Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1621098_0001.png
TALEPUNKT
Udenrigsministeriet
Center
Til:
Udenrigsministeren
Cc:
Fra:
Emne:
DIRSEK
Sag:/
ID Nr.:
Bilag:
Dato:
2016 - 6764 /
1338594
13-04-2016
Samråd i Udenrigsudvalget den 13. april 2016: Konsekvenserne af nednormeringerne
Jeg er blevet kaldt i samråd i dag for at forklare hvilken sammenhæng, der er
mellem det, vi sagde i Venstre før valget, og det vi har gennemført, efter vi
genvandt regeringsmagten.
Det kan siges meget klart: Vi sagde, før vi gik til valg, at vi ville reducere dansk
udviklingsbistand til 0,7 pct. Det har vi nu gjort. Og det er klart, at når der gives
mindre bistand, så må det produktionsapparat, der leverer bistanden, også blive
mindre.
Og så har det kasseeftersyn af statens finanser, vi foretog, da vi overtog
regeringsmagten fra SR, vist, at der på tværs af hele staten var behov for at
spænde livremmen ind [også mere, end man nok på forhånd havde kunnet
forvente]. Det har selvfølgelig også været tilfældet for Udenrigsministeriet,
selvom jeg da gerne havde været det foruden.
Resultatet har været, at vi som følge af finansloven for 2016 har måttet
nedlægge 200 stillinger i Udenrigsministeriet fordelt ligeligt i mellem
København og ambassaderne.
Det er klart, at en stillingsreduktion i den størrelsesorden ikke kan lade sig gøre
uden markante ændringer. Samtidig har regeringen – selv i en tid med færre
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 13. april 2016 om konsekvenserne af nedskæringsplanen på 200 mio. kr. på Udenrigsministeriet, til udenrigsministeren
1621098_0002.png
midler - en klar ambition om at føre en aktiv og offensiv udenrigspolitik
understøttet af et dansk diplomati af høj kvalitet.
Og det er muligt. Så sent som i januar stod jeg for eksempel bag et EU-initiativ
om at få sat fornyet fokus på reformdagsorden i Ukraine, og vi arbejder p.t. på
et ambitiøst stabilitetsprogram i Syrien og Irak som et vigtigt supplement til den
militære indsats mod ISIL.
Men det har krævet en grundig tilpasning af Udenrigsministeriets organisation,
som vi er i fuld gang med at gennemføre. Og her har vi truffet et klart valg.
Skal vi opretholde en høj kvalitet, er det helt afgørende, at vi fokuserer vores
indsats. Derfor har vi også helt bevidst fravalgt "grønthøsteren" som metode.
I stedet har vi vedtaget en reform, der hviler på tre ben: i) ny organisation; ii)
effektivisering; og iii) prioritering. Med det klare formål at Udenrigsministeriet
også fremover på udvalgte områder kan fastholde en høj faglighed og har
kapacitet til at udvikle og gennemføre offensive initiativer.
Den ny organisering betyder bl.a., at der er blevet færre kontorer i
Udenrigsministeriet i København. Syv kontorer er blevet nedlagt eller lagt
sammen med andre kontorer. Et centralt formål med denne beslutning har været
at råde over større enheder, hvor ressourcerne kan anvendes mere fleksibelt for
eksempel i perioder med spidsbelastning. Er der én lære, som vi kan drage af de
sidste års markante udenrigspolitiske begivenheder, har det været deres
uforudsigelighed. Det vil ikke være størrelsen på ”krystalkuglen”, men evnen til
at flytte ressource derhen, hvor der er størst behov for dem, som vil være det
helt afgørende succeskriterium for fremtidens udenrigstjeneste – den tendens
tager vi nu bestik af.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 13. april 2016 om konsekvenserne af nedskæringsplanen på 200 mio. kr. på Udenrigsministeriet, til udenrigsministeren
1621098_0003.png
Vi har også etableret et nyt kontor for koncernjura, der skal skærpe vores fokus
på forvaltningsretten og styrke vores håndtering af hele aktindsigtsområdet. Og
så etableres der et nyt multilateralt kontor, der bl.a. som noget nyt samler vores
indsats i forhold til udviklingsbankerne og især den nye Asiatisk Infrastruktur-
og Investeringsbank (AIIB).
Vi har også effektiviseret. Vi har skåret en række interne processer til – ikke
mindst på udviklingsområdet, hvor vi for eksempel har fjernet unødvendige
godkendelsesled uden at gå på kompromis med kvalitetssikringen. Desuden har
vi centraliseret en række funktioner, der tidligere lå spredt ud over forskellige
kontorer [bl.a. vedrørende rekruttering og udbud].
Men omorganisering og effektivisering kan ikke gøre det alene. Med færre
ressourcer kan vi ikke lave det samme som før. Vi har derfor i stedet haft modet
til at prioritere og sige "her er der noget, vi vil satse på" - som for eksempel
Ukraine - men også at sige "her er der noget, vi fremover ikke skal bruge mange
kræfter på". Og her er nedrustning et godt eksempel på et område, som ikke
flytter sig internationalt, og dermed heller ikke kræver så mange danske
ressourcer.
Vi har derfor været Udenrigsministeriets sagsområder igennem med en
tættekam. Og selvom det ikke har været let, er det lykkedes at foretage en reel
prioritering.
Udover nogle af de politikområder som for eksempel nedrustning, der også har
været omtalt i pressen, må det jo ikke glemmes, at vi lukker 4 ambassader
[Nepal, Bolivia, Zimbabwe og Mozambique] i lande, hvor vores primære
tilstedeværelse var drevet af vores udviklingspolitiske engagement. Det er jo
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 13. april 2016 om konsekvenserne af nedskæringsplanen på 200 mio. kr. på Udenrigsministeriet, til udenrigsministeren
altså også udtryk for en prioritering, der samtidig gør det muligt for os at
opretholde en høj profil på andre områder som for eksempel hele
nærområdeindsatsen og den humanitære bistand.
Og det er jo hele filosofien i den tilpasning. Nogle steder skærer vi for så til
gengæld at kunne opretholde et højt ambitionsniveau på andre områder som for
eksempel det arktiske område, det sikkerhedspolitiske område,
myndighedssamarbejdet og dele af eksportfremmeindsatsen, som vi netop har
styrket i forhold til Tyskland.
Vi skal have styr på vore finanser. Det lægger denne regering helt afgørende
vægt på. Ikke mindst i en tid, hvor finanserne er trænge. Det er et spørgsmål om
ansvarlighed, som vi gerne vil måles på.
DIRSEK
4