Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1624768_0001.png
NB: Det talte ord gælder.
NOTITS
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeren
J.nr.:
Bilag:
ALO
Dato:
5. april 2016
Indledende tale - Samråd i Folketinget Udenrigsudvalg den 7. april 2016: ”Vil
ministeren redegøre for situationen i Afghanistan, herunder Talebans fremrykninger,
og forholde sig til, hvordan Danmark kan understøtte politiske og humanitære
løsninger på den alvorlige situation?”
Situationen i Afghanistan
Der er ingen tvivl om, at situationen i Afghanistan er vanskelig.
Sikkerhedssituationen er forværret siden de internationale styrker med
udgangen af 2014 blev reduceret i antal og opgaver. Den reducerede
internationale tilstedeværelse har skabt et sikkerhedsmæssigt vakuum, som
Taleban har formået at udnytte. Taleban står styrket flere steder, bl.a. i
Helmand-provinsen. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at det er meget
sandsynligt, at Taleban vil forsøge at opretholde presset på de afghanske
sikkerhedsstyrker og regeringen.
Forventningen er, at kampsæsonen i 2016 bliver mindst lige så intensiv som i
det forgangne år. Derfor har de afghanske sikkerhedsstyrker og NATO i højere
grad end tidligere prioriteret beredskabsplanlægning med særligt fokus på
infrastruktur, distriktscentre og provinshovedstæder.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 7. april 2016 om situationen i Afghanistan, til udenrigsministeren
2
Sikkerhedssituationen påvirker den i forvejen svage afghanske økonomi. Den
lider bl.a. under, at reduktionen i de internationale styrker har skabt nedgang i
indtægterne. Samtidig er den afghanske samlingsregering udfordret af en
kompliceret indenrigspolitisk situation, og den har svært ved at levere resultater
i et tempo og omfang, der kan måle sig med befolkningens forventninger. Den
samlede sikkerhedsmæssige, økonomiske og politiske usikkerhed skaber
generel utryghed og usikkerhed.
Også den humanitære situation er alvorlig. FN vurderer, at en fjerdedel af
befolkningen har behov for humanitær hjælp i form af mad eller beskyttelse.
Arbejdsløsheden for voksne er moderat, men halvdelen af befolkningen er
under 18 år, og det er især de arbejdsduelige unge, der ikke kan finde jobs.
Det vigende håb til fremtiden bidrager til det afghanske flygtningeproblem, der
fortsat er blandt de største i verden. Mere end en million mennesker vurderes at
være internt fordrevne, og afghanerne udgør nu den næststørste migrantgruppe i
Europa. Der er omkring 2,5 millioner registrerede afghanske flygtninge i
Pakistan og Iran, og det vurderes, at der herudover er yderligere to millioner
flygtninge, som ikke er registrerede.
Fortsat engagement
Selvom Afghanistan er udfordret, er det vigtigt at huske på, at der også er
fremskridt, som har gjort en forskel for den afghanske befolkning. Truslen fra
Al Qaeda i Afghanistan er reduceret markant. Omkring halvdelen af de
afghanske børn går nu i skole. Folk lever længere. De fleste har adgang til
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 7. april 2016 om situationen i Afghanistan, til udenrigsministeren
3
sundhedsklinikker. Der sidder kvinder i parlamentet og piger på skolebænkene.
Medierne er blandt de mest frie i regionen og skriver kritisk – også om
regeringen. Og afghanerne arbejder nu på selv at stå for sikkerheden i landet.
Samlet set har disse fremskridt skabt et grundlag, som afghanerne kan bygge
videre på for at skabe en bæredygtig udvikling. Og hvad der er nok så vigtigt:
På trods af den vanskelige situation, så bakker det store flertal af afghanerne
fortsat op om, at man ikke vil have Taleban tilbage. Taleban står samtidig over
for en række strategiske udfordringer i forhold til deres ambition om at levere et
alternativ til den afghanske regering. Bl.a. er den interne sammenhængskraft i
bevægelsen udfordret af uoverensstemmelser om lederskab og retning.
En stabil sikkerhedssituation og varig fred er nødvendige forudsætninger for en
bæredygtig udvikling. Derfor bakker Danmark op om initiativer, der kan lede til
fred og forsoning. Det gælder bl.a. de såkaldte firenations-møder mellem
Afghanistan, Pakistan, USA og Kina, som søger at lægge grunden for egentlige
forhandlinger mellem regeringen og Taleban. Desværre vurderer Forsvarets
Efterretningstjeneste, at Talebans militære fremgang mindsker sandsynligheden
for, at de på nuværende tidspunkt vil deltage i reelle fredsforhandlinger.
Det danske engagement
Danmark har et stærkt engagement i Afghanistan, som er baseret på et bredt
politisk forlig med de fleste af Folketingets partier. Indsatsen er tredelt: politisk
dialog med den afghanske regering; langsigtet økonomisk udviklingsindsats og
humanitær hjælp; samt, som det tredje, en sikkerhedsindsats, der understøtter de
afghanske sikkerhedsstyrker.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 7. april 2016 om situationen i Afghanistan, til udenrigsministeren
4
Vi har en ligefrem og nyttig dialog med den afghanske regering om en bred
vifte af emner, herunder migration, kvinders rettigheder og korruption. Jeg
mødtes selv med min afghanske kollega, udenrigsminister Rabbani, i
forbindelse med det seneste NATO-udenrigsministermøde i december 2015.
