbende til
udvikling af vores kontrolsystemer og vores evne til at håndtere de risici, der er
uomgængelige. Jeg vil gerne tilbyde Udenrigsudvalget en teknisk briefing om
Udenrigsministeriets anti-korruptionsarbejde. Det vil kunne give udvalget et
mere detaljeret indblik i, hvordan vi konkret arbejder og forebygger.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 3. maj 2016 om svindel med dansk udviklingsbistand, til udenrigsministeren
8
Inden vi går i gang med drøftelsen og spørgerunderne, så vil jeg blot sige, at mit
udgangspunkt er, at vi skal turde engagere os - også når det er vanskeligt.
Det gør vi i dag, og det skal vi blive ved med. Vi accepterer ikke korruption
med danske udviklingsmidler. Det kan jeg garantere. Men jeg kan ikke
garantere succes af alle de danske indsatser. Jeg kan heller ikke garantere, at
nogle danske udviklingsmidler ikke går tabt. Men jeg kan godt garantere, at vi
stiller krav og arbejder benhårdt på at skabe resultater. Og det med vidt åbne
øjne for de risici, som det nødvendigvis indebærer.