Her havde vi en god drøftelse både af de udfordringer, som Afghanistan står
overfor, det internationale samfunds støtte og samtidig behovet for, at den
afghanske regering leverer resultater.
Den danske økonomiske udviklingsstøtte fokuserer på seks temaer: (1)
økonomisk vækst, (2) uddannelse, (3) god regeringsførelse, demokrati og
menneskerettigheder, (4) kapacitetsopbygning af forsvar og politi, (5)
hjemvendte flygtninge og internt fordrevne samt (6) humanitær bistand. Det
politiske forlig, der er indgået i forligskredsen, har fastlagt det gennemsnitlige
udbetalingsniveau til 530 mio. kr. årligt i perioden 2013-2017.
På sikkerhedssiden medfinansierer vi de afghanske sikkerhedsstyrker – politi og
militær – og vi har udsendt et militært bidrag. Det opererer inden for NATO’s
Resolute Support Mission og omfatter aktuelt ca. 85 personer centreret omkring
Kabul. Formålet med indsatsen er at levere træning, rådgivning og assistance til
de afghanske sikkerhedsstyrker.
Fremadrettet
De kommende år vil være afgørende for Afghanistan i landets overgang mod
større nationalt ejerskab og ansvar. Når vi vurderer Afghanistan i dag, i lyset af
den langvarige internationale indsats i landet, er der ikke tvivl om, at vi havde
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 7. april 2016 om situationen i Afghanistan, til udenrigsministeren
5
håbet på større fremskridt. Vi må anerkende, at bekæmpelse af grundlæggende
årsager bag terrorisme, konflikter og ustabilitet kræver strategisk tålmodighed. I
det hele taget må vi være realistiske, når vi arbejder i skrøbelige stater, hvor
betingelserne er så vanskelige, som dem vi oplever i Afghanistan.
Udgangspunktet var yderst vanskeligt lige fra starten af det internationale
engagement. I det lys har landet gjort betydelige fremskridt, selvom der er lang
vej igen.
I min optik er der tre gode grunde til et fortsat engagement i Afghanistan: 1) vi
skal bidrage til stabilisering af den afghanske stat og dermed beskytte vores
”hidtidige investeringer”, 2) vi skal forebygge og bekæmpe international
terrorisme og 3) vi skal forebygge migration og øgede flygtningestrømme.
Dette år bliver ganske afgørende for Afghanistans fremtid. Den er tæt vævet
sammen med det internationale samfunds fortsatte hjælp. Danmark har sammen
med de øvrige donorer givet tilsagn om at bistå Afghanistans udvikling frem til
2024. I de kommende måneder skal hjælpen frem til 2020 fastlægges. På
NATO-topmødet i Warszawa i juli vil den fremtidige støtte til de afghanske
sikkerhedsstyrker, dvs. politi og militær, være på dagsordenen. Derefter vil der
med EU som vært blive afholdt en udenrigsministerkonference i Bruxelles til
oktober. Her skal den afghanske regering vise det internationale samfund,
hvordan det hidtidige partnerskab har båret frugt. Og Afghanistan skal forklare,
hvordan man vil sikre, at fremtidig støtte fører til konkrete resultater. Omvendt
skal de internationale donorer udmelde deres fremtidige støtte til og med 2020.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 7. april 2016 om situationen i Afghanistan, til udenrigsministeren
6
Niveauet for vores bistandsengagement fra 2018 og frem er endnu ikke
besluttet, men i takt med det samlede fald i udviklingsbistanden, vil
Afghanistan også stå overfor en vis reduktion. Men vi vil stadig være til stede,
og Afghanistan vil være en prioritet også i de kommende år.
I de kommende måneder ser jeg også frem til at drøfte erfaringerne fra det
civilt-militære samarbejde i Afghanistan. Jeg forventer, sammen med
Forsvarsministeren, snart at kunne invitere til en konference om de danske og
internationale erfaringer fra Afghanistan. Den planlægges afholdt d. 9. juni. Jeg
håber, at vi kan præsentere et sæt realistiske og anvendelige erfaringer.
Konkluderende
Lad mig slutte her. Det står klart, at situationen er vanskelig. Afghanistan er
fortsat ustabilt, og landet har massive sikkerhedsmæssige, politiske,
økonomiske og humanitære udfordringer. Og der er ikke tvivl om, at det ikke
vil være alle indsatser, der lykkes som planlagt. Men vi engagerer os ikke i
skrøbelige stater, fordi risikoen er lav, eller fordi arbejdet er let. Vi engagerer
os, fordi det er nødvendigt for at sikre, at Afghanistan fortsat er på rette vej, og
fordi det mindsker truslerne mod Danmark.